پایگاه خبری تئاتر: آرش عباسی نویسنده و کارگردان نمایش «نویسنده مرده است» که این نمایش از چهارم اردیبهشت در شهرهای مختلف ایتالیا به صحنه میرود، گفت: بیش از دو سال برای این اجرا رایزنی کردیم و در حالی که یک تور گسترده در شش شهر ایتالیا تدارک دیده شده بود تنها به دلیل عدم حمایت مالی از گروه محبور به انصراف از نیمی از اجراها شدیم. اکنون به ترتیب در شهرهای بولونیا، ونیز و رم به صحنه خواهیم رفت و فکر میکنم این نخستین بار است که یک نمایش از ایران به این شکل در ایتالیا امکان اجرا پیدا کرده است.
نویسنده نمایشنامه «ورود آقایان ممنوع» افزود: زیربار خواستههای اسپانسرها و برنامه گذارها نرفتم چون احساس کردم باید شان فرهنگ و هنر کشورم حفظ شود پس به تنهایی هزینههای یک اجرای گسترده اروپایی را تقبل کردم اما به طور مشخص مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت ارشاد به عنوان متولیان تئاتر باید از این نمایش حمایت میکردند که به سادگی از زیر بار مسولیت شانه خالی کردند.
عباسی ادامه داد: آیا با تیمهای ورزشی هم چنین برخورد میشود؟ کدام مربی ورزشی هزینههای سفرهای خارجی را خودش پرداخت کرده است؟ آیا اگر یکی از فدراسیونهای ورزشی مثل معاون هنری بگوید چنین کارهایی از مستحبات است و ما دلیلی برای حمایت کردن نداریم، جامعه ورزشی در برابرش سکوت میکند؟
در اروپا جشنوارههای تئاتری ایران را به بینظمی میشناسند
نویسنده و کارگردان نمایش «آفتاب از میلان طلوع میکند» تأکید کرد: بحثم فراتر از کمک کردن یا نکردن به یک گروه خاص است. مساله عدم شناخت مسئولان نسبت به تئاتر است. از آنجایی که جشنوارههای تئاتر ایران در اروپا شناخته شده است طی ماههای گذشته برخی از این گروهها درباره جشنواره تئاتر فجر و شیوه ارتباط با دبیر این جشنواره سوال میپرسند و پاسخ من مبنی بر اینکه این جشنواره 8 ماه مانده به برگزاری سی و سومین دورهاش هنوز دبیر ندارد باعث تعجب آنها میشود. جای تاسف است که تئاتر ایران در اروپا به بی برنامگی معروف است.
وی ادامه داد: یکی از شناخته شدهترین جشنوارههای ایرانی در خارج از کشور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که بیست دوره برگزار شده اما اکنون در حالی که فقط شش ماه تا برگزاری آن باقی مانده نه دبیر دارد نه فراخوان دارد و نه حتی درباره اش حرفی زده شده است. اینها همه نشان دهنده این است که مسئولین شناختی از گذشته تئاتر ایران ندارند و طبیعی است که سرنوشت آن هم برایشان مهم نباشد. هر مدیر جدیدی که میآید نمیتواند وجود چنین رویدادهایی را به کل منکر شود یا تا لحظه آخر نادیده بگیرد. شک ندارم اگر وزارت کشاورزی هم قرار بود برای تئاتر ایران برنامه ریزی کند از این بهتر عمل میکرد چون مدیریت به هر حال قاعده و قانون مشخصی دارد.
ماهی یک انتصاب عجیب و غیرکارشناسانه
برنده جایزه دومین دوره جشن ادبیات نمایشی ایران تصریح کرد: از زمان تغییر معاون هنری هر ماه حداقل با یک انتصاب عجیب و غیر کارشناسانه روبرو بودهایم که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تئاتر ما تاثیر خواهد گذاشت. نه کسی درباره این انتصاب ها سوال میکند و نه کسی خود را ملزم به پاسخگویی میداند. مطمئنم یک درصد از دغدغههایی که وزیر درباره سینما دارد درباره تئاتر ندارد و این از نوع عملکرد ناامید کننده معاونت هنری مشخص است.
عباسی تأکید کرد: جامعه تئاتری با دنیایی از امید فصل تازه را آغاز کرده بود اما متاسفانه هیچ نشانهای از روزهای خوش نمیبیند در عوض با روی کار آمدن آدمهای بی ربط به تئاتر مدام با نوعی از بدرفتاری و بی توجهی توهین آمیز روبرو میشود.
نمایش «نویسنده مرده است» با بازی لادن مستوفی و ایوب آقاخانی از 24 آپریل (چهار اردیبهشت) اجراهای خود را در ایتالیا آغاز خواهد کرد.