در مراسمی که دیشب در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم سارایوو برگزار شد، کارگردان مکزیکی با دریافت فلب سارایوو تجلیل شد.

پایگاه خبری تئاتر: الخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مکزیکی که برای فیلم‌های «بازگشته» و «بردمن» برنده دو جایزه پی‌درپی اسکار بهترین کارگردان شد، دیشب در تجلیل از فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش جایزه افتخاری قلب سارایوو را دریافت کرد.

میرساد پوریواترا مدیر فستیوال فیلم سارایوو گفت: «تجلیل کردن از این کارگردان متمایز که مرزها را با تبدیل کردن بینش هنری خاص خود به فیلم‌های غیرقابل پیش‌بینی و فوق‌العاده پیش می‌برد، برای ما بسیار خوشحال کننده است. فیلم‌های او سبک و سرعتی خاص دارند و مخاطبان و منتقدان فیلم سراسر جهان را محو خود می‌کنند».

ایناریتو در سال ۲۰۰۰ نخستین فیلم خود را وارد فستیوال کن کرد و با «Amores Perros» توانست نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار بشود. از دیگر فیلم‌های محبوب او می‌توان به «۲۱ گرم»، «بابل» که نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد و در ۲۰۰۶ توانست جایزه بهترین کارگردان کن را ببرد و همچنین «زیبا»‌ اشاره کرد که در رقابت ۲۰۱۰ کن به نمایش درآمد.

وقتی او اسکار برد، تبدیل به نخستین فیلمساز مکزیکی دریافت کننده این جایزه در تاریخ شد. فیلم «بردمن» او همچنین توانست در هشتاد و هفتمین جوایز اسکار برنده جوایز بهترین فیلم،‌ بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اوریجینال بشود.

تنها یک سال بعد او یک اسکار کارگردانی دیگر برای «بازگشته» برد. علاوه بر این، ایناریتو پروژه واقعیت مجازی «مجازی حاضر، فیزیکی نامرئی» را در سال ۲۰۱۷ ساخت که به عنوان نخستین پروژه واقعیت مجازی به نمایش داده شده در بخش رسمی کن روی پرده رفت و پنجمین جایزه اسکار او را به ارمغان آورد که یک اسکار ویژه اهدا شده توسط هیات مدیران آکادمی بود.

اخیرا هم این کارگردان در کن ۲۰۱۹ تبدیل به نخستین فیلمساز آمریکای لاتین شد که مسئولیت ریاست هیات داوران فستیوال کن را بر عهده می‌گیرد.

طی بیست‌ و پنجمین فستیوال فیلم سارایوو، ایناریتو یک مسترکلاس برای حضار برگزار می‌کند و همچنین فستیوال یک نمایش ویژه از فیلم «بردمن» او خواهد داشت.