شهرام گیل‌آبادی پس از پرداخت سانتی‌مانتال به مقوله کارتن‌خوابی در تماشاخانه ایرانشهر، قصد دارد با ایجاد یک فضای تبلیغاتی، این بار نمایشی با حضور دستفروشان مترو روی صحنه برد.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که مشکلات اقتصادی در ابعاد مختلف خود بر جامعه فشار می‌آورد، شهرام گیل‌آبادی که سابقه حضور در شهرداری تهران را دارد، تصمیم دارد با موضوع دستفروشان مترو نمایش ابراهیم «عاشقانه‌های خیابان» روی صحنه ببرد. نمایشی که شروع نشده با برخی مخالفت‌ها روبه‌رو بوده است. منتقدان خلق چنین آثاری در سالن‌های مختص به افرادی که از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند را نوعی «از آب گل‌آلود ماهی گرفتن» می‌پندارند. این مسأله زمانی بغرنج می‌شود که تئاتر در ایران طبق آمار رسمی خوراک فرهنگی 6.3 درصد مردم هر چند سال یک بار به تئاتر می‌روند، 3.1 درصد سالی یک بار به تئاتر می‌روند و 1.3 درصد هرچند ماه یک بار به تئاتر می‌روند. به عبارتی عموم مخاطبان این فضای هنری نیز طبقه بورژوای متمکن است که توانایی خرید بلیت آثار نمایشی را داراست.

گیل‌آبادی در سال 1396 نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه‌» را با موضوع زنان کارتن‌خواب در ایرانشهر روی صحنه برده بود. در آن زمان به نمایش گیل‌آبادی انتقاداتی وارد شد و زمانی که او در یک حرکت تبلیغاتی چند کارتن‌خواب را برای تماشای اثرش دعوت کرده بود، انتقادها بیشتر هم شده بود. در آن زمان گیل‌آبادی به تسنیم گفته بود: «اعتقاد قلبی من این است که هر چه در موضوعات اجتماعی بچه‌ها بتوانند وارد شوند، بحث‌های خودمان را به جای سانتی‌مانتالیسم بورژوازی که در تئاتر ما وجود دارد، بتوانیم حرف‌های خودمان را بزنیم.» این در حالی بود که ابعاد اجرای نمایش گیل‌آبادی از انتخاب بازیگرها سلبریتی تا تبلیغات شهری و حضور در ایرانشهر نشان از بورژوازی نمایش می‌داد.

گیل‌آبادی درباره این اتهامات گفته بود: «بورژوازی یک چارچوب فرهنگی است که اتفاقاً برای ما فحش محسوب می‌شود.» گیل‌آبادی مدعی  بود به واسطه نگارش کتابی با عنوان مخاطب‌شناسی بر حضور مخاطبان خود نظارت و مطالعه داشته است. با این حال نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در 30 اجرای خود پذیرای 7 هزار 754 مخاطب بود و با بلیت 35 هزار تومانی به فروش 208 میلیون 848 هزار تومان دست یافت تا یکی از موفق‌ترین آثار در بحث گیشه باشد. حال  در خبری اعلام شده برای اجرای تازه شهرام گیل‌آبادی قرار است یک مراسم رونمایی از پوستر نمایش با حضور چند دستفروش مترو برگزار شود. این مراسم در خانه هنرمندانی برگزار می‌شود که با وجود آزاد بودنش برای عموم، به پاتوق طبقه بورژوا بدل شده است. نمایش تازه گیل‌آبادی همانند اثر قبلیش با حضور بازیگران چهره و خوانندگی رضا یزدانی روی صحنه می‌رود. با توجه به افزایش قیمت بلیت در ایرانشهر و رسیدن به رقم 70هزار تومان و حضور چند سلبریتی در نمایش، به نظر فروش اثر تازه گیل‌آبادی دوبرابر  اثر پیشین او خواهد بود.