نمایش «کینه» نوشته و کارگردانی هاشم آزادی به دلیل نوع قراردادی که با خانه نمایش مهرگان مبنی بر لزوم پر شدن سالن داشت، در میانه راه اجرا متوقف شد.

پایگاه خبری تئاتر: هاشم آزادی نویسنده و کارگردان نمایش «کینه» که از ۲۶ تیرماه در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته بود درباره علت توقف اجرای نمایش پس از ۸ شب اجرا گفت: بین من و مدیریت خانه نمایش مهرگان قراردادی بسته شد که این قرارداد به صورت درصدی بود، یعنی از طرف ما مبلغی به سالن داده نشده بود و در بندی از قرارداد ذکر شد که اگر تعداد تماشاگر برای اجرای نمایش به حد نصاب نرسد قرارداد لغو می شود که متاسفانه اعمال شد و از طرف خانه نمایش مهرگان با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که به دلیل فروش ضعیف نمایش «کینه» ناچار به جلوگیری از اجرای آن هستند.

وی با انتقاد به اوضاع اکنون تئاتر بیان کرد: متاسفانه احساس می کنم امروزه هنر بیشتر تبدیل به تجارت شده است تا اینکه به اصلیت آن پرداخته شود. مخاطب در سینما بلیتی که خریداری می کند برای آن اثری است که روی پرده می بیند و او این مبلغ را برای سالن سینما نمی پردازد، اما در تئاتر عکس این ماجرا صورت می گیرد و نمی دانم چرا این موضوع اصلاح نمی شود.

آزادی افزود: در واقع تماشاگر تئاتر برای دیدن یک اثر هنری می آید اما هزینه ای که می پردازد به مسئول سالن می رسد که گاهی اوقات با حداقل امکانات یک سالن را تحویل گروه نمایش می دهد و هیچ زحمتی برای آن نمایش نکشیده است، حتی در نمایش «کینه» یکی از بازیگران کف سالن انتظار را تمیز می کرد. من احساس می کنم باید در این زمینه تجدیدنظری صورت بگیرد و به جای سختگیری و جلوگیری از اجرای نمایش گروه ها و برخی ممیزی ها باید زیرساخت های تئاتر را اصلاح کرد تا هنر نمایش رشد کند.

این کارگردان در بخش دیگر صحبت هایش گفت: متاسفانه در حال حاضر مفهوم تئاتر در چند برند که معروف شده اند خلاصه شده است که آنها هم فقط درآمدزایی می کنند و در حال حاضر نمایش هایی که در تالار وحدت و هتل اسپیناس پالاس و … اجرا می شوند چند نمونه کار انگشت شمار هستند که در همه آنها چهره ها و سلبریتی های سینما حضور دارند و نقدهای عجیبی هم به کار آنها وارد است اما به دلیل حضور این چهره ها، علیرغم بلیت های گران باز هم فروش خوبی دارند، حتی در برخی از این نمایش ها متن خوبی هم وجود ندارد اما به دلیل اینکه یک نمایش پرهزینه و لوکس اجرا می شود، مخاطب لوکس خود را هم دارد.

در پایان گفتگو آزادی با اشاره به وضع موجود در تئاتر در مورد فعالیت های آینده خود بیان کرد: در حال حاضر ذهن من خیلی درگیر این موضوع است که آیا باید در وضعیت کنونی کار کرد و اگر بخواهیم کار کنیم باید با چه هدفی باشد و اینکه آیا کسی به دنبال هنر هست یا هنر صرفا در پول خلاصه شده است؟ با این وصف برای من دو حالت وجود دارد یا اینکه دیگر در زمینه تئاتر فعالیت نمی کنم چون این اولین بار نیست که چوب این قضیه را خورده ام و یا اینکه اگر بخواهم باز هم فعالیت کنم باید در شرایطی باشد که سرمایه مناسبی داشته باشم و تهیه کننده ای پشت پروژه باشد و پشتیبانی مالی صورت بگیرد.

پس از مساله لغو اجرای «کینه» و انتقادهای کارگردان اثر از روابط عمومی خانه نمایش «مهرگان» نیز موضوع را جویا شدیم که وی با تصدیق این موضوع توضیح داد: طبق قرارداد بین ما و کارگردان نمایش «کینه» مبنی بر پر شدن ظرفیت سالن در زمان اجرا، به دلیل پر نشدن سالن در ۸ شب، با توافق کارگردان مجبور به توقف اجرای نمایش در این سالن شدیم.

نمایش «کینه» به نویسندگی و کارگردانی هاشم آزادی با هدف پرداختن به غفلت های انسان ها در زندگی، با بازی مریم طاهری، شادی گنج خانی، سارا سیبی، پیام رحیمی و بهزاد مجیدی قرار بود تا ۶ مرداد هر شب ساعت ۲۰:۱۵ به مدت یک ساعت در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک اجرا شود که بعد از گذشت ۸ اجرا در نیمه راه متوقف شد.