رائد فریدزاده سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰ ضمن تشریح فرآیند انتخاب مستند «در جستجوی فریده»، دلیل تعجیل در معرفی این فیلم را تغییر در قوانین زمان‌بندی آکادمی اعلام کرد.

پایگاه خبری تئاتر: رائد فرید زاده دبیر و سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰ در پاسخ به این پرسش که دلیل معرفی شبانه و همراه باعجله نماینده سینمای ایران چه بود و چرا کمیته انتخاب از فرصت باقی مانده برای معرفی نماینده ایران استفاده نکرده‌اند، گفت: کادر اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان در این دوره تغییر کرده‌اند، کادر قبلی در دوره‌های گذشته مهلت اضافه به ما می‌دادند تا بتوانیم فیلم موردنظر را معرفی و حداکثر تا اول اکتبر، تمام متریال فیلم را در اختیار آکادمی قرار دهیم تا آنها دریافت فیلم را تایید کنند، در غیر این صورت فیلم از چرخه انتخاب خارج می‌شد.

وی ادامه داد: متاسفانه با تغییر کادر مورد نظر، ۲ اتفاق افتاد اول اینکه فرصت کافی برای معرفی اعضای انتخاب نماینده ایران در اسکار را نداشتیم، به این معنا که ما بین ۲ تا ۳ روز با همکاری خانه سینما و همکاری دیگر دوستان توانستیم اعضای هیات انتخاب را به اسکار معرفی کنیم. در همین راستا طبق روال سال‌های گذشته به خانه سینما نامه‌ای ارسال شد و خانه سینما نیز لیستی از کسانی در اختیار ما گذاشت که دست اندرکار فیلم‌ها در سال گذشته نبوده‌اند و با فیلم‌هایی که می‌توانسته‌اند در لیست انتخاب باشند همکاری نداشته باشند.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: البته دوستانی که از سوی آکادمی اسکار تایید شده‌اند، ممکن بود در شهریور ماه درگیر کارهای خود باشند و برگزاری جلسات با مشکلاتی همراه می‌شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا جلسات را زودتر برگزار کنیم.

این اولین‌بار است که بعد از انقلاب، یک مستند سینمایی به عنوان نماینده ایران به بخش خارجی زبان اسکار معرفی شده است. معقتدم وقتی چنین هیاتی این انتخاب را انجام می‌دهد، نشان از یک بالندگی دارد
وی ادامه داد: در این میان کسانی نیز بودند که فرصت کافی برای حضور در این جلسات را نداشتند، در نهایت بعد از چندین مکاتبه به لیست نهایی هیات انتخاب رسیدیم، این لیست به آکادمی اسکار اعلام شد و آکادمی نیز لیست مورد نظر را بررسی و تایید نهایی صادر شد. در این دوره سیستم ثبت مانند دوره‌های قبل نبوده و با تغییراتی همراه بود. در واقع یک نماینده به اسکار معرفی می‌شود و یک کد برای فرد صادر می‌شود. چنین تغییراتی زمان زیادی را برای ما به همراه داشت، این درحالی است که در دوره‌های گذشته تنها یک ایمیل به آکادمی ارسال می‌شد.

آکادمی اعلام کرد فرصت معرفی تمدید نخواهد شد

فریدزاده توضیح داد: مساله مهم دیگر این است که از سوی آکادمی به ما اعلام کردند که فرصت مورد نظر تمدید نخواهد شد و تا قبل از اکتبر تمام متریال فیلم باید به آکادمی اسکار ارسال شود، تا فیلم موردنظر چک شود که آیا براساس قواعد و قوانین منتشر شده هست یا نه، در چنین شرایطی می‌توان گفت که ما کمی هم دیر اقدام کردیم. یکی دیگر از مشکلات اساسی که با آن مواجه هستیم چگونگی ارسال اثر مورد نظر به اسکار بود، چرا که هیچکدام از شرکت‌های پست بین‌المللی در ایران حضور ندارند و در چنین شرایطی ارسال نسخه فیلم به آمریکا بسیار سخت تر است.

وی ادامه داد: تمام آثاری که تا ۸ مهر ماه سال جاری ممکن بود اکران می‌شوند، نیز مورد توجه قرار گرفتند. در واقع نامه‌ای به اداره نظارت و ارزشیابی ارسال کردیم و آن‌ها نیز اسامی فیلم‌هایی که احتمال اکران آن‌ها تا این تاریخ وجود دارد نیز اعلام کردند تا مورد بررسی هیات انتخاب قرار گیرد.

یک هیأت انتخاب کاملا حرفه‌ای داشتیم

سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰ درباره حضور بین‌المللی فیلم‌های لیست نهایی در قیاس با فیلم «در جستجوی فریده» هم گفت: برخی از جشنواره‌هایی که فیلم‌های انتخاب شده در لیست نهایی حضور داشتند، جشنواره‌های معتبری بودند، گزارش حضورهای بین المللی آثار مورد نظر از شرکت‌های پخش کننده دریافت کردیم. معتقدم یک هیات انتخاب برای معرفی نماینده ایران در اسکار انتخاب شد که بعد از جلسات متعدد و بررسی جوانب مختلف به یک جمع‌بندی نهایی رسید که شامل انتخاب «در جستجوی فریده» بود. اعضای هیات انتخاب در سال جاری را می‌توان یکی از حرفه‌ای ترین هیات انتخاب در دوره‌های گذشته دانست و همه آنها جزو سینماگران شناخته شده کشور هستند.

وی تاکید کرد: البته فکر می‌کنم این اولین بار است که بعد از انقلاب، یک مستند سینمایی به عنوان نماینده ایران به بخش خارجی زبان اسکار معرفی شده است. معقتدم وقتی چنین هیاتی این انتخاب را انجام می‌دهد، نشان از یک بالندگی دارد که کلیت سینمای ایران در این بخش مورد توجه قرار گرفته است و خود را محصور سینمای داستانی و یا سینمای بدنه نمی‌کنند.

فریدزاده در پایان گفت: این انتخاب نشان می‌دهد، هیات انتخابی که از سینمای حرفه‌ای ایران انتخاب شده اند، به این مساله توجه کرده اند که سینما را باید در کلیت خود دید و اگر فیلمی خوب است و قابلیت عرضه دارد و موضوعی جهانی را دنبال می‌کند، باید دیده شود.