نشست هم‌اندیشی مرکز تئاتر مولوی با انتقاد و گلایه‌های اصغر همت و قطب‌الدین صادقی نسبت به وضعیت فعلی این مجموعه هنری و همچنین شیوه مدیریت این سالن مهم نمایشی در سال‌های اخیر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست هم‌اندیشی مرکز تئاتر مولوی، بعداز ظهر روز گذشته 6 اردیبهشت‌ماه، با حضور هنرمندانی همچون؛ اصغر همت، قطب‌الدین صادقی، محمدرضا خاکی، رحمت امینی، مسعود فروتن، ایوب آقاخانی، محمدجعفر گل‌محمدی رئیس اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر سعید اسدی رئیس پیشین تالار مولوی و تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در تالار مولوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدجعفر گل‌محمدی، رئیس اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با ارائه گزارشی از کارهای صورت گرفته در سال‌های اخیر در این مجموعه به بیان و تشریح مشکلات و موانع اداری و ارائه آمار سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان آتش‌نشانی تهران درباره ناامن بودن این تالار برای استفاده؛ به تشریح مشکلات پیشروی مدیران دانشگاه تهران برای بازسازی استاندارد تئاتر مولوی پرداخت.

رئیس شورای تالار مولوی در ادامه با اشاره به استقبال 30 هزار مخاطب از نمایش‌های این تالار در سال گذشته، درباره اهمیت این تالار گفت: این محل ماوای تئاتر دانشگاهی است و بسیاری از کارگردانان اجرای نمایش را در تالار مولوی جزئی از آرزوهای خود می دانند؛ بنابراین بازسازی حداقل کاری است که می توان انجام داد.

او با بیان اینکه مجموعه‌های بسیاری زیر نظر دانشگاه تهران هستند که تالار مولوی یکی از آن‌ها است، خاطرنشان کرد: با این طیف مخاطب می‌توان تالار مولوی را به عنوان تالار ملی مطرح کرد و این اعتماد محصول 50 سال فعالیت است.

در ادامه این هم‌اندیشی قطب‌الدین صادقی، استاد دانشگاه و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران در سخنانی با اشاره به وجود 18 دانشکده در حال حاضر که در آنها 700 کلاس به آموزش بازیگری و کارگردانی اختصاص دارد، گفت: یکی از اشکالات بسیار بزرگ فرهنگ نمایشی ما این است که به دانشجویان ما فضا داده نمی‌شود و به جز تالار مولوی و خانه کوچک دانشگاه هنر و معماری چیز دیگری نداریم.

صادقی با اشاره به سابقه درخشان تالار مولوی افزود: در همین دانشگاه تهران، تالار دانشگاه هنرهای زیبا یا همان تالار شهید آوینی، تالار فردوسی و یا تالار دانشگاه علامه‌طباطبایی بسیار فعال بودند و این‌ها واقعیت‌هایی هستند که وجود داشته و در این مدت نه تنها توسعه‌ای صورت نگرفته بلکه عقب‌گرد هم داشتیم، در حالی‌که در ان موقع مانند اکنون نه شورایی بود و نه بودجه‌ای.

این کارگردان و استاد دانشگاه با اشاره به توسعه نامتوازن سالن‌های تئاتر نسبت به توسعه زیاد فضاهای آموزشی در کشور، تصریح کرد: بسیار جای تاسف است که وزارت ارشاد و وزارت علوم با این همه امکاناتی که در اختیار دارند ما امروز تنها 5 سالن تئاتر داریم.

صادقی همچنین اظهار داشت: من نمی‌خواهم تهران را با پایتخت‌های کشور مهم اروپایی مقایسه کنم اما واقعا خجالت‌آور است که شهری مثل قاهره 140 تماشاخانه دارد، یا شهری 2 میلیون نفره مینسک که من 15 سال پیش به آنجا رفتم 40 تماشاخانه داشت.

او در پایان با تاکید بر اینکه؛ بسته شدن تالاری مثل تالار مولوی ظلم به جوان‌‌ها است، خاطر نشان کرد: وقتی دانشجو مکانی برای عرضه آنچه فرا گرفته را ندارد مجبور می‌شود به تئاتر شهر بیاید و به آنجا رو بزند و یا اینکه به هر جشنواره‌های مختلفی که با نام‌های مختلف این روزها برگزار می‌شود متنی بدهد تا بلکه بتواند کارش را در آنجا اجرا کند. البته دانشجو هم حق دارد چرا که خانواده‌اش هزینه کرده امید بسته و نگران آینده فرزندش است و مسئولان باید امکانات لازم را در اختیار دانشجویان قرار دهند و ما ناچاریم شرایط را با کار بیشتر به سود خودمان تغییر دهیم.

بعد از سخنان قطب‌الدین صادقی، اصغر همت به عنوان یکی از بازیگران شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که به قول خودش حدود 7، 8 نمایش از بهترین کارهای عمرش را در تالار مولوی بازی کرده، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی با بیان اینکه حرف برای گفتن بسیار است و دل ما از کم لطفی‌های صورت گرفته به تئاتری‌ها پر است، گفت: من متاسفم که مرکزی‌ترین مکان فرهنگی مملکت، جایی که زمانی بر تئاتر ایران سروری می‌کرد به این روز افتاده است.

