افلیا و گرترود شخصیت‌های زنانه اصلی در هملت هستند؛ اما بازیگران زن بسیاری نقش مرکزی هملت را ایفا کرده‌اند که شامل آستا نیلسن، فرانسس دلاتور و ماکسین پیک می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: روزنامه گاردین در گزارشی تصویری به سراغ بازیگران زنی رفته است که در نقش هملت ایفای نقش کرده‌اند. این گزارش به بهانه هملت تازه‌ای است که در 2020 در اولدویک لندن روی صحنه خواهد رفت. 

سارا برنارد، بازیگر و مدیر تئاتر فرانسوی نقش هملت را روی صحنه در پاریس و لندن در 1899 و سپس در 1900 در یک فیلم بازی کرد. او اولین بازیگر زنی بود که نقش هملت را در فیلم بازی می‌کرد. 

آستا نیلسن، بازیگر دانمارکی نقش هملت را در فیلم بازی کرد. فیلم صامتی ساخته شده در آلمان به سال 1920 یک موفقیت تجاری بود. هملت نیلسن به عنوان زنی تربیت شده همچون یک پسر به تصویر کشیده شد. 

فرانسیس دلاتور هملت را در یک تولید تفریحی در Half Moon، لندن در 1979 بازی کرد. مایکل بلینگتون درباره او نوشت «او سخت، سوزش‌آور، مردانه و مملو از هیجان است.» 

روت میچل هملت را در هملت دختران خروشان در تئاتر ویرهاوس در کرایدون در 1992 بازی کرد. یان شاتلورت در City Limits نوشت «بله، بازیگران همه زن هستند. بله، برخی از آنان نقش‌های مردانه را شلوارپوش و بقیه دامن‌پوش ایفا می‌کنند. معامله بزرگ.» 

آنجلا وینکلر هملت را در جشنواره ادینبورگ در سال 2000 بازی کرد. بلینگتون نوشت «وینکلر هیچ تلاش مشهودی برای جعل هویت یک مرد نمی‌کند. او مردانگی سطحی را اقتباس نمی‌کند. در عوض عواطف هملت را درون شخصیت خود جذب می‌کند.» 

گای کاسیرس، آبک هیرینگ را در نقش شاهزاده در «هملت علیه هملت» نوشته تام لانوی و محصول Toneelgroep Amsterdam در سال 2014 کارگردانی کرد. 

ماکسین پیک بابت بازی در نقش هملت در Royal Exchange در منچستر به سال 2014 با نقدهای دیوانه‌وار مواجه شد. سوزانا کلاپ نوشت «او یک شاهزاده نورسته، تقریباً پیشاجنسیتی است که بدون تکبر و بدون دخترانگی سبک‌بال پرواز می‌کند.» 

میسل تری نقش هملت را- با کالین هارلی در نقش روح - در اولین فصل حضورش در مقام کارگردان هنری Shakespeare’s Globe در  2018 باز کرد. 

روت نگا در نقش هملت با کارگردانی یائل فاربر در جشنواره تئاتر دوبلین در 2018 با اون رو در نقش کلودیوس. مایکل بلینگتون نوشت «همه چیز حول این احساس می‌کند با تازگی به تصویر در آمده است.» 

تسا پار در نقش هملن در نماشاخانه لیدز در 2019. کاترین لاو نوشتن «هملت اجازه می‌یابد کاملاً زن باشد. هیچ پیشنهادی در کار نیست که تسا پار نقش یک مرد را بازی ککند و یا اجرایش نشان از نوعی دوجنسیتی پذیرفته شده توسط ماکیسن پیک در همین نقش ندارد.» 

کاش جومبو نقش هملت را در اولدویک لندن در سال 2020 بازی خواهد کرد. او گفته «شکسپیر هیچ شخصیت مردی را همچون هملت ننوشته است.او مرد تازه‌ای نوشت و امروز خیال می‌کنم ما هنوز می‌پرسیم آن مرد بودن چیست، در واقع هر مردی بودن چیست.»