رئیس انجمن سینماداران می‌گوید: شورای عالی اکران نباید سرگروه‌های مصوب شده در جلسه صنفی را تغییر می‌داد.
پایگاه خبری تئاتر: شورای عالی اکران در وزارت ارشاد امسال دو سینمای ماندانا و کورش را از سرگروهی حذف و دو سینمای دیگر را جایگزین آن کرد. محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) با اشاره به تغییر سرگروه‌های سینمایی توسط شورای عالی اکران در وزارت ارشاد گفت:‌ در جلسه‌ای که با حضور چهار صنف ذینفع در تولید و اکران برگزار شد، درباره سرگروه‌های سینمایی در سال 98 تصمیم‌گیری شد. در این جلسه نمایندگان انجمن سینماداران، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و کانون کارگردانان حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه مشترک به توافق کلی درباره سرگروه‌های سینمایی در سال 98 رسیدیم و سرگروه‌ها نیز مشخص شد و همچنین آیین‌نامه نیز بررسی شد اما فردای این جلسه، جلسه دیگری در وزارت ارشاد به نام شورای عالی اکران برگزار شد که متاسفانه مصوبات جلسه ما را تغییر دادند.

اشرفی ادامه داد: در جلسه شورای عالی اکران برخلاف آنچه که در جلسه صنوف مصوب شده بود دو سینمای ماندانا و کورش حذف و به جای آنها سینمای فرهنگ و سینمای آستارا جایگزین شد و استدلال شورا این بود که باید سرگروه‌ها چرخشی باشد.

رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: سینما ماندانا از ابتدا موافق سرگروهی نبود زیرا معتقد بود که پذیرفتن سرگروهی این سینما را وارد تعهداتی می‌کند که در درآمد و بازدهی آن اثردهی منفی دارد اما به درخواست اعضا و دوستی که با تهیه‌کنندگان سینما داشت، این سرگروهی را پذیرفته بود.

وی ادامه داد: سینما کوروش نیز یکی از سینماهای پر مخاطب در شهر تهران است که میزان فروش فیلم‌ها در این سینما می‌تواند ملاک استقبال مخاطبان قرار بگیرد و متاسفانه حذف این سینما از سرگروهی توسط شورای عالی اکران قابل قبول نیست و به این مسئله ما اعتراض داریم.

اشرفی با تاکید بر اینکه نظر نمایندگان انجمن‌های سینماداران، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و کارگردانان در جلسه مشترکی که داشتند بر سرگروهی دو سینمای ماندانا و کورش بوده است، افزود: شورای عالی اکران باید مصلحت سینما را در نظر بگیرد و زمانی تصمیمات صنوف را تغییر بدهد که توافقات دارای رأی اکثریت نباشد یا اختلاف‌نظر جدی بین صنوف و اعضا وجود داشته باشد و برای اولین بار ما شاهد هستیم که چهار صنف سینمایی درباره یک مسئله‌ای در سینما به توافق می‌رسند اما در وزارت ارشاد تصمیم آنها تغییر می‌کند.

اشرفی افزود: تغییر نظرات صنوف سینمایی توسط مرجع بالاتر به کلیت سینما و به خصوص سیستم نمایش و اکران لطمه می‌زند و ما پیش از این تجربه چنین تصمیماتی را در کمیته انضباطی اکران داشته‌ایم.

سینماهای استقلال، آزادی، باغ کتاب، ایران، زندگی، آستارا و فرهنگ به عنوان سرگروه‌های سینمایی در سال 98 معرفی شده‌اند.