«آدل لاراکی» نماینده سندیکای تئاتر آلمان در شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر گفت: تئاتر آلمان در سال گذشته 39 میلیون مخاطب داشته که این تعداد از تعداد تماشاگران فوتبال این کشور بیشتر است.

پایگاه خبری تئاتر: دومین نشست آدل لاراکی و محمدعلی بهبودی عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد و طی پرسش و پاسخ‌های حاضران و سخنرانان مدعو مسائل مهمی در مورد نحوه کار، قانون‌گذاری، شیوه‌های تعیین دستمزد و حل اختلاف در سندیکای تئاتر آلمان توضیح داده شد.

در این جلسه آدل لاراکی نماینده این صنف گفت: در سندیکای آلمان حق عضویت یک عضو سندیکا بر اساس حقوق هر شخص متفاوت است؛ بدین گونه که حق عضویت هر هنرمند یک درصد درآمد خودش است، برای بیکاران این مبلغ به شکل حداقل حق عضویت و معادل شانزده یورو و برای تازه‌کاران ۲ یورو کمتر و معادل ۱۴ یورو است.

لاراکی درباره سوالی مبنی بر نحوه کار نمایشنامه‌نویسان در آلمان تشریح کرد: درام در آلمان به صورت مستقیم وارد بازار تئاتر نمی‌شود، نمایش‌ها به انتشاراتی‌های مشخصی ارجاع شده و طبق صلاحدید آن انتشارات به چرخه تولید تئاتر وارد می‌شوند، سالن‌های تئاتر پس از استفاده از هر نمایشنامه نه با نویسنده که با خود انتشارات طرف هستند و مبلغ پرداختی به انتشارات ده درصد از فروش و وابسته به این است که نمایش چقدر فروش داشته باشد. از این ده درصد، سه تا چهار درصد سهم انتشارات است و باقی به حساب نویسنده واریز می‌شود.

وی درباره نحوه عضویت در سندیکای تئاتر گفت: هرکسی که کار تئاتر کند به شکل اتوماتیک عضو سندیکا نخواهد شد بلکه هر فرد برای عضویت در سندیکای تئاتر آلمان باید درخواست عضویت داده و توانایی این را داشته باشد که یک درصد حقوق خود را به حق عضویت سندیکا اختصاص بدهد، البته این یک درصد از حقوق برای کسانی که ستاره تئاتر هستند و  درآمد خیلی بالایی دارند سقفی دارد که بیش از آن نخواهد شد، یعنی از حق عضویت از سقف ۶۷ یورو بیشتر نخواهد شد.

وی درباره اینکه تعامل تئاتری بین کشورها چه نقشی را ایفا می‌کند گفت: بهترین نوع تبادل، تبادل فرهنگی است، هر چه ما تبادل فرهنگی را توسعه دهیم جنگ‌ها کمتر می‌شوند، چون جنگ‌ها براساس پیش‌داوری‌های غلط اتفاق می‌افتد اما هنوز سطح این تبادلات خیلی پایین است با اینکه رشدی که آمریکا و اروپا کرده ریشه‌اش در فرهنگ و هنر شرق بوده است و باید این تبادل فرهنگی در سطح صد در صد حرفه‌ای باشد، چون تعاملات فرهنگی بغرنجی‌های خاص خودش را دارد و باید آدم‌هایی باشند که این بغرنجی‌ها را درک کنند و برای رفع آن تلاش کنند.

آدل لاراکی در پایان از سطح مبلغ بلیت تئاتر در آلمان و حمایت از اقشار کم درآمد اضافه کرد: دانشجویان تئاتر به طور مجانی می‌توانند در سندیکا عضو شوند و هزینه بلیت در هر شهری نسبت به سطح میانگین درآمد شهروندان تعیین می‌شود و دانشجویان و هنرجویان نیز تخفیف‌های دانشجویی می‌گیرند. مثلا در برخی سالن‌ها اگر در تئاتری صندلی خالی باشد دانشجویان می‌توانند با پرداخت یک یورو به تماشای تئاتر بنشینند.

