مهدی سجاده‌چی رییس شورای کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران از اعمال تغییرات در هشتمین شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران عنوان کرد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست هشتمین شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ظهر امروز ۲ شهریور ماه در خانه سینما شماره ۲ برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی سجاده‌چی رییس شورای کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران عنوان کرد: ما خودمان می دانیم کانون جذابی نیستیم مثلا اگر کانون بازیگران، کارگردانان و... نشستی برگزار می کرد دوستان رسانه‌ای بیشتری برای پوشش حضور پیدا می کردند اما واقعیت این است که فیلمنامه نویسی نه شغل جذابی است و نه خبر جذابی برای رسانه.

سجاده چی عنوان کرد: امسال یک تغییر اساسی با کار کارشناسی در برگزاری شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران  انجام شد یعنی ما به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه یک جایزه به بهترین فیلمنامه بدهیم به ژانربندی آثار سینمایی بپدازیم و فیلم های اکران شده در سال ۹۷ را در ژانرهای شناخته شده طبقه بندی کنیم و به بهترین فیلمنامه در هر ژانری جایزه بدهیم. تقریبا در تمام جشنواره ها، جوایز به شکل موضوعی داده می شود برای مثال جشنواره کودک، مقاومت و ... جشنواره های موضوعی هستند و جوایز را بدون توجه به ژانر به فیلمنامه ها اهدا می کنند از همین رو ما فکر کردیم که جوایز را در ژانرهای مختلف بدهیم.

سپس خسرو نقیبی سخنگوی شورای مرکزی این کانون عنوان کرد: ما تصمیم گرفتیم شب فیلمنامه را با تغییرات برگزار کنیم به این صورت که ما ۱۰ ژانر مادر سینمایی را در نظر گرفتیم و بر اساس آن دسته بندی کردیم و در نهایت با کمی تساهل و تسامح به این نتیجه رسیدیم که سینمای ما در هفت ژانر فیلم دارد که برخی از این هفت ژانر پر تکرار و قدیمی هستند اما در برخی از ژانرها، فیلم های کمتری ساخته می شود و یا اگر فیلمی ساخته شود نسبت به آنها اقبالی نمی شود مثل فیلم های فانتزی، موزیکال و... یک ژانر دیگر با نام علمی-تخیلی هم داریم که سال گذشته اصلا فیلمی در این حوزه ساخته نشده است.

نقیبی توضیح داد: ما فیلم های بازه های زمانی ۲۳ اسفند ۹۶ را که به عنوان اکران نوروزی سال ۹۷ شناخته می شدند تا پیش از اکران نوروزی ۹۸ را برای این موضوع در نظر گرفتیم از همین رو امروز نامزدهایی را در ژانرهای درام، کمدی و جنایی اعلام می کنیم و چهار ژانر فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگ بدون اینکه نامزدی اعلام کنیم در روز برگزاری جشن که همان چهارشنبه ۶ شهریور است، جایزه می دهیم علت اینکه در این ۴ ژانر نامزدی اعلام نمی کنیم این است که فیلم های چندانی در این حوزه ها وجود نداشت و نامزدها به حد نصاب نرسیدند از همین رو تصمیم گرفتیم در آن چهار رشته فقط برنده ها را معرفی کنیم.

سپس سجاده چی بیان کرد: ما از این پس در نظر داریم هر سال پس از برگزاری شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، ژانرهای پر تکرار و پر مخاطب، ژانرهایی را که تصور می شود مخاطب بیشتری دارند و ژانرهایی که فقر فیلمنامه داریم، شناسایی کنیم برای مثال فیلم های علمی- تخیلی متعلق به ملت های است که نسبت به تکنولوژی احساس مالکیت و نسبت به تداوم آن فکر می کنند از همین رو فیلم های متعددی در هالیوود و ... ساخته می شود چون فیلم های علمی- تخیلی حامل رویاها و تصورات مردم درباره آینده آنهاست اما سینمای ایران در این ژانر به جز چند تجربه ناموفق پیشین، تجربه سالانه ندارد و نمی تواند جریان سازی کند به همین دلیل این آسیب شناسی باعث می شود بفهمیم چه نیازهایی داریم، این موضوع به شکل علمی بررسی و  زمینه ساخت فیلم در ژانرهای متعدد فراهم می شود. در چند وقت اخیر همه می گویند فیلم هایمان شبیه هم شده اند به همین دلیل اصرار داریم مراسم ما بتواند تنوع ژانر را بالا ببرد.

