هادی مرزبان به همراه گروه بازیگران اثر جدید خود «تانگوی تخم مرغ داغ» در نشست رسانه‌ای حاضر شد و طی آن به بعضی انتقادها درباره همکاری مداوم با مدیران گوناگون و دریافت کمک‌های هزینه‌هایی با رقم بالا پاسخ داد.

پایگاه خبری تئاتر:  هادی مرزبان در ابتدای این نشست رسانه‌ای با ارائه توضیحاتی درباره حضور و ایفای نقش علی نصیریان در نمایش "تانگوی تخم مرغ داغ"، گفت:‌ زمان دانشجویی به کوچکترین حضور در نمایش‌هایی که آقای نصیریان در آن‌ها بازی داشت پز می‌دادیم، به همین دلیل ایفای نقش ایشان در نمایش من برایم بسیار باعث افتخار است.‌

وی با بیان اینکه چهاردهمین نمایش خود بر اساس یکی از نمایش‌نامه‌های مرحوم رادی را به صحنه می‌برد ادامه داد: به قول رادی ما ربع قرن کنار هم بودیم و امروز دیگر زبان او را به خوبی می‌شناسم. محمود دولت آبادی هم همیشه می‌گوید با شنیدن نام رادی به یاد مرزبان می‌افتیم و وقتی نام مرزبان می‌آید، ناخداگاه با یاد اکبر رادی همراه است.

کارگردان نمایش "پلکان" همچنین از تصمیم احتمالی خود برای اجرای اثری دیگر از زنده‌ یاد اکبر رادی خبر داد و اظهار داشت: به تشویق همکاران به ویژه امین زندگانی عزیز، احتمال دارد نمایش‌نامه "پایین گذر سقاخانه" را بعد از این نمایش کار کنم. حتی قرار بود سه سال قبل نمایش "تانگوی تخم مرغ داغ" را به صحنه ببرم که متاسفانه نشد و با پر رویی نمایش‌نامه خوانی کردیم. اما سیاست‌های مدیران معاونت هنری در دوره جدید موجب شد بار دیگر تصمیم بگیرم این اثر را هر طور شده روی صحنه بیاورم.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: قرار بود نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» را سه سال پیش اجرا کنیم که نشد و ما آن را نمایشنامه‌خوانی کردیم، اما یکی از آرزوهایم اجرای این اثر بود که خوشبختانه با تغییرات فرهنگی در دولت جدید اجازه اجرای این نمایشنامه را گرفتیم.

مرزبان در پاسخ به سوالی درباره حمایت مالی از دو نمایش قبلی خود گفت: همواره صحبت‌های زیادی در گوشه و کنار وجود دارد اما جالب است بدانید در یکی از این نمایش‌ها اصلا ایران نبودم و از سوی مسئولان برای کار دعوت شدم. مدیران وقت قول دادند همه چیز را فراهم کنند اما جالب اینجاست که من به عنوان بازیگر و کارگردان نمایش‌ 700 هزار تومان دستمزد گرفتم که مدارک آن موجود است. به بازیگر کار هم سه میلیون تومان پرداخت کردم.

این کارگردان با بیان این جمله که ما همیشه صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه می‌داریم تصریح کرد: فرد ثروتمندی نیستیم و برای اجرای تئاتر هم کیسه ندوخته‌ام. اگر تئاتر کار می‌کنم فقط بخاطر خود تئاتر است. به هرحال دیوانگی‌هایی داریم که تئاتر کار می‌کنیم و اگر نداشتیم اینجا نبودیم. حتی جالب‌تر اینکه برای یکی از نمایش‌هایم بعد از چند سال سه میلیون تومان دستمزد پرداخت کردند، آن هم به صورت بُن! بنابراین برای هیچ یک دستمزدهای آنچنانی نگرفتم.

مرزبان تصریح کرد: خدا مرا نبخشد اگر زمان تئاتر کار کردن به مسائل مالی فکر کنم. عشق من تئاتر است و دوست دارم در این زمینه کار کنم و هرگز برای آن چرتکه نمی‌اندازم. در تئاتر حضور دارم و در این هوا تنفس می‌کنم. همیشه آخرین دستمزد را در گروه برای خودم می‌گذارم. اما وظیفه دولت حمایت از این هنر است و اگر مدیران ما تئاتر می‌خواهند باید سر کیسه را شُل کنند.

او با اظهار تأسف از وجود برخی حاشیه‌ها در تئاتر، گفت: سال گذشته یکی از تئاتری‌ها گفت چطور است که مرزبان با همه مدیران رابطه خوبی دارد و کار می‌کند. پاسخ این است که من با کسی پدرکشتگی ندارم. مدیر جدید هم پسرخاله‌ام نیست اما دورنمای کار را با حضور آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری خوب می‌بینم.