*«نمایش‌های شگفتانه زنانه ایران» رونمایی شد

کتاب نمایش‌های شگفتانه زنانه ایران با ۷۰ نمایش قدیمی تالیف جواد انصافی و فروغ یزدان آشوری که از سوی انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی منتشر شده است؛ هم زمان با بزرگ‌داشت جواد انصافی در روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان با حضور هنرمندان تئاتر رونمایی شد.

این مراسم نکوداشت که در هفته بزرگ‌داشت تئاتر به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و خانه تئاتر برگزارشده بود از جواد انصافی هنرمند بلند آوازه نمایش های آیینی سنتی تجلیل شد.در این آیین نکوداشت؛ بهزاد فراهانی عضو هیات مدیره خانه تئاتر که به نیابت از سید عباس عظیمی؛ مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت دراین مراسم حضور داشت با تقدیم لوح و هدایایی از جواد انصافی تجلیل کرد و کوشش او را که برای اعتلای تئاتر ملی گام برداشته بود ارج نهاد.

بهزاد فراهانی سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: جواد انصافی رفیق دهه چهل ماست، خوشحالم که این مراسم برگزار می‌شود، من لطف تو و زحمات تو و خانواده‌ات را ستایش می‌کنم. امیدوارم این کارهای تحقیقی که درراستای تئاتر ملی است تداوم پیدا کند.

بهزاد فراهانی با اشاره به شیوه گفتار جواد انصافی در نقش سیاه صدای او را نیمه سیاه و هنرش را روح افزا دانست و افزود: من به خاطر سن زیادم اجرای مهدی مصری و دیگر یاران او یادم است. مهدی مصری قبل از آنکه روی سکو برود غسل می‌کرد و وضو می‌گرفت و می‌گفت احساس می‌کنم زنم و عروسم نشسته‌اند، مجلس را گوش می‌دهند و یک واژه ژاژ در اجرای مهدی مصری نبود و یک ارزش که جواد ما دارد این خاصیت است. ما متاسفانه انحراف های زیادی در تخت حوض داریم. ما باید یادمان باشد که محارم ما در صحنه هستند این خاصیت را این رفیق ما؛ این یادگار دوران طلایی دارد.

اردشیر صالح پور مدرس تئاتر و مولف کتاب گرامافون و نمایش؛ تاریخ تحلیلی تقلید و مضحکه در ایران با برشمردن سه ویژگی پژوهش، آموزش و آفرینش به اهمیت جواد انصافی در هنر ایران اشاره کرد و گفت؛ سال‌هاست که پژوهش می‌کند و پژوهش بخشی از فرهنگ ماست.

وی افزود: ما وقتی از منور شیرازی یا خیرالله نسا صحبت می‌کنیم بسیاری آنها را نمی‌شناسند و بسیاری از ما نسبت به هویت و فرهنگ خودمان بی‌اطلاع هستیم. ما نیازمند پژوهش هستیم ضمن احترام به تئاتر غرب باید به سابقه نمایش خود توجه کنیم. متاسفانه دانشکده هنرهای زیبا و هنرهای دراماتیک هنرهای نمایشی سنتی و ایرانی را از ۸ واحد به ۲ واحد تقلیل داده است، نظام آموزشی ما کم لطف است. این باعث تاسف است ما که ۸۰ یا ۷۰ سال هنرهای دراماتیک داریم اما هرآنچه می‌آموزیم تئاتر غرب است. این نمایش‌های سنتی تکنیک خاص خود را دارد و این کتاب در نوع خود محصول دسترنج و پژوهش‌های جواد انصافی است.

صالح پور به توقع و درخواستی که هنرمندان غربی از تئاتر ایران دارند، اشاره کرد و گفت: آنها به جای نمایش‌های غربی خواهان دیدن نمایش‌های ایرانی هستند اما اغلب ناکام می‌مانند.

