پایگاه خبری تئاتر: میرکریمی روز سه شنبه در شانگهای به ظرفیت های همکاری و تولید مشترک میان سینمای ایران و چین پرداخت و گفت: ظرفیت ها بسیاری برای همکاری و تولید مشترک میان ایران و چین از جمله از نظر تنوع اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه سینمای چین علیرغم پیشرفت فنی و تکنولوژی آن هنوز ناشناخته است تاکید کرد انجام کارهای مشترک می تواند باعث معرفی سینمای چین به ایران و سینمای ایران به چین شود. این کارگردان ایرانی افزود: بین ایران و چین به عنوان صاحبان قدیمیترین تمدنهای آسیا باید یک رابطه فرهنگی جدی وجود داشته باشد و در حال حاضر هم سینما، مهمترین و به روزترین وسیله ارتباطی فرهنگی است. میرکریمی با اشاره به اینکه بیشتر همکاری های سینمایی ایران تا کنون با کشورهای اروپایی و یا کشورهای همسایه بوده است گفت: با وجود مشترکات فرهنگی فراوان میان ایران و چین، هنوز چنین اتفاق خاصی نیافتاده است و امیدواریم جشنواره هایی مانند شانگهای فرصت این کار را فراهم کند. کارگردان فیلم قصر شیرین از نیروی انسانی متخصص، دانشگاه ها و مدارس سینمایی، شهرک ها و استودیوهای سینمایی، جمعیت بالای علاقه مندان به سینما و رشد خوب درآمدزایی تولیدات مختلف در ایران به عنوان دیگر ظرفیت های همکاری سینمایی ایران و چین نام برد. راه اندازی آکادمی سینمای آسیا میرکریمی گفت: علیرغم وجود تمدنهای بینظیر آسیایی، فیلمسازان کشورهای این قاره شناخته شده نیستند لذا به نظر می رسد راه اندازی نهاد یا انجمنی با عنوان آکادمی سینمای آسیا با هدف معرفی فیلمسازان آسیایی ضروری است. او گفت: خیلی از فیلمسازان آسیایی تا زمانی که در جشنواره های اروپایی معرفی نشوند برای جوانان ما شناخته شده نیستند و راه اندازی این مرکز که نیازمند همکاری همه کشورهای صاحب سبک سینما در آسیا است می تواند این خلا را پر کند. وی با بیان اینکه استعدادهای نهفته زیادی در آسیا وجود دارند که هنوز به جهان معرفی نشده اند گفت: برای رفع این نقص باید همکاریهای درون قارهای خود را افزایش دهیم در آکادمی مورد نظر سرشناسترین شخصیتهای فرهنگی عضو شوند. میرکریمی افزود: ما باید از طریق همکاری بین جشنوارهها تلاش کنیم استعدادهای آسیا ابتدا توسط خود ما کشف و به دنیا معرفی شوند تا مجبور نباشیم در صف معرفی اروپاییها بمانیم. تولیدات مشترک، راه معرفی سینمای آسیا به یکدیگر میرکریمی تولیدات مشترک را یک راه مستقیم دانست که میتواند به افزایش ارتباط و شکلگیری چنین نهادی کمک کند و گفت: اگر بتوانیم این آکادمی را تشکیل دهیم این امکان به وجود خواهد آمد که با کمک کشورهای صاحب سبک سینمای آسیا مثل چین، ایران، هند، ژاپن و کره جنوبی یک صندوق آسیایی راه بیاندازیم که از پروژههای مشترک آسیا حمایت کند. این کارگردان ایرانی پیشنهاد کرد با توجه به قدرت اقتصادی چین که میتواند هر حرکت فرهنگی را از نظر اقتصادی تضمین کند پایگاه اصلی این آکادمی را میتوان در شانگهای راه اندازی کرد به شکلی که کمیته اجرایی آن در طول سال مشغول فعالیت باشد و هر سال نیز نشستهایی را برگزار کند. «سید رضا میرکریمی» کارگردان فیلم «قصر شیرین»، جام طلایی و دو جایزه دیگر بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای را از آن خود کرد. در پایان این جشنواره که یکشنبه شب در شانگهای برگزار شد «حامد بهداد» برای بازی در فیلم «قصر شیرین» به طور مشترک با "چانگ فنگ" بازیگر چینی فیلم "بازگشت" جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و «سید رضا میرکریمی» کارگردان قصر شیرین نیز علاوه بر جام طلایی، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره شانگهای را دریافت نمود. در جشنواره فیلم شانگهای علاوه بر "قصر شیرین"، فیلم کوتاه «تشریح» ساخته سیاوش شهابی در بخش مسابقه فیلم کوتاه و فیلم «همانگونه که میمیرم» ساخته مصطفی سیاری نیز در بخش استعدادهای جدید آسیا به رقابت با سایر فیلمها پرداختند. ۷ فیلم ایرانی نیز در بخشهای غیر رقابتی برای تماشاگران جشنواره فیلم شانگهای به نمایش در آمدند. جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای از معتبرترین جشنوارههای قاره آسیا و در گروه جشنوارههای