بیش از سه ماه از حضور مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی می‌گذرد، اما این مدیر هنری همچنان درباره بخشی از مهمترین مسایل تئاتر در موضع سکوت است.

پایگاه خبری تئاتر: نیمه دوم دی‌ماه 92 که حکم رسمی حسین طاهری به عنوان مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی زده شد، کمتر کسی در جامعه تئاتر او را می‌شناخت اما تئاتری‌ها فکر می‌کردند به مرور با مدیر جدیدشان که از تلویزیون به تئاتر آمده، آشنا می‌شوند.

مدیر جدید کارش را در آستانه جشنواره تئاتر فجر آغاز کرد و طبیعتا اولین روزهای حضورش در اداره کل هنرهای نمایشی با شلوغی‌ها و شتابزدگی‌های جشنواره همراه بود، بنابراین تئاتری‌ها انتظار نداشتند در گرماگرم جشنواره، تصمیمات جدی در عرصه تئاتر گرفته شود.

آنها می‌دانستند کمی باید منتظر باشند اما گویا این انتظار کمی بیش از حد طولانی شده است و این چنین است که حسین طاهری هنوز درباره بسیاری از مسایل مهم تئاتر تصمیم روشنی نگرفته یا اگر گرفته هیچ اطلاعاتی به تئاتری‌ها نداده است.

در سر مدیر اداره کل هنرهای نمایشی چه می‌گذرد؟

این مدیر هنری بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جلسات دوستانه‌ای با هنرمندان تئاتر برگزار و با آنها گفتگو کرد. حالا بماند که در این میان، برخی از تئاتری‌ها مثل شکرخدا گودرزی در مصاحبه‌ای گفته؛ که او را نشناخته و از او خواسته رزومه بدهد!

اما جلسات دوستانه برگزار شد و می‌شود اما به لحاظ اجرایی هنوز خروجی مشخصی دیده نشده است و همین موضوع پرسش بزرگ تئاتری‌هاست:«در سر مدیر اداره کل هنرهای نمایشی چه می‌گذرد؟»

برخی از تئاتری‌ها در گفتگوهای دوستانه می‌گفتند، منتظر گفتگوهای مطبوعاتی مدیر جدید می‌مانند تا دست کم از طریق رسانه‌ها پاسخی برای پرسش‌هایشان بیابند اما تهیه کننده پیشین تلویزیون تاکنون این امید را هم بی پاسخ گذاشته است. او تاکنون فقط در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی حاضر شده و بیشتر درباره کلیات سخن گفته است.

16 فروردین ماه همزمان با آخرین روز تعطیلات نوروز، مطلبی به عنوان برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد اما در این مطلب که بیشتر حالت مقاله داشت، نیز پاسخی به وضعیت بودجه تئاتر در سال جاری، وضعیت ساخت و ساز اداره تئاتر، بازسازی تئاتر شهر، شیوه جدید انعقاد قراردادها و ... داده نشد.

مدیری با مشاوران ناشناخته

حسین طاهری در این مدت چند حکم جدید زده است که شاید مهمترین آنها انتصاب رضا دادویی به عنوان رییس جدید شورای ارزشیابی و نظارت،انتخاب مرضیه برومند به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک و پیام دهکردی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک همدان، بوده است.

به جز اینها،دو مشاور تازه هم به کار گرفته که البته نام‌های چندان شناخته شده‌ای برای جامعه تئاتری نیستند.

عباسعلی مهدی، سید اشرف طباطبایی و محمد هادی پروین که البته برای پروین هنوز حکمی نزده ولی او در امور مطبوعات مشاوره می‌دهد.

در ادامه انتصابات، حسن رونده به عنوان مدیر هماهنگی تئاتر استانها ، ناصر باباشاهی به عنوان مدیر دفتر تئاتر دانشگاهیان و داوود فتحعلی‌بیگی هم به عنوان مدیر دفتر تعزیه حکم گرفتند که حکم فتحعلی‌بیگی جدید نیست و او پیش‌تر هم این سمت را داشته است.

وضعیت مبهم بودجه، وضعیت بلاتکلیف اداره تئاتر، تعمیرات تئاتر شهر، دبیر جشنواره تئاتر فجر، وضعیت تئاتر شهر، خانه عروسک و ... نیز دیگر چالش مهم مدیر اداره کل هنرهای نمایشی است.

وضعیت بودجه، پرسش مهم تئاتری‌ها

معمولا با شروع سال جدید، وضعیت بودجه، یکی از مهمترین پرسش‌های جامعه تئاتری است، جامعه‌ای که در این سال‌ها کم کم دارد امید خود را از کمک‌های دولتی می‌برد.

