حسین طاهری گفت: مرکز هنرهای نمایشی شبیه به آکواریومی است که کوچک‌ترین اشتباه آن به سرعت دیده می‌شود، در حقیقت بودجه مرکز هنرهای نمایشی در حد یک سریال تلویزیونی است.

پایگاه خبری تئاتر: مدیر کل هنرهای نمایشی، با حضور در برنامه رادیویی فانوس به مسائل مطرح شده درخصوص دغدغه های اهالی تئاتر، پاسخ گفت.

طاهری با بیان این مطلب که اردیبهشت تئاتر بهانه و مناسبتی برای مرور یک سال تئاتر کشور است، گفت: اردیبهشت تئاتر در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها پیش درآمدی است برای توجه بیشتر به تئاتر شهرستان‌ها است، در عین حال با مشارکت بخش امور استان‌های سیما قرار است پوشش خوبی برای این مراسم داشته باشیم.

وی با اشاره به تاسیس تئاتر شهر در استان‌ها اظهار داشت: من باید در ابتدای این بحث از شهرداری‌های مراکز استان‌ها که با احداث تئاترشهرها در جبران بخشی از نقصان‌ها درخصوص سالن‌های نمایش، عمل کرده‌اند، تشکر کنم. تاکنون در حدود 10 تئاتر شهر مناسب در مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده و من امیدوارم با ادامه این مسیر در همه شهرها تئاتر شهر مناسب دوستان تئاتری داشته باشیم.

وی با قلمداد کردن این مرکز به عنوان نهادی برای سیاستگذاری و پشتیبانی نمایش کشور، رسالت اصلی مرکز هنرهای نمایشی را در حل مسئله کمبود سالن‌ها، پیگیری و پیدا کردن حلقه‌های مفقوده در این مشکل دانست و گفت: در حقیقت بودجه مرکز هنرهای نمایشی در حد یک سریال تلویزیونی است و طبیعتا با چنین بودجه‌ای امکان احداث یک سالن مناسب و در حد یک چهارم تئاترشهر هم وجود ندارد.

طاهری خاطرنشان کرد: مبنای ما در سیاست‌های مدیریتی پیدا کردن زنجیره‌های مفقوده و ایجاد همگرایی برای حل این مشکل در سطح کشور است. لزومی ندارد که سالن‌ها در حد تالارهایی خیلی بزرگ و فاخر باشد بلکه ما در برنامه ریزی‌ها و نمونه سازی‌های خود در سال جاری به سالن‌های خصوصی از سالن‌هایی مناسب برای شهرک‌ها یا آموزش و پرورش‌های منطقه‌ای گرفته تا تئاترشهرهای بزرگ در مراکز استان‌ها فکر کرده‌ایم.

رئیس اداره کل هنرهای نمایشی، در مورد راهکار مرکز در جذب تماشاگران بیشتر به سالن‌های نمایشی عنوان کرد: ما سعی کرده‌ایم جدول اجرای سالن‌ها به صورت سالانه بسته شود تا فعالان تئا‌تر فرصت داشته باشند چند ماه پیش از اجرا تبلیغات کار خود را آغاز کنند و همچنین انعکاس نمایش آن‌ها در تلویزیون تجلی باید. مثل پخش پشت صحنه‌های نمایش، تمرین‌ها و گفت‌و‌گو با عوامل نمایش. به این ترتیب در روند درست مهندسی تبلیغات، تماشاگر علاقه‌مند به تئا‌تر، مشتاق به تماشای نمایش خواهد شد و نمایش تماشاگر خود را پیدا خواهد کرد و با سالن پر روی صحنه خواهد رفت.

وی در ادامه در خصوص بحث مهندسی تبلیغات در این حوزه ادامه داد: بخشی از این امر گردش نمایش‌ها در سطح کشور است. چراغ یک نمایش خوب نباید تنها 30 یا 40 روز روشن بماند، بلکه باید سازوکار تخصصی و فنی آن فراهم شود تا در بستری شفاف و روشن تعامل گروه‌های تئاتری با استان‌ها و شهرستان‌ها و بین تهران و استان‌ها صورت گیرد.

طاهری با تشبیه مرکز به آکواریومی که کوچک‌ترین اشتباه آن به سرعت دیده می‌شود، ضمن ابراز رضایت از نقد‌های وارده بر فعالیت‌های این مرکز یادآور شد: من توصیه می‌کنم خانواده تئا‌تر با دیدی مثبت درمورد مرکز صحبت کنند و به اجرا رفتن نمایش‌هایی با سالن‌های پر و حضور تماشاگران مشتاق را در هر شرایطی غنیمت بشمارند و قدر بدانند.

وی اضافه کرد: قصد داریم به شیوه‌ای عادلانه سالن‌های مرکز در اختیار با استعداد‌ترین و درخشان‌ترین گروه‌ها قرار گیرد، چه پیشکسوت باشند و چه جوان. نگاه ما به تئا‌تر استان‌ها و شهرستان‌ها معطوف است چراکه تئا‌تر تنها در تهران و پشت درهای مرکز هنرهای نمایشی نیست و امیدوارم به تئا‌تر شهرستان‌ها و استان‌ها رونق بدهیم.

وی درخصوص اقدامات این اداره برای تبدیل مجدد آن به مرکز یا حتی سازمان تصریح کرد: ما طی جلساتی که تا به حال برگزار کردیم لزوم و ضرورت تبدیل این اداره به سازمان را مطرح کردیم و سعی داریم با کمک اهالی تئا‌تر تصویری درست از بزرگی و عظمت تئا‌تر را به مسئولان نشان دهیم تا مسئولان پی ببرند که قطعا یک اداره کل پاسخگوی نیازهای خانواده بزرگ تئا‌تر نیست و با یک بودجه کلان‌تر جایگاه بین المللی خود را در چشم انداز تئا‌تر دو دهه آینده، بزرگ‌تر ترسیم کنیم. تئا‌تر می‌تواند به شاخه‌های اقتصادی و فرهنگی، سیاسی و حتی ورزشی و سلامت جامعه آینده کمک کند و باید سیاستگذاران به نقش مهم تئا‌تر توجه بیشتری کنند.

وی در مورد بحث فصل 5 و بودجه اختصاص داده شده به تئا‌تر کشور همچنین یادآور شد: از رسانه‌ها و مطبوعات و اصحاب رسانه خواهش می‌کنم که کمک کنند در بودجه فصل 5، تئا‌تر شهرستان‌ها هم دیده شود تا به جایگاه تئا‌تر شهرستان‌ها و تخصیص بودجه به آن توجه بیشتری شود.

طاهری در پایان با تأکید بر ضرورت ایجاد همگرایی و پایبندی به قانون و مقررات اظهار داشت: خانواده تئا‌تر باید فعال، همسو و همگرا بدون حب و بغض‌های فردی به تفاهم با هم برسند و من هم در این راه سعی کردم، تا پایان سال 92 تعهد بودجه‌ای مرکز به گروه‌های تئاتری را عملی کنم.