عربستان سعودی برای برگزاری اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در این کشور جوایزی به ارزش سه میلیون دلار در نظر گرفته‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: نخستین جشنواره فیلم دریای سرخ در عربستان سعودی از تاریخ ۱۲ تا ۲۱ جولای سال آینده میلادی (۲۲ تا ۳۱ تیر ۱۳۹۹) در شش بخش رقابتی برگزار می‌شود و برگزیدگان توسط تیم داوری متشکل از چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی انتخاب می‌شوند. جایزه «یُسر طلایی» این رویداد سینمایی که به بهترین فیلم اعطاء می‌شود شامل یک جایزه نقدی ۱۰۰ هزار دلاری است و جایزه «یُسر نقره‌ای» جشنواره دریای سرخ نیز به بهترین کارگردان این رویداد سینمایی از نگاه هیات داوران همراه با جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری تقدیم می‌شود.

همچنین برگزیدگان شاخه‌های بهترین فیلمنامه، بازیگر مرد، بازیگر زن و دستاورد سینمایی نیز جایزه «یُسر نقره‌ای» جشنواره را همراه با جایزه نقدی آن دریافت می‌کنند. در بخش بهترین فیلم کوتاه نیز جایزه برترین اثر از میان سینماگران جوان و نوظهور عرب انتخاب می‌شود. نام جایزه یُسر برگرفته از نوعی سنگ قیمتی و سیاه رنگ است که از اعماق دریای سرخ به دست می‌آید.

این رویداد سینمایی همچنین شامل یک دوره پنج ماه آموزشی برای ۱۲ تیمی از فیلمسازان عرب است که با همکاری لابراتوار فیلم تورینو ایتالیا می‌شود و در انتها دو گروه کمک هزینه ۵۰۰ هزار دلاری ساخت فیلم دریافت می‌کنند. همچنین صندوق حمایت از تولید فیلم «تمهید» نیز به دو فیلم جدید عربستانی کمک هزینه نقدی ۵۰۰ هزار دلاری اعطاء می‌کند و در انتها نیز حداکثر شش فیلم کوتاه ساخته شده توسط زنان سعودی در مجموع کمک هزینه ۴۰۰ هزار دلاری دریافت می‌کنند و فیلم‌های آنها در جشنواره به روی پرده می‌رود.

دست‌اندرکاران رویدادهای سینمایی باسابقه‌تری چون جشنواره فیلم دوبی در سازماندهی و برگزاری جشنواره فیلم دریای سرخ مشارکت دارند و گفته می‌شود «دیتر کاسلیک» دبیر پیشین جشنواره فیلم برلین نیز به عنوان مشاور با این جشنواره همکاری می‌کند.