بابک مهری مدیر تماشاخانه «آو» از همراهی با فریندخت زاهدی در برگزاری کارگاه آموزشی با حضور هنرجویان ایرانی در کشور لهستان و مزرعه گارجنیدزه استانیفسکی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: بابک مهری کارگردان و سرپرست گروه نمایش و تماشاخانه «آو» درباره سفری که قرار است خرداد ماه در قالب برگزاری یک کارگاه آموزشی به لهستان داشته باشد گفت: شرکت فرهنگ و هنر ژیوار که تورهای مختلف تفریحی برگزار می‌کند به خانم فریندخت زاهدی پیشنهاد برگزاری یک تور 10  روزه تئاتری به کشور لهستان دادند و چون خانم زاهدی احتیاج به یک دستیار داشت و من هم تجربه سفر و آشنایی با این کشور را داشتم، قرار است همراه با گروه در این تور حضور پیدا کنم.

به گفته وی، این کارگاه آموزشی از اول خرداد ماه در تهران آغاز و از 14 خرداد در لهستان ادامه می یابد.

 

وی افزود: این سفر به صورت یک کارگاه آموزشی خواهد بود و در طول آن قرار است هنرجویان با کارگردان های شناخته شده تئاتر دنیا همچون تادئوش کانتور، استانیفسکی و یرژی گروتفسکی آشنا شوند. همچنین قرار است در طول این سفر نمایشنامه «ایفی ژنی» اوریپید تمرین و توسط فریندخت زاهدی تحلیل شود تا بعد از بازگشت بتوانیم اجرایی کارگاهی از آن در خانه نمایش «آو» داشته باشیم.

کارگردان «ملپامنی» ادامه داد: نکته جالب در این سفر این است که هنرجویان چند روز در مزرعه گارجنیدزه استانیفسکی که بیش از سی سال قبل توسط این کارگردان معتبر لهستانی تاسیس شده است اقامت داشته و در کارگاه آموزشی کانتور و گروتفسکی شرکت کرده و با تئاتر جهان بیشتر آشنا شوند.

مهری در پایان یادآور شد: به خاطر سبقه تئاتری و علاقه ای که اداره‌کنندگان موسسه ژیوار دارند علاقمند به برگزاری این تورهای تئاتری هستند و پیش از این نیز توری را با حضور نغمه ثمینی برگزار کرده اند. هنرجویان این کارگاه قرار است به شهرهای مختلفی چون ورشو و کراکو نیز سفر کنند. ثبت نام هنرآموزان این کارگاه آموزشی در موسسه ژیوار انجام می شود.

ولادیمیر استانیفسکی، کارگردان بنام لهستانی در سال 1977 «گارجنیدزه» را مرکزی برای پژوهش و تمرین تئاتر با رویکردی انسان شناسانه تاسیس و به یکی از مهم ترین پایگاه های تئاتر تجربی در جهان تبدیل کرد، روستای گارجنیدزه به واسطه فعالیت‌های خلاقانه استانیفسکی و گروهش به عنوان پایتخت تئاتر اتحادیه اروپا انتخاب و معرفی شده‌است.

استانیفسکی به دعوت گروه نمایش «آو» به ایران آمد و در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر نمایش «پتیان اوراتوریو» را در تالار وحدت به صحنه برد. وی همچنین کارگاه آموزشی نیز در طول جشنواره برگزار کرد. استانیفسکی بیش از 35 سال است که کارگردانی هنری تئاتر «گارجنیدزه» را به عهده دارد. او در سال 1970 به دعوت یرژی گروتفسکی، کارگردان و محقق سرشناس تئاتر به عضویت «مرکز تجربی تئاتر» در آمد تا در برنامه های پارا-تئاتری گروه شرکت کند.

استانیفسکی همکاری بسیار نزدیکی با گروتفسکی داشت و در پروژه‌های مختلفی دستیار این کارگردان سرشناس جهان بود. او و تادئوش کانتور بعدها راه خود را از گروتفسکی جدا کردند و هرکدام به صورت مستقل تئاتر تجربی خود را پایه گذاری کردند.

گروتفسکی کارگردان لهستانی خالق تئاتر آزمایشگاهی بود. او تاثیر زیادی بر تئاتر جهان گذاشت و مکتب «تئاتر بی چیز» را به دنیا عرضه کرد. گروتفسکی پیش از انقلاب به همراه گروهش به ایران آمد و به اجرای نمایش پرداخت.