رئیس اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی یونیمای ایران به ۲۴۴۶ کافی‌شاپ راه اندازی شده، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک قهوه‌خانه نداریم که در آن شاهنامه‌خوانی و منقبت‌خوانی و دیگر گونه‌های نمایش ایرانی در آن اجرا شود و ادامه داد: جواد انصافی به نوعی آموزش می‌دهد. دو شاگرد ممتاز او فرزندان او که هنرمندان خوب و شایسته‌ای هستند.

این مدرس دانشگاه سپس به کوشش‌های خانوادگی جواد انصافی اشاره‌ای گذرا کرد و گفت: این کتاب محصول پژوهش خانواده‌ای است. خانواده جواد انصافی، بانوی ارجمند و دو فرزندش یک فرهنگستان کوچک برای اشاعه فرهنگ و هنرهای نمایشی است.

در ادامه این بزرگ‌داشت، جواد انصافی با بیان زندگی نامه هنری خود از دغدغه‌هایش در تئاتر صحبت کرد و گفت: من جواد انصافی متولد سال ۱۳۳۰ سال‌هاست که درگیر این پژوهش‌ها هستم. همسرم فروغ یزدان عاشوری در دوخت،  طراحی لباس و تحقیقات این پژوهش‌ها با من همکاری می‌کند.

انصافی با اشاره‌ای تاریخی به پژوهش هایش گفت: من از سال ۷۰ کارهای پژوهش را شروع کردم، سال ۷۴ سیاه بازی از نگاه یک سیاه باز و۴۰ شگرد سیاه بازی را دراین کتاب نوشتم  و کتاب نمایش‌های زنانه سال ۸۸ به همت یزدان عاشوری انجام شد. حتی همسرم برخی از این نمایش‌ها را در جلسات زنانه در تهران و شهرستان‌ها دیدند و مکتوب کردند، به عنوان نمونه در این کتاب نمایش زنانه عموسبزی فروش ۴ نمونه مرتضی احمدی، انجوی شیرازی و.... یک نمونه هم همسرم در جلسه‌ای تند نویسی کردند.

درپایان این مراسم به پیشنهاد شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، جواد انصافی قطعاتی طربناک از نوروزخوانی و ترانه بشکن را با لهجه نیمه سیاه اجرا کرد.

*مجذوب زیبایی صحنه نشوید، جزئیات را هم دریابید

روز دوم ورکشاپ انجمن عکاسان یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با موضوع «خوانش و انتخاب عکس تئاتر» در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.این کارگاه آموزشی با حضور حمید شاهرخ مدرس، نویسنده و مترجم کتاب‌های عکاسی، سیامک زمردی مطلق رئیس انجمن عکاسان، و در خصوص منتخب عکس‌های او در رابطه با تئاتر صحبت شد.

حمید شاهرخ در ابتدا با این گفته که متاسفانه عکاسان از جزئیات چشم‌پوشی می‌کنند بحث را آغاز کرد و در ادامه افزود: تفاوت عکاسی در دیدن و نگاه کردن است، نگاه کردن به معنی گذراندن چشم از یک سوژه است اما دیدن به معنی انتخاب جزئیاتی است که دیگران نمی‌بینند و وقتی که آن ‌را نشان می‌دهیم همه حیرت‌زده بشوند، به اعتقاد من نگاه کردن را می‌توان آموزش داد اما آموزشِ دیدن، غیر ممکن است؛ یعنی شما هیچ‌کسی را در جهان نمی‌توانید پیدا کنید که به شما درست دیدن را آموزش بدهد، متاسفانه در هیچ‌جایی از درست دیدن صحبتی نمی‌شود.

حمید شاهرخ با اشاره به اینکه تنها داشتن دوربین‌های گران‌قیمت با لنزهای مختلف هیچ کمکی به داشتن عکس‌های موفق ندارد، از سیامک زمردی مطلق به عنوان عکاسی کارکشته نیز یاد کرد.