پایگاه خبری تئاتر: سیاوش قائدی به شدت خواستار حل مشکل تالار مولوی شد و اضافه کرد: در این مدت جلسات متعددی با معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران داشتم و تفاهم نامهای فرستادم که براساس آن، ایشان قول داد 20 اردیبهشت ماه تالار مولوی را تحویل ما بدهد اما شواهد نشان میدهد این امر شدنی نیست.
او با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی خاطرنشان کرد: روزشمار جشنواره ما آغاز شده است اما هنوز تعمیرات تالار مولوی آغاز نشده است. متعجبم که چرا هیچ کس واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمیدهد. گویی باید تحسن دسته جمعی در مقابل دانشگاه تهران انجام بدهیم و آقایان رشیدی و نصیریان بروند و کلید تالار مولوی را از دانشگاه تهران بگیرند.
قائدی اظهار تاسف کرد: دانشگاه تهران هیچ اشتیاقی برای به سامان کردن وضعیت مولوی ندارد و این خطر وجود دارد که جشنواره ما از تالار مولوی محروم بماند.
او ادامه داد: وضعیت تالار «مولوی» مانند یک زخم کهنه از روز اولی که به دبیرخانه جشنواره آمادهایم با ما بوده و تا برگزاری جشنواره هم ادامه دارد.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به درخواست همیشگی شرکتکنندگان برای مشخص شدن وضعیت اجرای عمومیشان یادآور شد: ما قول داده بودیم بخشی از آثار در تالار مولوی اجرای عمومی بشود اما با این وضعیت این تالار را حتی برای میزبانی جشنواره نخواهیم داشت چه رسد به اجرای عمومی!
او درپاسخ به این پرسش که آیا حاضرید بدون تعمیرات تالار مولوی، جشنواره را در این تالار برگزار کنید، توضیح داد: اگر چنین صحبتی مطرح شود، از این تالار استفاده میکنیم اما در طول یک سال و نیم گذشته مدیران دانشگاه تهران و مدیر تالار مولوی بارها مصاحبه کرده و گفتهاند تالار مولوی خطر جانی دارد. متاسفانه با اینکه بودجه تعمیرات قبل از عید واریز شده اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و دلخوری ما از این است که چرا هیچ کس هیچ کاری نمیکند.
قائدی ادامه داد: دانشگاه تهران تکلیفش با خودش معلوم نیست و در این وضعیت تمام کسانی که قول داده بودند، از تعمیرات تالار مولوی حمایت میکنند و بودجهای را برای این منظور اختصاص میدهند دلسرد خواهند شد.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در ادامه توضیحاتی درباره شیوه برگزاری این دوره از جشنواره و تفاوت آن با دورههای پیشین ارائه کرد و افزود: امسال تلاش کردیم تغییرات ساختاری داشته باشیم که براساس آن بخشهای خیابانی، نمایشنامهخوانی و مرحله بازخوانی متون حذف شد. برای شورای انتخاب هم با دوستانی همکاری کردیم که موجه بودند چرا که متاسفانه در دورههای پیشین قدری شیوه دیکتاتوری عمل کردن در این جشنواره نهادینه شده بود.
او با تاکید بر اینکه کیفیت برای ما مهم است از همکاری نکردن یکسری چهرههای هنری و دانشگاهی با این جشنواره اظهار تاسف کرد و گفت: همچنان بدبینی سابق نسبت به این جشنواره وجود دارد. علاقهمند بودیم برای انتخاب هیات داوران گزینههای ایدهآلی داشته باشیم. اما بسیاری از آنها علاقهای به همکاری ندارند و همین باعث میشود که همیشه شاهد اعضایی تکراری در هیات داوران باشیم.
قائدی از کم کردن بخش مسابقه در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: یک مسابقه اصلی در بخش صحنهای داریم که به طور مشترک میان دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری برگزار میشود. در کنار آن یک بخش رقابت هم داریم که در این بخش از دانشجویان برگزیده ادوار پیشین جشنواره دعوت میکنیم آثار را ببینند و سه اثر برگزیده را انتخاب کنند. چون معتقدیم بهترین راه داوری این است که توسط خود دانشجویان انجام بشود.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی بخش مدرسان این جشنواره را یکی از خطرات این جشنواره دانست و توضیح داد: این بخش با این هدف اضافه شد تا اساتید دانشگاهی در طول سال با دانشجویان کار و اثری را به عنوان نتیجه آن در جشنواره اجرا کنند. اما این بخش دیگر با این سیاستگذاری برگزار نمیشود و از فرمت خود خارج شده است. به همین دلیل چند فرد ثابت در این بخش حضور دارند و همین ایجاد نگرانی میکند.
قائدی پیشنهاد کرد: در دوره بعدی اساتید دانشگاه آثاری اجرا کنند که در دانشگاه خودشان به صحنه برود و از طریق همان دانشگاه حمایت بشود.
