وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، این جشنواره را از مهم­ترین و اصلی ترین رویدادهای هنری و با محوریت نمایش ایرانی، بومی و بازخوانی سنت­ها و آیین­ها دانست.
پایگاه خبری تئاتر: در آستانه برگزاری این جشنواره که از 19 مردادماه آغاز می‌شود، سید عباس صالحی پیامی را برای این رویداد صادر کرد که متن آن به این شرح است:
«آیین­ها و سنت‌ها در پیوند عمیق با تاریخ و ساحت­های مختلف زندگی ساکنان دیار ایران زمین، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ سرزمین ما، پایدار و ماندگار شده­اند.آیین­ها و سنت­هایی متنوع که در متن بخش­های گوناگون زندگی اقشار مختلف جریان یافته است و مشخصه­های نمایشی، موسیقایی و کارکرد سرگرمی، آگاهی بخشی، نقد و همدلی دارند. امروز که تحولات، زیست انسان را دگرگون ساخته و نمایش­های آیینی و سنتی در لحظه­های پرشتاب زندگی، کمرنگ شده­اند، دغدغه و همت هنرمندان و پژوهشگران در بسترهایی از جمله جشنواره نمایش آیینی و سنتی، ثبت، بازخوانی و یادآوری آیین­های نمایشی است که راهی را می­گشاید تا دغدغه و توجه مضاعف را به تولید و اجرا و یا پژوهش و آموزش­های آیینی معطوف گرداند.
جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی، از مهم­ترین و اصلی­ترین رویدادهای هنری و با محوریت نمایش ایرانی، بومی و بازخوانی سنت­ها و آیین­هاست و رویدادی است که گروه­های متنوع و متکثر قومی، سنتی، جغرافیایی و اجتماعی در آن نقش و اجرا دارند و مخاطبان و دوستداران متنوع و گسترده­ای مشتاقانه با آن‌ها همراه می­شوند.
توجه به پژوهش در این جشنواره یک ضرورت است تا با پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی، زمینه ثبت و اجرای نمایش‌های آیین و سنتی انتقال آن به اکنون و آینده ممکن شود و خوشبختانه سال­هاست پژوهش در این رویداد نقش موثر و آگاهی بخش دارد.
  از دبیر جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی و هنرمندان عزیزی که برای تداوم نمایش­های آیینی سنتی در هرنقطه‌ای از کشورمان تلاش می‌کنند سپاسگزارم و از همکاران معاونت امورهنری و هنرمندان و دست اندرکاران این دوره جشنواره قدردانی می­کنم، امیدوارم که جشنواره­ای پرشور و موثر را شاهد باشیم.»