کارگردان نمایش «دن کامیلو» که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود، وضعیت استعفا و جابجایی رئیس تئاتر شهر را به عنوان عاملی منفی و تأثیرگذار بر اجرای «دن کامیلو» دانست و تصریح کرد: تصمیمات دولتی به تئاتر آسیب زده است.

پایگاه خبری تئاتر: کوروش نریمانی که این روزها نمایش «دن کامیلو» را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برده و با استقبال مخاطبان نیز همراه شده است درباره تأثیرات منفی استعفای رئیس تئاتر شهر و تغییر مدیریت در این مجموعه تئاتری بر اجراهای نمایشی گفت: مسلما این اتفاقات و تغییر و تحولات تأثیری منفی روی اجرای نمایش‌ها و همچنین اجرای نمایش «دن کامیلو» می‌گذارد.


این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره دیدگاه خود درباره چرایی استعفای اکثر رؤسای مجموعه تئاتر شهر طی سال‌های اخیر تصریح کرد: مدیریت تئاتر شهر باید استقلال عمل داشته باشد. این موضوع تنها به سال‌های اخیر بر نمی‌گردد و مسأله خیلی حاد و اساسی‌تر از این حرف‌ها است. تئاتر ما تئاتری دولتی است که تصمیمات دولتی حتی در بخش تئاتر خصوصی هم تأثیری مخرب می‌گذارد. تصمیمات دولتی به تئاتر آسیب می‌زند.

کارگردان نمایش‌های «شب‌های آوینیون» و «والس مرده شوران» یادآور شد: تصمیماتی که بدنه دولتی تئاتر می‌گیرد با تفکر بدنه کارشناسی تئاتر همخوانی ندارند و ثمرات نامیمون این تصمیمات طی چند سال اخیر بارها دیده شده است. علیرغم امیدهایی که در تئاتر و سینما ایجاد شد اما به نظر می‌رسد راهی طولانی برای الیتام بخشیدن به زخم‌های ایجاد شده در تئاتر باید طی شود.

نریمانی با بیان اینکه تغییر مدیریت‌ها تأثیر منفی خود را روی پیشبرد برنامه تئاتری‌ها می‌گذارد به وضعیت نامناسب تهویه سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: مسأله گرمای هوای سالن اصلی برای اجرای ما وضعیتی حاد شده است. بارها با مدیر و همچنین مدیر اجرایی مجموعه صحبت کرده و این موضوع را مطرح کردم اما پاسخ این بود که طبق برنامه ریزی تعیین شده از سوی بدنه دولتی تنها در یک تاریخ مشخص در سال بررسی و تعمیر سیستم تهویه انجام می‌شود.

  

کارگردان نمایش «دن کامیلو» تأکید کرد: بروکراسی دولتی اینگونه به تئاتر ضربه می‌زند. اگر هوا ناگهان گرم شود ما باید منتظر بمانیم تا تنها در یک تاریخ از قبل تعیین شده کولر و سیستم تهویه هوای سالن اصلی تعمیر شود. ما حتی حاضر شدیم با هزینه شخصی خود و با وجود اینکه با قرارداد گیشه «دن کامیلو» را اجرا می‌کنیم، کولر سالن اصلی را تعمیر کنیم و تئاتر شهر هزینه را بعدا به ما بپردازد. اما متوجه شدیم برای انجام این امر هم یک پروسه نامه‌نگاری طولانی و وقت‌گیر وجود دارد.

این هنرمند با سابقه تئاتر معتقد است وجود چنین شرایطی بر کیفیت اجرا و میزان استقبال مخاطبان نمایش «دن کامیلو» تأثیری منفی می‌گذارد.

نریمانی با بیان اینکه مخاطب از وضعیت نامناسب تهویه و شرایط سالن اصلی انتقاد دارد و این انتقاد را به گروه نمایشی منتقل می‌کند، تصریح کرد: اگر مدیریت تئاتر شهر استقلال لازم را داشته باشد شرایطی اینگونه برای مجموعه و تئاترهای روی صحنه رفته در آن، ایجاد نمی‌شود و دیگر لازم نیست که پاسخگوی انتقاد مخاطبان از تهویه سالن گروه نمایشی باشد.