نقیبی در همین باره اظهار کرد: ما می خواهیم تصوری را که درباره دسته بندی فیلم ها وجود دارد، تسهیل کنیم. برای مثال اکثرا می گویند فیلمی در ژانر اجتماعی ساخته ایم در حالی که ما اصلا ژانر اجتماعی نداریم و ژانر فیلم های ساخته شده در این حوزه «ملودرام» نام دارد است بنابراین می خواهیم این موضوعات را اصلاح کنیم و به یک خروجی مجزا برسیم.

سخنگوی شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با بیان این مطلب که شب فیلمنامه نویسان، چهارشنبه ۶ شهروی ماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار و در ۷ ژانر جوایزی داده می شود، توضیح داد:ما  دو جایزه ویژه هم اهدا می کنیم که یکی جایزه هنر و تجربه و دیگری جایزه منتخب مردمی نام دارد. ضمن اینکه در این جشن آیین نکوداشت خشایار الوند برگزار می شود و ۲ آیین تقدیر هم به یک داستان نویس و یکی از اعضای قدیمی کانون ماست.

در ادامه سجاده چی با بیان اینکه امسال جوایز ما نامی با عنوان «سپنتا» دارند، گفت: این نام مربوط به عبدالحسین سپنتا نویسنده «دختر لر» است که به عنوان نخستین متن نوشته شده در سینمای ایران شناخته می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مراحل تبدیل شدن به یک صنف را طی کرده ایم، هشتمین شب فیلمنامه نویسان آخرین مراسمی است که با نام کانون فیلمنامه نویسان برگزار می شود و از آن به بعد ما را با عنوان انجمن صنفی فیلمنامه نویسان می شناسند.

در بخش دیگر از این نشست نقیبی با بیان اینکه در تلاش هستند تا مراسم به صورت زنده از آپارات پخش شود، درباره نحوه رای گیری مردمی، توضیح داد: رای گیری در چند ساعت مشخص انجام می شود البته ما پیش از آن تبلیغ و روز دوشنبه یا سه شنبه ساز و کار رای گیری را اعلام می کنیم.

در ادامه این نشست سجاده چی درباره اعلام نرخ قیمت های فیلمنامه نویسی که چندی پیش توسط این شورا اعلام شد، عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا قاعده‌ای برای مشخص شدن قیمت ها وجود ندارد اما گاهی مشخص می شود که فیلمنامه نویس باید چند درصد از ساخت یک فیلم عایدش شود هدف ما هم از این کار این بود که مانع قراردادهای بسیار پایین در این حوزه شویم بعضی از دوستان ما به خاطر شرایط اقتصادی و دیر به دیر کار کردن ناچار می شوند با قیمت های بسیار پایین فیلمنامه بنویسند و این تبدیل به رویه شده به طوری که تهیه کنندگان پول جزیی برای این مرحله از ساخت فیلم در نظر می گیرند برای مثال کارهای خیلی حرفه‌ای که میلیاردرها فروخته و صاحبان آن اهدای حرفه ای بودن دارند پول های کمی به فیلمنامه نویسان داده اند

