چیستا یثربی از برگزاری سمینار بین‌المللی ˝ تئاتر درمانی˝ با حضور اساتید داخلی و خارجی خبر داد.

 

پایگاه خبری تئاتر: چیستا یثربی مدرس و کارشناس تئاتر درمانی گفت: به همت انجمن روانشناسان خلاق، پژوهشکده علوم انسانی، مرکز نام آوران ایران سمینار تئاتر درمانی برگزار می‌شود که موضوع آن آسیب شناسی پرخاشگری در جامعه و راه‌های مقابله با آن از طریق تئاتر است . این که چرا نوجوانان از سلاح سرد استفاده و بزهکاری می‌کنند و اینکه چرا مفهوم جرم عادی شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او در ادامه افزود: اساتیدی از کانادا ،ارمنستان و ... در این سمینار حضور دارند و درباره ارتباط این موضوعات با هنر و درمان صحبت می‌شود و اینکه چگونه از طریق تئاتر می‌توان مانع پر خاشگری در جامعه شد.

یثربی با اشاره به این که در پایان‌نامه دوره دکتری روانشناسی‌‌اش به موضوع تئاتر درمانی پرداخته است توضیح داد: به طور مثال در پاریس هر شب 60 تا 70 تئاتر خیابانی که مردم را به عواقب خشونت های خیابانی یا آزار زنان و کودکان آشنا می کند اجرا می‌شود که این برنامه از طرف شهرداری پاریس برگزار می‌شود. به نظرم این شیوه خیلی کاربردی تر از هنر تئاتر لوکس امروز و آن هم با بلیت های گران قیمت است که فقط در شب اجرا می‌شوند که بیشتر مردم خسته هستند اما این نمایش‌ها روزها در محل کار مردم اجرا می‌شوند. مثلا یک گروه به بیمارستان می‌روند و تئاتری به همراهی پرستاران ،بیماران و حتی پزشکان داوطلب اجرا می کنند که در آن شیوه مطلوب رفتاری را آموزش می‌دهند اما غیر مستقیم و هنرمندانه و این شیوه رفتاری ناخودآگاه عمل می‌کند. ما در ایران اخیرا در مترو تهران یک اجرا داشتیم که به شکل مستند اجرا شد .جوانی غش کرد و ما واکنش مردم را ضبط کردیم. جوان یک غریبه مطلق بود و یک ساک سفری همراه داشت تا همه فکر کنند مسافر است.پاسخ‌های زیبایی از مردم گرفتیم و وقتی متوجه شدند که این نمایش بوده واکنش هایشان تغییر کرد و پیشنهاداتی برای این گونه شرایط دادند .بعضی‌ها هم می‌گفتند از اینکه کمکی نکردیم شرمنده هستیم.

او در ادامه افزود: انجمن روانشناسی خلاقیت در سال 76 به ثبت رسیده است. تصمیم گرفتیم تئاتر را بین مردم ببریم و ابتدا با برگزاری یک سمینار بین المللی و دعوت از اساتید شروع کردیم و این سمینار در تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود.


یثربی درباره تامین هزینه‌های این سمینار گفت : این سمینار را با هزینه شخصی و همیاری روانشناسان این رشته برگزار می‌کنیم.این کارگردان و نمایشنامه‌نویس درباره دیگر فعالیت‌هایش در زمینه تئاتر گفت: متاسفانه 3 سال است که سالن تئاتری برای اجرا به من تعلق نگرفته است . در حال حاضر کتاب " تئاتر- زندگی" من توسط نشر قطره به چاپ چهارم رسیده است. ضمن اینکه در حال نوشتن نمایشنامه " من سایه، تو سنگ" و بر اساس اشعار لورکا که خودم ترجمه کرده‌ام هستم .این اشعار را با استفاده از تصویر سازی و اپیزودهای کوتاه که همگی به شرایط یک هنرمند متعهد مبارز در جامعه می‌پردازد در قالب یک نمایش برای صحنه آماده می‌کنم و اگر در ایران باز هم نتوانم سالن بگیرم آن را در خارج از ایران به صحنه می‌برم.