او در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال از فراخوان بخش بین الملل این دوره از جشنواره افزود: 20 کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند و آثاری از کشورهای آلمان، ایتالیا، لهستان، انگلیس، آذربایجان، روسیه و... پیشنهاد شده بود. ما تلاش کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مناسب اجرا در ایران و کم هزینه باشد. ضمن این که مانند همه جشنوارههای دانشگاهی دنیا هزینه پرواز و سفر هیچ گروهی را نمیدهیم.
قائدی اضافه کرد: آثار بخش بین الملل توسط شورایی مرکب از فرهاد مهندسپور، سعید کشن فلاح و مجید سرسنگی انتخاب شدند که در این بخش چهار نمایش «هملت» از کشور بلغارستان، «گزارش به آکادمی» از کشور آلمان، «من کی هستم» از ایتالیا و نمایش دیگری به کارگردانی پروفسور ژکوفسکی از لهستان به اجرا در میآیند.
او ادامه داد: تلاش میکنم یکی دو اثر را که دانشجوییتر هستند وارد بخش رقابت کنیم، ضمن اینکه همه این گروهها در حوزه کاری خودشان کارگاه آموزشی برگزار میکنند.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همیشه اعتراض در جشنوارهها و به ویژه جشنوارههای دانشگاهی وجود دارد، یادآور شد: این اعتراضها به جا است اما متاسفانه گاهی خصومتهای شخصی اتفاق میافتد و کسانی که خود را پدرخوانده میدانند از طریق دانشجویان این اعتراضات را مطرح میکنند که همه این نقدهای کورکورانه زنگ خطری برای جشنواره است.
او از همه دانشجویان معترض خواست اعتراضات خود را به شکل رسمی در رسانهها مطرح کنند اما حرف منطقی بزنند و احساسی قضاوت نکنند.
قائدی یادآور شد: ما از دانشجویان خواستیم لیستی 10 نفره برای هیات انتخاب بدهد اما خود آنها هم نتوانستند چنین کنند. با این حال تلاش کردیم بهترین و موجهترین گزینهها را برای شورای انتخاب دعوت به همکاری کنیم. اما باز هم شاهد نقدهای بی جاه هستیم، اگر کسی این ترتیب را قبول نداشت پس نباید در جشنواره شرکت میکرد.
او با اشاره به اینکه این اعتراضات حتما در زمان برگزاری جشنواره و در داوریها هم ادامه خواهد داشت تاکید کرد: ما از سیاستهایمان عقب نشینی نمیکنیم اگر همه جایزه بگیرند، ماراتون و رقابت جشنواره هیچ ارزشی ندارد. اما سعی میکنیم در ارائه سالن تمرین و کمک هزینه عدالت را رعایت کنیم.
این دانشجوی تئاتر در ادامه از ایجاد تغییراتی در بخش بزرگداشت این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: تلاش کردیم در این بخش نیز ساختار شکنی داشته باشیم چون این تجلیل به گونهای انجام میشود که دیگر ارزشی ندارد و ما نمیخواهیم به عنوان ویترین جشنواره برگزار شود به همین دلیل میکوشیم از شکل کلیشهای قبلی دور شویم.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی از کاهش بودجه این جشنواره خبر داد و گفت: بودجه ما حدود 20 تا30 درصد کاهش داشته است اما وزارتخانه را مقصر نمیدانم چون همه جا مشکل اقتصادی هست. تلاش کردیم متناسب با بودجه فراخوان جشنواره را فشردهتر کنیم از سوی دیگر یکسری از ارگانها هم از جشنواره حمایت میکنند. مثلا دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی از دانشجویان خودشان حمایت میکنند، از چند کمپانی تخصصی هم درخواست کمک کردهایم ضمن اینکه همچنان از حمایت معنوی شهرداری بهرمند هستیم البته آقای سرسنگی پیگر است که حمایت مالی شهرداری را هم داشته باشد.
قائدی با تقدیر از همراهی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد از این جشنواره در عین حال اظهار تاسف کرد که در مرکز هنرهای نمایشی افراد اندکی جریان تئاتر دانشگاهی را درک میکنند.
او توضیح داد: مرکز هنرهای نمایشی به لحاظ سخت افزاری و مدیریت همکاری بسیار خوبی با ما دارند. به این صورت که برای اولینبار کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر را به عنوان یکی از میزبانان جشنواره داریم اما متاسفانه افراد اندکی در این مرکز جریان تئاتر دانشگاهی را درک میکنند.
سیاوش قائدی در پایان سخنانش همچنان خواستار حل مشکل تالار «مولوی» شد و تاکید کرد: از هر ارگانی مدیر یا شخص حقیقی و حقوقی که میتواند این مشکل را حل کند، میخواهند که زودتر وارد عمل بشود.
هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی اردیبهشت ماه برگزار میشود.