با اینکه وارد دومین ماه سال جدید شده‌ایم، رقم بودجه تئاتر یکی از پرسش‌های بزرگی است که بی پاسخ مانده. دبیر انجمن هنرهای نمایشی به تازگی در گفت‌وگویی با ایسنا نسبت به بودجه اندک تئاتر در سال جاری هشداری جدی داد و اظهار تاسف کرد که این بودجه حتی به اندازه دو سریال معمولی تلویزیون نیست.

ابراهیم گله‌دار زاده بر غم هشدار علنی‌اش، درباره رقم بودجه سخنی نگفت و اعلام این رقم را به عهده اداره کل هنرهای نمایشی گذاشت.

از آنجاکه شورای حمایت از آثار نمایشی در دوره مدیر جدید مصوبه‌ای نداشته است، تئاتری‌ها نمی‌دانند شیوه انعقاد قرداد در این شورا و میزان حمایت آن از آثار نمایشی چگونه خواهد بود.

از سوی دیگر تئاتری‌ها هنوز نمی‌دانند موضع مدیر جدید درباره قرارداد تیپ که از سوی خانه تئاتر به عنوان راهکاری برای تعیین دستمزد هنرمندان پیشنهاد شده بود، چیست.

تکلیف اداره تئاتر چه شد؟

وضعیت مبهم اداره تئاتر دیگر چالش پیش‌روی حسین طاهری است. این ساختمان که هنوز هم اصلی‌ترین مکان تمرین گروه‌های نمایشی است مدتی است که راکد مانده است. قرار بود اداره تئاتر نوسازی شود و بودجه‌ای هم برای آن تصویب شد اما در دوره گذشته اعلام شد سند آن ایراداتی دارد و همین مساله سبب شد حمید شاه آبادی معاون پیشن امور هنری در واپسین روزهای حضورش در این مسند وعده دهد که اداره تئاتر تعمیر و به‌سازی می‌شود اما امکان بازسازی آن وجود ندارد.

علی مرادخانی معاون هنری جدید مدتی بعد از حضورش در معاونت هنری در بازدید از این اداره تاکید کرد که این ساختمان نوسازی می‌شود، اما بعد از گذشت چندین ماه هنرمندان تئاتر همچنان منتظرند که این وعده زودتر عملی شود.

در حال حاضر هنرمندان تئاتر ناچار هستند در ساختمانی استیجاری که مناسب تمرین گروه‌های نمایشی نیست، آثارشان را آماده کنند.

تئاتر شهر همچنان منتظر تعمیرات

به جز اداره تئاتر، مجموعه تئاتر شهر هم دیگر چالش مهم حسین طاهری است. بنایی که در آستانه برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر فجر تعمیراتی جزیی را پشت سر گذاشت اما همچنان در انتظار تعمیرات اساسی‌تر است. تعمیراتی که به موجب آن تالار اصلی این مجموعه مدتی تعطیل خواهد شد اما هنوز جزییات کاملی درباره این تعمیرات و همینطور تعمیر و بازسازی دیگر تالارهای این مجموعه اعلام نشده است.

عروسکی‌ها همچنان خانه به دوش

هرچند هنرمندان تئاتر عروسکی در آخرین روزهای سال گذشته با خبر شدند که مرضیه برومند به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی حکم گرفته اما آنها همچنان درباره راه‌اندازی خانه عروسک پرسش جدی دارند.

دو سال پیش به بهانه راه‌اندازی خانه عروسک، بخش زیادی از بودجه جشنواره تئاتر عروسکی کم شد. بچه‌های عروسکی گرچه از کمبود بودجه در رنج بودند اما دلشان را به خانه عروسک عروسک خوش کردند؛ خانه‌ای که قرار بود مکانی اختصاصی برای اجرای نمایش‌های عروسکی و مسالی اداری آنان باشد اما بعد از گذشت دو سال، خانه به دوشی عروسکی‌ها همچنان ادامه دارد و طبیعتا این مساله نیز دیگر پرسش اهالی تئاتر از طاهری است.

این مرد حرف نمی‌زند

تئاتری‌ها امیدوار بودند در دوره جدید دریچه‌های تازه‌ای به تئاتر ایران باز شود و مادر هنرهای نمایشی کمی مجال نفس کشیدن پیدا کند، بودجه بیشتری بگیرد و بعد از 8 سال بتواند کمی به سال‌های پر رونق گذشته‌اش بازگردد اما هنوز مهمترین مسایل تئاتر در هاله‌ای از ابهام است و مدیر جدید این اداره که البته بعد از سه ماه شاید خیلی هم جدید نباشد، همچنان روزه سکوت خود را ادامه می‌دهد و این مرد همچنان حرف نمی‌زند.


منبع: خبرگزاری ایسنا