آرش فلاحت پیشه بازیگر تئاتر گفت: امروز هنرجویان نوپا خیلی سهل و آسان با یک اجرا سر صحنه می‌روند و ۸ میلیون هم دستمزد می‌گیرند.

پایگاه خبری تئاتر: آرش فلاحت پیشه بازیگر تئاتر, تلویزیون و سینما که هم اکنون در سریال «بوی باران» ایفای نقش می‌کند, در خصوص تئاتر جدید خود گفت: نمایشی که قرار است اجرا شود در ادامه کلاس‌های بازیگری تمرکز تا باور است. از دو سال پیش تصمیم گرفتیم تا به سمت تولید اثر برویم و به همین منظور کلاس‌های بازیگری را به یک مدرسه بازیگری رساندیم. نمایش «پنهان خانه پنج در» نوشته حسین کیانی که حدود ۲۰ سال قبل و در زمان دانشجویی آن را نوشت، را کار کردیم،

او ادامه داد: نمایش «پنهان خانه پنج در» یک نمایش ایرانی است که قابلیت‌های فراوانی دارد. تصمیم گرفتیم تمام مهارت‌هایی که کارآموزان من در کلاس‌های بازیگری کسب کرده بودند را روی این متن به چالش بکشیم. من تئاتر را این گونه یاد نگرفته ام که بخواهم فقط برای بازیگران دیالوگی را در نظر بگیرم، آن‌ها حفظ کنند و میزانسن بدهم. از همین رو به سراغ یک پروسه‌ کارگاهی تجربی رفتیم.

فلاحت پیشه اظهار کرد: قصد داشتیم با متن نمایش «پنهان خانه پنج در» برخوردی تازه داشته باشیم و ضمن وفاداری به متن نمایشنامه و شاخصه‌های ایرانی آن بتوانیم قدمی رو به جلو برداریم. از دو سال پیش هنرجویان من تمرین‌های سختی را در حوزه‌ کاتاکالیِ هندی، بهاراتا ناتی یِم، آواز و... داشتند و ما سعی کردیم این مهارت‌ها را افزایش دهیم. قرار گذاشتیم هر زمان که بهترین اتفاق برای اثر رخ داد، آن را ارائه دهیم و دقیقا خلاف مسیرِ غلط و تحمیلی این روز‌های تئاتر حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: شرایط تئاتر امروز اصلاً خوب نیست. ما شاهد اجرا‌هایی هستیم که تنها با یک هفته تمرین برای صحنه آماده شده اند. سحر قریشی در مصاحبه‌ای گفت «بعد از مدت‌ها خواستم تئاتر کار کنم، ولی من را نپذیرفتند. من تنها یک هفته تمرین داشتم و نیاز به فرصت داشتم تا بهترین خودم را نشان بدهم، ولی این فرصت را به من ندادند و به روش‌های مختلف من را تخریب کردند» ایشان باید بدانند که صحنه‌ نمایش محل آزمون و خطا نیست و اساساً نمایشی که با یک هفته تمرین به اجرا می‌رسد در خور بحث نیست. اشتباه بزرگ‌تر متوجه دوستان تئاتری ماست که امثال این خانم را می‌آورند و در حالی که ابتدایی‌ترین اصول را فرا نگرفته اند، به ایشان اجازه‌ ظهور و عرض اندام می‌دهند.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه اساتید به ما رنج کشیدن و خلق کردن را یاد دادند، گفت: متاسفانه امروز شاهد کارگاه‌های ایده تا اجرایی هستیم که هنرجویان خیلی سهل و آسان با یک اجرا سر صحنه می‌روند و فکر می‌کنند، بازیگر شده اند. آنها تصور می‌کنند زیستن در این حیطه به همین سادگی است. هنرجوی نوپایی که در تئاتر‌های لاکچری به عنوان بازیگر فرم ۵ الی ۸ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد؛ آیا حاضر است مثلا در همین نمایش گروه ما دو سال تمام بدون هیچ حق الزحمه و دریافت ریالی بی وقفه تمرین کند؟ نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به عنوان یکی از بهترین‌ تئاتر‌های سال‌های اخیر در سالن اصلی تئاترشهر اجرا رفت، اما ما به عنوان بازیگران اصلی نتوانستیم ۸ میلیون تومان دستمزد دریافت کنیم! چرا که این نمایش ساز و کار خاص و ویژه تئاتر‌های دیگر را مانند سلبریتیِ زیبا و اسپانسر بساز و بفروش و تهیه کننده‌ کلاهبردار نداشت.

وی افزود: هنرجویی که به تازگی تئاتر را شروع کرده و ۸ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد و بعد از آن صاحب ادعا می‌شود، این موضوع به او لطمه وارد می‌کند. دو سال بعد این فرد سرخورده و افسرده در کنج اتاقش خود را قربانی می‌یابد و به زمین و زمان ناسزا می‌گوید. در نمایش ما هنرجویان صندوقی را در نظر گرفتند و خود ماهانه مبلغی به آن می‌انداختند تا هزینه‌های پلاتو و مسائل دیگر را جمع کنند. نداشتن زمان مشخص برای اجرا و تعریفی که از رنج زایش و خلق نقش در گروه ما بود سبب ریزش افراد گروه شد. در نهایت بعد از عید امسال گروه ما نهایی و تصمیم بر این شد که کار تا آخر تابستان بسته و آماده اجرا شود.

فلاحت پیشه در خصوص سالن اجرای نمایش «پنهان خانه پنج در» گفت: با تالار مولوی صحبت شده و قول‌هایی به ما داده اند. با شهرام کرمی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی هم صحبت کردیم تا بتوانند از ما حمایت کنند؛ زیرا ما با دست خالی این کار را جلو می‌بریم و اساساً اسپانسر در چنین کار‌هایی که افراد چهره ندارد، وارد نمی‌شود. البته گروه ما نیز تمایلی به ورود انرژی‌های ناپاک ندارد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه بازیگران نمایش «پنهان خانه پنج در» اولین تجربه‌ جدی بازی خود را روی صحنه می‌آورند، اظهار داشت: ما دو سال است که یک رفتار را تکرار می‌کنیم؛ زیرا تئاتر چیزی جز تکرار نیست و امیدوارم اثر خوبی را ارائه دهیم. ما به دنبال جذب مخاطب به هر ترفندی نیستیم. این روزها می‌بینیم که بسیاری از افراد، مخاطب تئاتر را مشتری می‌بینند.

گفتنی است؛ حسین کیانی نویسنده و کوشا ابراهیمی، مائده شهسواری، علیرضا رشیدی، حمید ذوالجلالی، زینب عباسی، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی بازیگران نمایش «پنهان خانه پنج در» هستند.