علی براتی کارگردان «ماهی و برکه» ضمن انصراف از جشنواره فیلم کودک به عملکرد مسئولان آن‌ اعتراض کرد.

پایگاه خبری تئاتر: علی براتی نویسنده و کارگردان سینما، درباره علت انصراف «ماهی و برکه» از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: دوستان در وزارت ارشاد مدعی هستند که این فیلم یک کار داستانی بلند است و صلاح نیست به بخش سینمایی بلند جشنواره کودک و نوجوان راه پیدا کند. ما هم به همین دلیل از جشنواره انصراف دادیم. او افزود: افراد متخصص و حتی مخاطب عام با نگاهی به گروه بازیگران و عوامل فنی حرفه‌ای و مطرح متوجه می‌شوند که «ماهی و برکه» اثری سینمایی و بلند است.

بازیگرانی چون رضا فرامرزی (که پس از فیلم ما به فیلم سینمایی «تختی» معرفی شد) و مهسا هاشمی از همین جشنواره جایزه گرفتند و درخشیدند. براتی گفت: قصه این فیلم بر اساس واقعیت و به زعم نویسندگان صاحب قلم، ضروری و مهم است. قصه ما درباره نخبگانی است که در شهرستان‌ها هستند و هیچ وقت دیده نمی‌شوند. این کارگردان افزود: ما حتی برخی الفاظ خاص در فیلمنامه را حذف و کلمه دیگری را جایگزین کردیم؛ اما امروز می‌بینیم صحنه‌هایی در برخی فیلم‌ها هست که هیچ کس به آن اعتراض نمی‌کند و حذف نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه انگار فقط فیلم‌های خودشان یعنی آن‌هایی که منسوب به فلان سازمان، موسسه و یا آدم خاص است، باید در بخش سینمایی جشنواره کودک حضور پیدا کند. اگر فیلمی آوردند که گروه بازیگران و عوامل آن به «ماهی و برکه» نزدیک بود، فیلمم را برای دانلود در فضای مجازی می‌گذارم. براتی گفت: متأسفانه انگار این عزیزان برای انتخاب فیلم‌ها قرار نبوده به بازی‌، فرم، محتوا و ... توجه کنند. با این تفاسیر انصرافم کاملاً صحیح است. نکته مهم‌تر و قابل تأمل‌تر این است که طبق قانون جشنواره، فیلمی که در بخش داستانی بلند قرار است داوری شود، نباید قبلا پخش شده باشد؛ اما متاسفانه سابقه پخش برای برخی از این آثار وجود دارد و حتی می‌توان آن‌ها را دانلود کرد و دید! این کارگردان در پایان گفت: تمام این مشکلات، اتفاقات عجیب و ضربه خوردن‌ها که در سینما برای امثال من پیش می آید، به خاطر این است که عضو هیچ دار و دسته و گروهی نیستیم و مستقل کار می‌کنیم. همه اینها باعث می شود به همکاری مشترک با کشورهای دیگر فکر کنیم که این اصول حرفه ای را رعایت می کنند.