جشن تئاتر فرصتی برای مرور توانمندی­‌های تئاتر ایرانی در میان سبک‌های نمایشی جهان معاصر و واکاوی مشترکات جهانی بین تئاتر این سرزمین و تئاتر سایر کشورهاست.

پایگاه خبری تئاتر:  در متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

"روز جهانی تئاتر و نیز اردیبهشت تئاتر ایران، فرصتی مغتنم برای یادآوری، مرور و نمایش ویژگی‌ها و توانمندی­‌های تئاتر ایرانی در میان سبک‌های نمایشی جهان معاصر و واکاوی مشترکات جهانی بین تئاتر این سرزمین و تئاتر سایرکشورهاست. مشترکاتی که، بیش و پیش از آن که در حوزه شیوه و ابزار و تکنیک اجرا و ارائه باشد، مشترکات و اتفاق نظرهایی در گستره مفهوم و موضوع و پیام و محتواست.

به عبارت دیگر، این صلح و دوستی، امیدبخشی، دعوت به عدالت و راستی و برابری، همزیستی انسان­مدارانه و اعتراض به جنگ و دروغ و فریب و هر چه پلشتی است که همیشه تاریخ از اصول مشترک فرهنگ‌ها و آیین‌های ریشه‌دار و اصیل جهانی شمرده شده و مورد تفاهم و تقدیس اکثریت قریب به اتفاق ملت‌ها و نحله­هاست و آیا این مؤلفه­‌ها، برای نمایش و دعوت مخاطبان به تأمل و تعمق و توجه­ به اهمیت آن­ها، عرصه‌ای بهتر و مؤثرتر از صحنه‌ نمایش می‌تواند بیابد؟ عرصه‌ای که یقیناً روی دیگر زندگی است و در بین گونه‌های هنری، جاری­ترین و نزدیک­ترین آن­ها به واقعیت‌های زیست فردی و اجتماعی امروز بشر و حقایق مورد انتظار و ضروری جوامع انسانی است.

از این منظر، این­جانب بر این باور است که بهانه‌ یادکرد و گرامی­داشت روز جهانی تئاتر، موقعیتی ویژه برای بررسی و شناسایی بهتر و عمیق‌تر ظرفیت‌های هنر تئاتر و توجه به تأثیر عمیق و بی‌واسطه این هنر بر مخاطبان وسیع­ا­ش بوده، تا بتوان در این رهگذر، به ترویج هنرمندانه‌ فضایل اخلاقی و نشر مؤلفه‌های مشترک مرام فرازمند ایرانی با فرهنگ جهانی و معرفی ظرفیت‌ها و ظرافت‌های معنوی آئین کهن ایرانیان ایستاد. چرا که بر این اعتقادیم که آن چه در پیام­ها و شعارهای سالانه‌ هنرمندان برجسته‌ تئاتر جهان به این مناسبت می‌آید، از دایره‌ آموزه‌ها و آرمان­‌های حاضر در متن و بطن فرهنگ و هنر ایرانی و صحنه‌های منزه و ارجمند تئاتر این سرزمین، خارج نیست، بلکه روز جهانی پاس­داشت این هنر، فرصتی تازه‌تر و عرصه‌ای وسیع­تر برای تابش فروغ معنوی هنرهای نمایشی ایران به زوایای صحنه‌های تئاتر امروز جهان است."

ششمین دوره جشن‌های اردیبهشت تئاتر از 4 اردیبهشت‌ماه در مشهد افتتاح می‌شود و 27 اردیبهشت‌ماه در کرمانشاه با برپایی آیین پایانی، خاتمه خواهدیافت.