پایگاه خبری تئاتر: سرابی درباره حضور همزمان بازیگران در دو اثر نمایشی گفت: معتقدم بازیگر هر چقدر هم که ماهر باشد، هرگز نباید در آن واحد در دو نقش بازی کند.
او ادامه داد: بازی همزمان در دو نقش خوف دارد، زیرا بازیگر باید بر هر دو نقش خود کار کند و بهتر است میان کارهایش دو سه ماه فاصله باشد.
سرابی که هر شب نیم ساعت وقت دارد تا خود را از تئاتر شهر به فرهنگسرای نیاوران برساند، اضافه کرد: مسائل مختلفی مانند شرایط اقتصادی تئاتر، سالنها، صدور مجوزهای اجرا، وضعیت کارگردانها و... باعث میشود، گاهی بازیگران ناچار شوند به طور همزمان در دو نمایش بازی کنند اما این حضور همزمان بسیار دشوار است. مثلا خود من برای «رورانس» نمایش «در انتظار گودو» نمیمانم و نیم ساعت زمان دارم تا خود را از تالار اصلی تئاتر شهر به فرهنگسرای نیاوران برسانم که همین باعث اضطراب زیادی میشود.
بازیگر نمایش «ترانههای قدیمی» کمبود بازیگر را یکی از معضلات تئاتر ایران برشمرد و افزود: متأسفانه در تئاترمان چند بازیگر محدود داریم که بیشتر کارگردانها دوست دارند با آنان همکاری کنند و این در حالی است که در سالهای اخیر آموزشگاهها و دانشکدههای هنری، پذیرش زیادی داشتهاند اما خروجی مناسبی ندارند.
سرابی با تأکید بر اینکه باید نوع پذیرش آموزشگاههای هنری ارزیابی شود، خاطرنشان کرد: با احترام به چند آموزشگاه حرفهای، متأسفانه بیشتر آموزشگاهها به فکر درآمدزایی هستند و همین مسأله کیفیت کار آنها را پایین آورده و این چنین است که میبینیم در سالهای اخیر بازیگر، نویسنده و طراحان اندکی به جامعه تئاتر اضافه شدهاند. به همین دلیل کارگردانها حق دارند فقط خواهان همکاری با چند بازیگر خاص باشند.
بازیگر نمایشهای «ماچیسمو» و «مرد بالشی» در پاسخ به این پرسش که بازیگران فعال تئاتر همیشه مورد این انتقاد هستند که چرا همزمان در چند اثر بازی میکنند و به دیگران فرصت کار نمیدهند، توضیح داد: همیشه به خودم خرده میگیرم که باید کمتر کار کنم، چون کیفیت کارم کم میشود. همه انتقادات دیگران را هم میشنوم اما سعی میکنم زیاد جدی نگیرم.
علی سرابی گفت: من تئاتر را اینگونه آموختهام که مانند یک مسابقه است و تو باید دائم پیشرفت کنی به همین دلیل همیشه روی خودم کار میکنم که به روز باشم در غیر این صورت افراد دیگری هستند که به سرعت جای آدم را پر کنند. اگر من پرکار هستم انتقادی به من وارد نیست و اگر کسی کمتر پیشنهاد میگیرد، باید با خودش فکر کند که چرا این اتفاق میافتد.
بازیگر نمایش «غلتشنها» با اشاره به علاقهاش برای انجام فعالیتهای دیگر اضافه کرد: دوست دارم به فعالیتهای دیگری مانند آموزش، ساخت فیلم، کارگردانی تئاتر و... بپردازم اما وقتی هنرمندانی مانند محمد یعقوبی، محمد رحمانیان یا همایون غنیزاده پیشنهاد همکاری میدهند، نمیتوانم نپذیرم و از آنان ممنونم که مرا انتخاب میکنند. مطمئنا اگر بازیگران خوب دیگری به تئاتر ما اضافه شوند، حتما این دوستان آنان را به کار میگیرند و بدین ترتیب تئاتر ما بیشتر رشد میکند.
سرابی در بخش دیگری از گفتوگویش با ایسنا با تأکید بر لزوم حضور تهیهکننده خصوصی در تئاتر افزود: اگر اجازه بدهند تئاتر به سمت خصوصی شدن پیش برود و تهیهکنندگان خصوصی حضور داشته باشند، معضلاتی مانند حضور همزمان بازیگران در چند نمایش ایجاد نمیشود. چون بازیگری مانند من از آغاز میداند تاریخ دقیق شروع و پایان کارهایش را چه زمانی است و برنامهاش را طوری تنظیم میکند که نمایشهایش با هم تداخل نداشته باشد. اما الان که چنین شرایطی در تئاترمان نداریم، بازیگران گاهی ناچار میشوند به حضور همزمان در چند کار، تن بدهند.
علی سرابی این روزها بهطور همزمان در دو نمایش «در انتظار گودو» کار همایون غنیزاده و «خشکسالی و دروغ» کار محمد یعقوبی بازی میکند.
این نمایشها به ترتیب ساعت 17 و 30 دقیقه و 20 و 30 دقیقه در تئاتر شهر و فرهنگسرای نیاوران به صحنه میروند.
علی سرابی هر شب ساعت 20 از تئاتر شهر بیرون میرود تا ساعت 20 و 30 دقیقه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه باشد.