انجمن منشیان صحنه معتقد است که برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در شرایط فعلی، این نهاد صنفی را با شکاف عظیمی مواجه می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: انجمن منشیان صحنه با انتشار نامه‌ای به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نسبت به روند برگزاری مجمع عمومی خانه سینما اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسین انتظامی

رییس محترم سازمان سینمایی

با سلام و احترام،

هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران در نظر دارد مجمع عمومی تنها نهاد مدنی سینمای ایران را با تفسیر سلیقه‌ای از قوانین کشور و اقدام حیرت‌انگیزی در نادیده گرفتن مواد صریح اساسنامه خانه سینما، با حذف بیش از ۱۱ انجمن عضو و گزینش ۱۴ انجمن دیگر که صرفا در حال طی کردن مراحل قانونی و تلاش برای اخذ شناسه ملی هستند به همراه ۷ صنف که شناسه ملی دارند، برگزار کند.

اقدامی که معضل جدیدی را برای تشکل‌های سینمای ایران به همراه خواهد داشت و موجبات نارضایتی وآشفتگی هرچه بیشتر این مجموعه را فراهم خواهد آورد که زمینه‌های بروز آن از هم اکنون مشهود است.

قطعا این جریان، خانه سینمارا با شکاف عظیمی مواجه و سرنوشت تنها نهاد صنفی سینمایی کشور (که گویا اکنون بیش از همیشه به حال خود و در خلاء رها شده است) را با ابهام ادامه حیات همراه خواهد ساخت.

انجمن منشیان صحنه ایران بر این باور است که این رها شدگی پیامد تمامیت‌خواهی تعدادی از افرادی است که در جایگاه هیات مدیره خانه سینما، وسوسه تغییر سرنوشت و حیات جامعه اصناف سینمایی را باب میل و سلیقه خود در سر دارند و می‌خواهند با کوچک کردن و تکه تکه کردن آن طرفی ببندند. بر همین اساس درصددند با اقداماتی غیرقانونی، چینش سلیقه‌ای اعضای هیات مدیره آتی را عملی ساخته و سرنوشت ۵۰۰۰ عضو خانه سینما را باب میل و مطامع خود ترسیم و تدوین کنند.

نگاهی به وضعیت چگونگی برپایی این مجمع و نقض صریح اساسنامه خانه سینما و مصوبه هیات دولت، غیرقانونی بودن این مجمع را کاملا هویدا می‌سازد:

۱- دعوتنامه مجمع عمومی با انگیزه مهندسی آراء و چینش افراد مورد نظر (همسو با مدیریت حاکم بر خانه سینما برای هیات مدیره آتی) به صورت گزینش شده برای ۲۱ تشکل ارسال شده است به این بهانه که این تشکل‌ها پروانه اداره کار استان تهران را دریافت کرده و قانونی‌اند!

لازم به توضیح است که صرف دریافت پروانه اداره کار دلیلی بر قانونی بودن صنف نیست بلکه مطابق مصوبه صریح هیات وزیران، در اختیار داشتن شناسه ملی، یک صنف را قانونی و به آن مجوز حیات و فعالیت می‌بخشد و تشکل‌ها تا زمانی که این شناسه را در اختیار نداشته باشند، در حال طی مراحل قانونی هستند و حتی حق باز کردن حساب بانکی و بسیاری از فعالیت‌های حیاتی را نخواهند داشت چه رسد به اینکه بتوانند، به عنوان یک صنف قانونی نماینده‌ای در هیات مدیره داشته باشند.

۲ - به موجب مصوبه هیات وزیران، ارایه هرگونه مجوز، تسهیلات، امکانات، عقد قرارداد، قبول شرکت در مناقصه و مزایده، برای تشکل‌ها، موسسات، انجمن ها و. . . . که فاقد شناسه ملی هستند ممنوع است.

مصوبه هیات وزیران تمام اشخاص حقوقی ایرانی، از جمله دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و عمومی را موظف به دریافت شناسه ملی کرده و مقرر شده تا شناسه ملی مربوطه در اوراق، آگهی‌ها و اسناد قید گردد و هیچ شخص حقوقی، تشکل، انجمن و موسسه‌ای بدون اخذ شناسه ملی، قانونی محسوب نمی‌شود.

حال چگونه هیات مدیره خانه سینما به خود اجازه می‌دهد این صراحت و شفافیت قانون را با تفسیر خود خدشه‌دار کند؟!

آیا با تفسیر سلیقه‌ای هیات مدیره، منتخبان مجمع عمومی، بدون داشتن شناسه ملی می‌توانند در جایگاه هیات مدیره جدید قرار گیرند؟

آیا تشکل‌هایی که در مجمع عمومی شرکت خواهند داشت اما شناسه ملی ندارند می‌توانند ذیل صورتجلسه انتخاب اعضای جدید هیات مدیره را در مجمع عمومی امضاء و تایید کنند؟

جناب آقای انتظامی،

جنابعالی خود معاون وزیر دولت هستید و می‌بایست بیش از هر فرد دیگری به مصوبات دولت احترام بگذارید. آیا نماینده شما در مجمع عمومی خانه سینما بر قانونی بودن چنین مجمعی مهر تایید خواهد زد؟

مطابق نص صریح مصوبه هیات وزیران تشکل‌های صنفی با در دست داشتن شناسه ملی قانونی محسوب می‌شوند و فقط در این شرایط است که امکان حضور در مجمع عمومی قانونی خانه سینما را خواهند داشت.

۳ - از طرف دیگر، "ماده ۲۰ اساسنامه خانه سینما در بند ۷ تاکید می‌کند که:

تصویب عضویت تشکل‌های صنفی جدید و یا لغو عضویت تشکل‌های صنفی عضو در حیطه اختیارات مجمع عمومی خانه سینماست."

بنابر این هیات مدیره خانه سینما صلاحیت ممانعت از حضور انجمن‌های عضو خانه سینما را به مجمع عمومی ندارد و برای برگزاری مجمع باید از همه تشکل‌های عضو خانه سینما دعوت به عمل آورد و چنانچه قرار است تغییری در تعداد انجمن‌های عضو خانه سینما و حذف آنها به عمل آورد ابتدا می‌بایستی در یک مجمع عمومی مستقل، موافقت و مصوبه حذف و یا تعلیق تشکل‌های عضو را کسب و اخذ کند و آنگاه نسبت به گزینش تشکل‌ها و انجمن‌ها برای دعوت به مجمع عمومی مبادرت ورزد.

جناب آقای انتظامی

دلایل غیرقانونی بودن مجمع عمومی ۲۸ مرداد که بیشتر به کودتای ۲۸ مرداد شباهت دارد بیش از اینها است این انجمن به همراه سایر انجمن‌های حذف شده از مجمع عمومی، امیدوار است که با دستور صریح حضرتعالی از این بی‌قانونی پیشگیری و مجمع خانه سینما به زمانی موکول شود که حقی از هیچ تشکلی ضایع نگردد. از توجهی که به این درخواست می‌فرمایید سپاسگزاریم.