9نمایشنامه امیر دژاکام، ، براساس شاهنامه فردوسی و الهی نامه عطار به نگارش درآمده اند


پایگاه خبری تئاتر: چهار اثر این مجموعه  با تغییراتی براساس شاهنامه نوشته شده است. این چهار اثر عبارت اند از: نمایش "دخترشاه پریان" بر اساس داستان "رستم و سهراب"، "بازی نامه فرود" براساس "قصه فرود"، "محرم نامه خسروی" بر اساس قصه کیخسرو و "مجلس سیاوش خوانی"  بر اساس داستان "سیاوش".

نمایشنامه "شهرزاد" اثر دیگری است که براساس قصه های "هزار و یک شب" به نگارش درآمده و جزء نخستین آثاری است که آن را به صورت قصه در قصه روی صحنه می بینیم؛ برخی از قصه های این نمایشنامه با تغییراتی برگرفته از داستان "هزار و یک شب" و برخی دیگر بر اساس تخیلات نویسنده به نگارش درآمده اند.

نمایشنامه "ضیافت شیطان" نام اثر دیگری از امیر دژاکام است که براساس "الهی نامه" عطار نیشابوری شکل گرفته است. "الهی نامه " از شش بخش تشکیل شده و به داستان شش پسر می پردازد که نمایشنامه "ضیافت شیطان" قصه پسر اول است.

پس از نمایشنامه "ضیافت شیطان"، نمایشنامه "سرطان" در این مجموعه به چاپ رسیده که وامدار ادبیات نمایشی و بر اساس "بلبل سرگشته" است که می توان گفت سرفصل ادبیات نمایشی ایران محسوب می شود. در این اثر، نویسنده، نمایشنامه "بلبل سرگشته" را از منظر دیگری نگریسته؛ به گونه ای که هیچ رابطه معنایی با این اثر نداشته و فقط اسامی آن باقی مانده اند.

نمایشنامه "عروسی چاه" نام اثر دیگری است که در مجموعه نمایشنامه امیر دژاکام به چشم می خورد. این اثر برگرفته از یک آئین کهن در یزد است که به هنگام خشکسالی برگزار می شود.

آخرین نمایشنامه ای که در این مجموعه نمایشنامه به چاپ رسیده، نمایشنامه "زیباترین گل های قالی" است که به نوعی الهام گرفته از قصه سیمین امیریان، همسر صاحب اثر است که به زندگی بچه های قالیباف در کرمان می پردازد.
نکته قابل توجه اینکه در پایان تمامی نه اثر نمایشی، عبارت ناتمامی نوشته شده که برگرفته از اندیشه امیر دژاکام مبنی بر کامل شدن هر اثر نمایشی در اجرا و روی صحنه است.

گفتنی است، این کتاب در 281 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.