مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: این اداره‌کل برخی وظایف همچون ارزشیابی و نظارت را نمی‌تواند به جایی منتقل کند ولی در بخش‌هایی که قانون اجازه می‌دهد، می‌توانیم از مشارکت اصناف و هنرمندان بهره بگیریم.

پایگاه خبری تئاتر: اداره کل هنرهای نمایشی روز گذشته درباره ۱۰ اولویت خود برای فعالیت راهبردی در عرصه تئاتر مفادی را از جمله حمایت از بخش خصوصی و سالن‌ها، واگذاری امور به بخش خصوصی، بانک اطلاعات تئاتر و ضابطه‌مندی فعالیت‌ها منتشر کرد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره شفاف‌سازی بخشی از این مفاد گفت: در آخرین جلسه شورای راهبردی تئاتر که نتیجه گیری آن در خصوص اهداف، سیاست‌گذاری و راهبردهای سال ۹۸ بود، ما درباره برنامه‌ها و راهبردها صحبت کردیم، یکی از این موارد استفاده از مشارکت خود هنرمندان در عرصه نمایش است، اینکه اداره کل هنرهای نمایشی بتواند به وظیفه ذاتی خود که سیاست‌گذاری و نظارت است، بیشتر توجه کند تا اینکه درگیر فعالیت اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: این بهره گیری، مشارکت و واگذاری که من همیشه به آن تأکید کردم به معنی واگذاری یک سری وظایف اجرایی اداره کل نیست، به عنوان نمونه منظور از واگذاری بهره مندی از مشارکت هنرمندان و اصناف رسمی هنرهای نمایشی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تأکید بر اینکه یک سری وظایف را اداره کل به طور ذاتی نمی‌تواند به جایی منتقل کند، افزود: بهرحال کار ارزشیابی و نظارت بر عهده اداره کل هنرهای نمایشی است ولی می‌توان بخش‌هایی را که به خصوص قانون به هنرمندان بها می‌دهد از این مشارکت بهره ببریم، مثلا تشکیل شورای صنفی می‌تواند خیلی خلأهای قانونی ما را پر کند تا ما بتوانیم انسجام بیشتری در عرصه هنرهای نمایشی داشته باشیم.

کرمی با اشاره به تعامل خوب با اصناف و خانه تئاتر اظهار داشت: امیدوارم آیین نامه شورای صنفی تئاتر به زودی تصویب شود چرا که خیلی به ما در برنامه ریزی مطلوب کمک می‌کند و می‌توانیم در خیلی حوزه‌ها قانونی و ضابطه مند کار کنیم چرا که در خیلی امور اجرایی می‌توانیم از مشارکت صنف‌های هنرمندان استفاده کنیم و این مهمترین راهبرد ما است.

کرمی درباره تصویب آیین نامه شورای صنفی تئاتر گفت: من از ابتدای سال سعی کردم مقررات، آیین نامه و قوانین هنرهای نمایشی و آن چیزی که موجود است را سرلوحه فعالیت اداره کل هنرهای نمایشی قرار بدهم، آنچه ما تحت عنوان مقررات و مصوبات داریم شاید متعلق به ۲۰ سال پیش باشد در شرایط حاضر تئاتر خیلی توسعه پیدا کرده و اشکال آن گوناگون شده و در برخی حوزه‌ها ما نیاز به بازنگری مصوبات داریم.

وی در ادامه افزود:‌ حتی در برخی حوزه‌ها خلأ داشته و نیاز به مصوبات جدید داریم، اداره کل هنرهای نمایشی روی ۱۰ آیین‌نامه و شیوه‌نامه فعالیتش را متمرکز کرد. حتی یک سری قوانین را سعی کردیم اگر نیاز به اصلاح داد مثل مصوبه شورای نظارت و ارزشیابی، با اجماع عمومی و نظر شورای نظارت اصلاح کنیم و انشاالله ارسال شده و منتظریم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها مثل سالن‌های خصوصی، شورای حمایت و شورای صنفی مشورتی هنرهای نمایشی یا حتی برخی کانون‌ها مثل تئاترهای کمدی شیوه‌ نامه‌هایی را تدوین کردیم که در قالب آیین نامه تنظیم و آماده شده، توضیح داد: منتها چون فعالیت هنری تابع یک سری قوانین است باید مسئله حقوقی این آیین نامه‌ها هم طی شود که در حال حاضر در این مرحله هستیم و امیدواریم خیلی زود به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت تئاتر کمدی به کجا انجامید، گفت: در ارتباط با تئاتر کمدی باید بگویم که تئاتر کمدی یک صنف رسمی به شکل قانونی تشکیل داده، این صنف چند ماهی است که فعالیتش محدود شده ،من چند جلسه با این دوستان داشتم، اینها خواهان حمایت اداره کل هستند که ما گفتیم اداره کل سیاستش حمایت است اما تقاضای این صنف واگذار کردن یک سری وظایف اداره کل هنرهای نمایش است. درحالی که ما وظیفه نظارت و ارزشیابی را نمی‌توانیم به بخش دیگری واگذار کنیم! ما میتوانیم از مشارکت بهره ببریم اما نمی‌توانیم واگذار کنیم.

کرمی یادآور شد: ما اعلام کردیم که از صنف حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم یک سری حمایت قانونی خود را به اصناف تفویض کنیم اما در هر حوزه دیگر که بتوانیم کار می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت پرداخت دیون هنرمندان به کجا رسید، گفت:‌ در حال حاضر تأمین اعتبار اداره کل صورت گرفته امروز یا فردا چک این اعتبار پرداخت شده و حداکثر از فردا پرداخت دیون نمایشی را آغاز می‌کنیم و می‌توانیم مطالبات ۶ ماه نخست هنرمندان را پرداخت کنیم.

وی درباره پرداخت دیون جشنواره فجر هم گفت: مطالبات فجر هم تسویه شده و هیچ هنرمندی بدهکار نیست تمام کمک هزینه ها و جوایز پرداخت شده تنها یک سری مطالبات حوزه‌هایی اجرایی همچون هتل و اسکان باقی مانده است.

کرمی در پایان گفت: اعتبارات ما در سال جاری چیزی حدود ۸ میلیارد تومان کاهش نسبت به سال قبل داشته ولی همین اعتباری هم که برای امسال تصویب شده اگر بتوانیم بودجه را دریافت کنیم تقریبا چیزی حدود ۷۰ درصد اعتبار تأمین شده است. اعتبار امسال اداره کل ۲۴ میلیارد و سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

کرمی در پایان اظهار داشت:‌ آرزویشادکامی برای خانواده تئاتر، همه هنرمندان، خبرنگاران و حامیان تئاتر و پیشکسوتان را دارم، امیدوارم با کمک هم به رشد و توسعه تئاتر در سال آتی برسیم و پیشاپیش نیز روز ملی هنرهای نمایشی را تبریک می‌گویم.