شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: پالایش فضای اطراف تئاتر شهر و بوستان همکاری همه نهادها را علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌طلبد. در صورتی که طرح پهنه رودکی از سوی شهرداری اجرایی شود، خیلی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر: معضل تیراندازی دو شب گذشته در اطراف تئاتر شهر و درگیری این فضای فرهنگی با اتفاقی ناگوار باعث شد که دو مرتبه پرونده ایجاد حریم در اطراف این مجموعه فرهنگی و معضلات اطراف تئاتر شهر و بوستان دانشجو پیگیری شود. هر چند از گذشته نیز شاهد بودیم که مسئولان تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی در این زمینه اقداماتی را انجام داده بودند اما متأسفانه به دلیل عدم همکاری سایر نهادها اتفاقی نیفتاده بود.

شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در این زمینه عنوان کرد: مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک مرکز با اهمیت و ثبت شده در میراث فرهنگی ملی ما همیشه توأم با یک خاطره از هنر تئاتر برای مردم و هنرمندان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: با گسترش زندگی شهری و بوستان‌ها در شهر تهران، مجموعه تئاتر شهر نیز که جزو نقاط مرکزی و پرتردد شهر تهران محسوب می‌شود، چند سالی است که دچار آسیب محیطی به ویژه در محیط پیرامونی و بوستانی شهری شده است که هم رسانه‌ها، مدیران و مسئولان دغدغه‌مند فعالیت هنری و اجتماعی بارها در طول سال‌های گذشته در رابطه با آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

کرمی همچنین افزود: در شرایط حاضر آنچه اهمیت دارد این است که معضل حفظ امنیت در این مکان پرتردد با بوستان‌های شهری، باعث گسترش پاتوق و رفت و آمد اقشار مختلف جامعه شده و اتفاقی هم که دو شب گذشته در اطراف تئاتر شهر با تیراندازی افتاد خود باعث شد تا بیشتر به حل این معضل و اقدام همزمان چند نهاد تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگه‌داری و بهره برداری از ساختمان و بنای تئاتر شهر وظیفه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار داشت: اما هویت شهری و برقراری امنیت آن با نیروی انتظامی و نهادهای حوزه اجتماعی است همه باید با هم این مسئولیت را به دوش بکشند و کمک کنند تا محیط پیرامون این مجموعه پالایش شود.

کرمی درباره اقداماتی که مبنی بر ایجاد امنیت در تئاتر شهر و اطراف آن انجام داده‌اند،گفت: از گذشته تاکنون با اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، نیروی انتظامی و مدیران شهری زیاد جلسه داشتیم در همین چند روز گذشته هم جلساتی برگزار کردیم، خوشبختانه همه نهادهای مرتبط در این موضوع نگرانی و دغدغه دارند.

وی در ادامه افزود:‌ ضمن اینکه اگر طرح پهنه رودکی که شهرداری سال‌هاست آن را مطرح کرده، اجرایی شود به نظرم خیلی از این مشکلات رفع خواهد شد. به شکل مقطعی هم اتفاقاتی چون کنترل بیشتر از سوی نیروی انتظامی صورت خواهد گرفت ولی واقعا باید برای دراز مدت برنامه‌ریزی صحیح شود چرا که این مرکز پاتوق یک سری گروه‌های خاص شده است که برای مراجعه کنندگان به این بوستان و تئاتر شهر فضای ناشایستی است.

کرمی درباره مسئله دستفروشان اطراف تئاتر شهر نیز گفت: این هم در چند سال اخیر به مشکلات ما اضافه شده است که علاوه بر ازدحام در فضای محیطی، بافت فضا را نیز تغییر داده است. ضمن ابراز تأسف از این امر باید بگویم که این خود تلنگر و هشداری است که برنامه ریزی داشته باشیم تا محیط پیرامون پالایش شود. ضمن اینکه باز هم تأکید می‌کنم مسئولیت این قضیه صرفا برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و نهادهای دیگر به ویژه مدیریت شهری نیز باید در این زمینه پیش قدم شوند.

وی با اشاره به نامه مکتوب سعید اسدی اخیرا به شورای شهر درباره محیط پیرامون تئاتر شهر گفت: دیروز هم ما جلسه خوبی با نیروی انتظامی داشتیم. مقرر شد که اکیپ‌های نیروی انتظامی در اطراف تئاتر شهر بیشتر شوند و از تجمع‌ پاتوق‌های خاص در این مکان خودداری شود. گفت‌گویی هم با شورای شهر داشتیم و قرار شد طرح پهنه رودکی دنبال شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: امیدواریم مدیریت شهری این موضوع را در اولویت خود قرار دهد چرا که آنچه اهمیت دارد امروز میراث فرهنگی و هنری ما است.