رییس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران توضیح داد: ما نمی توانیم دیگران را الزام به دریافت مبلغی خاص  کنیم حتی اگر ارشاد هم مصوبه ای در این زمینه ها بدهد راه هایی برای دور زدن وجود دارد. برخی حاضرند قراردادهای بالا اعلام کنند ولی پول کم بگیرند. ما این بیانیه را دادیم برای اینکه به همکاران بگوییم می توانند به این بیانیه متکی شوند، به آن استناد کنند و رقم خورد را بالا ببرند. اعلام این قیمت ها بر اساس یک کار کارشناسی شده بود به طوری که ما مدت ها ارقام دقیق رد و بدل شده را رصد کردیم و این تورم را هم جدی نگرفتیم وگرنه باید قیمت ها بالاتر می رفت با توجه به اینکه سینما یک هنر صنعت است باید تغییرات قیمت را در نظر می گرفتیم ضمن اینکه تنها ضمانت اجرایی این بیانیه، رسانه ها هستند  یعنی از افراد بپرسند که چقدر دستمزد گرفته اند و شفاف سازی کنند این را هم باید عنوان کنم که ما ۱۷۰ عضو داریم ولی سالیانه تنها ۱۰ یا ۱۵ فیلمنامه در سینما و شبکه نمایش خانگی از اعضای ما ساخته می شود یعنی در ۶، ۷ سال یک بار فیلمنامه‌نویسان صاحب اثر می شوند و بسیاری از آنها دستمزد واقعی ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسه ای با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی داشته اند، عنوان کرد: در آخرین جلسه ای که با روسای صنفی در ساختمان شماره ۳ با حسین انتظامی داشتیم برخی از دوستان ما معتقد بودند باید از امنیت شغلی توسط سازمان سینمایی دفاع شود ولی در آن جلسه انتظامی گفت سازمان سینمایی نمی تواند از امنیت شغلی صیانت کند بلکه می تواند از امنیت حرفه ای حمایت کند یعنی فقط افرادی که عضو صنوف باشند مورد حمایت قار بگیرند این در حالی است که شما اگر به لیست نویسنده در آثار سینمایی مراجعه کنید، متوجه می شوید بسیاری از آنها عضو کانون نیستند. ما هم گفتیم فقط نویسنده‌ای می‌تواند فرم پروانه ساخت را پر کند که عضو این انجمن باشد اما این اتفاق نمی‌افتد. ما راه حل دادیم و گفتیم عضو ما باید یک فیلم اکران شده داشته باشد و نامش در تیتراژ باشد. بنابر این سال سینمایی که حدودا ۱۴ ماه است به عنوان یک سیکل کامل در نظر گرفتیم و گفتیم زمانی که فردی می خواهد پروانه ساخت بگیرد به او عضویت موقت ۱۴ ماهه می دهیم تا بتواند در شورای پروانه ساخت مجوز ساخت بگیرد اما این نامه که متنی بسیار ساده و قابل فهم دارد و بر اساس صحبت‌های آقای انتطامی است ۱۲ تا ارجاع خورده و بیش از دو ماه است که به تعویق افتاده است.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش ضمن تشکر از بنیاد سینمایی فارابی به ویژه شخص علیرضا تابش  و نقاش زاده معاون فرهنگی او، عنوان کرد: ما در حال امضای ۴ تفاهم‌نامه با بنیاد فارابی هستیم که اگر تحقق یابد یک تحول بزرگ در فعالیت های کانون خواهد بود چراکه می شود گفت اولین بار است که بخش‌های دولتی سینما، کار فرهنگی انجام می‌دهند.

رییس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران درباره داوری ها توضیح داد: ما چند ماه پیش در گروه مجازی کانون اعلام کردیم هر کدام از اعضا اسامی هر فیلمی را که در اکران ۹۷ دیده اند و فیلمنامه قابل ملاحظه‌ای داشته برای ما ارسال کنند نمی خواهم بگویم  استقبال کمی از این موضوع شد ولی آنچنان که ما تصور می کردیم نبود.

در ادامه نامزدهای بخش های مختلف شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران اعلام شد:

نامزدهای بهترین فیلمنامه جنایی و گنگستری:
«آخرین بار کی سحر را دیدی» نوشته امیر عربی
«گرگ بازی» نوشته عباس نظام دوست، مجید اسلامی و علی نعمت اللهی
«مغزهای کوچک زنگ زده» نوشته هومن سیدی

نامزدهای بهترین فیلمنامه کمدی:
«قانون مرفی» نوشته محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی و پویا مهدوی زاده
«مارموز» نوشته آیدین سیار سریع
«مصادره» نوشته علی فرقانی
«میلیونر میامی» نوشته مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی و محمد شهابی

نامزدهای بهترین فیلمنامه درام:
«آستیگمات» نوشته پیام کرمی و مجید رضا مصطفوی
«بمب یک عاشقانه» نوشته پیمان معادی
«چهار راه استانبول» نوشته مصطفی کیایی
«شعله ور» نوشته حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست
نهت تریک» نوشته رامتین لوافی

نامزدهای بهترین فیلمنامه «هنر و تجربه» :
«کوپال» نوشته کاظم ملایی
«درساژ» نوشته حامد رجبی
«پاسیو» نوشته مریم بحرالعلومی