علی نصیریان که چندی دیگر با ایفای نقش در نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» روی صحنه می‌رود، در مورد این همکاری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: امروزه استعدادهای بسیار خوبی در تئاتر وجود دارد اما روال کاری مشخصی نداریم که امیدوارم نگرش به تئاتر خیلی جدی‌تر از وضعیت فعلی بشود. مسئله حضور گروه‌های حرفه‌ای است و این رویکرد موجب رشد تئاتر می‌شود. کار کردن به صورت جدا ثمربخش نیست.

این هنرمند پیشکسوت در ارتباط با نقش خود بیان کرد: من بعد از 60 سال کارهایم را در تئاتر کرده‌ام اما اگر جایی نیازی وجود داشته باشد دوست دارم هر کاری از دستم بربیاید، انجام بدهم.

وی افزود: متون آقای رادی را دوست دارم اما تمام کارهایش را دوست ندارم. برخی از آن‌ها حالت سوسیالیستی و ارباب رعیتی دارند که من دوست ندارم، اما نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» برای من عطر و بویی از کاراکترهای صادق هدایت را همراه داشت و من آن را دوست داشتم، به ویژه اینکه نقشم زیر و بم داشت و زبان هم در آن اهمیت خاصی پیدا می‌کتد.

نصیریان با بیان اینکه این نمایش‌نامه از نظر زبانی به‌ درستی نوشته شده است اظهار داشت: شخصیتی که در این نمایش دارم با مسائلی مانند استبداد شرقی، پدرسالاری، پیرمرد خنزر پنزری در ارتباط بود که من را به یاد داستان‌های کوتاه هدایت و علویه خانم و کارهایی از این دست انداخت؛ به همین دلیل آن را دوست دارم. از سوی دیگر گروه بسیار خوبی داشتیم چون کار تئاتر یک کار جمعی است و همه باید همکاری کنند.

فردوس کاویانی هنرمند پیشکسوت تئاتر و یکی از بازیگران نمایش درباره همکاری در نمایشی دیگر به کارگردانی هادی مرزبان بیان کرد: مقوله تئاتر در ایران بسیار مشکل شده و به همه بچه‌هایی که با این وضعیت تئاتر کار می‌کنند، آفرین می‌گویم. برایم بسیار ارزشمند است که در اثری ایرانی بویژه متن آقای رادی و کار آقای مرزبان بازی ‌کنم.

امین زندگانی یکی دیگر از بازیگران نمایش جدید هادی مرزبان ضمن ابراز امیدواری از اینکه مطبوعات در نگارش آثارشان شأن قلم را حفظ کنند و کار را به دست منتقدان سلیقه‌ای و جناحی نسپارند گفت: باید بدانیم مسیر فرهنگی که پیش رو در دست ما امانت است و باید آن را پربارتر به نسل آینده ارائه کنیم.

وی تأکید کرد: گریبان تئاتر را به دست منتقدان سلیقه‌ای ندهیم و این هنر را از استفاده‌های فست‌فودی نجات دهیم. متأسفانه این روزها با منتقدانی برخورد می‌کنیم که شاید سن و تجربه‌شان به آن نقد اعتبار نمی‌دهد ولی امیدوارم مطبوعات دوباره شأن قلم را به آن برگرداند.

این بازیگر با تاکید بر اینکه در زندگی گاهی دچار رخوت می‌شویم ادامه داد: این رخوت به شکلی است که گویی دیگر معجزه رخ نخواهد داد اما برای من تئاتر سرشار از معجزه است و خوشحالم برایم این معجزه اتفاق افتاده و با دوستانی همکاری می‌کنم که روزهایی آرزو داشتم آن‌ها را از نزدیک ببینم.

فرزانه کابلی دیگر بازیگر نمایش که نقش انیس را بازی می‌کند نیز گفت: این نقش خیلی از من دور است و یکی از افتخاراتم این است که در خدمت آقای نصیریان هستم و از تجربیات ایشان خیلی استفاده می‌کنم.

پریسا مقتدی دیگر بازیگر نمایش نیز با ابراز خرسندی از همکاری با این گروه مطرح کرد: خوشحالم با کارگردانی همکاری می‌کنم که به اصول اخلاقی هم احترام بسیاری می‌گذارد. متأسفم که گاه برخی هنرمندان ظاهرا کار هنری می‌کنند اما اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارند.

قاسم زارع دیگر بازیگر نمایش نیز در سخن کوتاهی گفت: خانواده ما در این نمایش دیدنی است و توصیف‌کردنی نیست.

مهدی عبادتی دیگر بازیگر جوان نمایش هم یادآور شد: امیدوارم همان‌گونه که قلب هنرمندان برای تئاتر می‌تپد، مسئولان هم دلشان برای تئاتر بتپد.

نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی و کار هادی مرزبان از 4 اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.