اصغر همت خطاب به دکتر گل‌محمدی ادامه داد: 30 هزار تماشاگر که شما فرمودید برای تالار مولوی اصلا آمار بالایی نیست. زمانی در سال 58 بلیت‌های همین تالار مولوی در کتاب‌فروشی‌های جلوی دانشگاه تهران تمام می‌شد و ما اینجا دعوا داشتیم که چرا بلیت در گیشه برای فروش وجود ندارد. یادم می‌آید در اجرای نمایش "خدا را هجی کن" در خردادماه سال 1358 شیشه جلوی در ورودی تالار بر اثر ازدحام جمعیت که بیرون تالار مانده بود شکسته شد.

این بازیگر در ادامه با اشاره به وجود شوراهای مختلف برای اجرای نمایشی در تالار مولوی گفت: چرا اداره این شوراها را به دست خود دانش‌آموختگان و دانشجویان نمی‌سپارید، مثل کاری که در زمان ما انجام شد و در یک سال ما 10 نمایش روی صحنه بردیم و بپرسید که آن نمایش‌ها با احتساب جمعیت آن موقع تهران چقدر تماشاگر داشت.

او با اشاره به چهره‌های بزرگی که در این تالار کارهای مهم خود را روی صحنه بردند، اظهار داشت: ما در طول تحصیل‌مان در دانشگاه شخصیت هنری‌مان شکل می‌گرفت و خیلی‌ها مثل دکتر صادقی، دکتر خاکی و کسانی‌که امروز از بزرگان تئاتر ما هستند تعیین تکلیف‌شان همین تالار مولوی بود و عموم‌ آنها بهترین‌ کارهایشان را در همین تالار مولوی انجام دادند. مثلا سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، داریوش فرهنگ و... بهترین کارهایشان را در همین تالار انجام دادند و در واقع در اینجا بود که مشخص می‌شد که ما هر کدام‌ چه کاره هستیم. شما بررسی کنید تمام بزرگان تئاتر امروز را که عموما دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا یا دانشگاه هنرهای دراماتیک بودند، چه در زمینه اجرا و چه در زمینه پژوهش، کدام‌شان توانستند کاری فراتر از کار‌هایی که در زمان دانشجویی‌شان انجام دادند، را انجام بدهند. و این در حالی‌که امروز دانشجوی ما بعد از چهار سال هیچ کس او را نمی‌شناسد و تازه باید راه بیفتد از این جشنواره به آن جشنواره گردن کج کند تا یک سالن به او بدهند تا او چیزی را که یاد گرفته نشان بدهد.

همت در پایان بیان اینکه دل ما پر است و حسی که نسبت به این سالن دارم را به هیچ کجا ندارم چون 8 نمایش از بهترین کارهایم را در اینجا بازی کردم و اگر امروز ذره‌ای بازیگری بلدم از همین جا یاد گرفتم، اضافه کرد: تا وقتی در تالار مولوی آن هم به بهانه‌ خجالت‌آوری مثل کمبود بودجه، که واقعا من از شما می‌خواهم جای دیگری این را نگویید که تالار مولوی بخاطر کمبود پول بسته است در حالی‌که می‌بینیم که چه هزینه‌هایی برای چه کارهایی می‌شود، هیچ بهانه و توجیحی قابل قبول نیست و من واقعا از این بایت متاسفم.

لازم به یادآوری است، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز صبح روز گذشته نیز  از مجموعه تالار مولوی، دیدن کرد و با تاکید بر اینکه اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان بانی هنر تئاتر، خود را در برابر این تالار مسئول می داند، اظهار کرد: در بازدیدی که از مجموعه تالار مولوی داشتیم در جریان کامل مسائل این مجموعه قرار گرفتیم. در صورت توافق با وزارت علوم می‌توانیم مدل درستی برای بازسازی این مجموعه ارائه دهیم. براساس این مدل، تالار مولوی بازسازی می‌شود و به ازای آن اجازه بهره‌برداری‌اش در طی یک دوره 10 ساله در اختیار اداره کل هنرهای نمایشی قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه تالار مولوی بایستی از شانیت و جایگاه مناسبی برخوردار باشد، ادامه داد: در راستای این اهداف، طرح و نقشه مدونی را برنامه ریزی می‌کنیم تا بتوانیم آن را در مسیر درستی هدایت کنیم. امنیت دانشجویان در زمان فعالیت در این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در اولویت قرار دارد. این فعالیت‌ها را می توان با ماموریت اداره کل فرهنگی دانشگاه تهران به نتیجه رساند. بنابراین در هفته های پیش رو بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و در صورت توافق مراحل اجرایی آن را به سرعت آغاز خواهیم کرد. از جمله در زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، سالن‌هایی را به منظور اجرا در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌دهیم، اما همانگونه که پیش از این بیان کردم، امنیت دانشجویان و مخاطبان برایمان بسیار اهمیت دارد.