پوستر نمایش «آل زا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و به تهیه‌کنندگی محمد حسنی با طراحی رضا زواری در آستانه آغاز بلیت‌فروشی رونمایی شد.

پایگاه خبری تئاتر: پوستر نمایش «آل زا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و به تهیه‌کنندگی محمد حسنی با طراحی رضا زواری در آستانه آغاز بلیت‌فروشی رونمایی شد.

رضا زواری، متولد۱۳۵۶ طراح گرافیک ایرانی مقیم وین- اتریش است که در کارنامه کاری‌اش مدیریت هنرى و طراحی جلد و کتاب‌سازی انتشارات سوره مهر به چشم می‌خورد. وی هم‌اکنون به صورت فعال با ناشران اروپایی در حوزه طراحی گرافیک فعالیت دارد.

رضا زواری طراحی پوستر این نمایش در خصوص گرافیک این اثر چنین گفت: پس از خوانش متن، براساس نزدیکی متن به منطقه بوهمیان و جنگ‌های سی ساله که به جنگ‌های هوسی شهرت دارند ایده‌ای الهام شد که روی آن تصویرسازی کردم. جنگل‌های فشرده‌ای که در این منطقه وجود دارد که به افسانه یا به اغراق گفته می‌شود که هیچ‌وقت نور نمی‌بینند و در تاریکی کامل به سر می‌برند و حیوانات عجیبی در آن زندگی می‌کنند در این جنگل‌ها افراد زخمی ِ جنگ‌ها که در این جنگل‌ها گیر افتاده‌اند و چون تلاش کرده بودند که زنده بمانند، روح‌شان در میان کلاغ‌ها و گرگ‌ها حلول کرده است و طنین صدای کلاغ‌ها در این جنگل‌ها انگار پیامی را به بازماندگان می‌دهد. هر چند این داستان اغراق شده و افسانه‌ای است اما بخش تاریخی درستی هم دارد، به هر حال ایده اولیه طراحی این پوستر از همین جا نشات می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: در اسطوره‌های ایرانی هم این داستان وجود دارد که آدم‌هایی که دچار خواستن هستند و زیاده‌خواه و دنیاپرست‌اند پس از مرگ از این شرایط رها نمی‌شوند و در موجودات دیگر حلول می‌کنند همچنین در برخی روایت می‌گویند که مرده به شکل کبوتری باز می‌گردد، گرفتار بودن در خویش پیامی است که این پوستر درصدد انتقال آن است. اما آنچه حایز اهمیت است این است که پوسترهای ذهن مقصد خیلی مورد سلیقه مخاطب نیست و می‌بایست پوسترها چشم مقصد هم باشند و خطوط مخدوش به عنوان زشتی تعمدی و ناتمامی برای مخاطب امروز ایران دوست داشتنی نیستند، چرا که با نگاه روانشناسانه به فرهنگ امروز ایران این جنس طراحی‌ها جذاب نیستند با وجود آن که در مصر باستان و در ژاپن قرن دوازدهم مخدوش کردن و ناتمامی تعمدی بخشی از هنر بوده است.

وی در پایان افزود: تصادم‌ها در طراحی این پوستر در نهایت به این رسید که المان کلاغ طرحی فیگوراتیو است که در پس آن انسانی کاملا سیاه نمایان می‌شود که از کاغذ فوتوکپی کلاژ شده است و دست انسان بر تنه کلاغ خودنمایی می‌کند در خصوص رنگ‌ها هم تلاش شده همچون نوشته‌های روی کفن و حفاظ‌های زره که گویی با زعفران و حنا نقش می‌بستند از رنگ انابی و حنایی استفاده شده است.

بازیگران این اثر عبارتند از شادی مهدی‌خانی، یگانه ماموریان، فرزانه نوشاد، سعید سلطانیان، مهدی کیان و سعید جاودان.

از دیگر عوامل می‌توان به آرش حبیبی (آهنگساز)، محمدرضا آگاه (طراح صحنه)، سیاوش طالبیان (طراح نور)، شایان یوسف‌نیا (طراح لباس)، رضا زواری (طراح گرافیک)، پدرام زمانی (نریشن)، سعید سلطانیان (دستیار کارگردان)، اشکان صادقی (ضبط صدا و نریشن – استودیو آواژه)، مونا مهری (منشی صحنه)، حسین لگزیان (مدیر صحنه)، مهدیه طاهری (ساخت عروسک)، سعید مهدی محمودیان (ساخت دکور)، مصطفی اکبرزاده (عکس)، مهرداد افشار (طراح تیزر و ویدیو آرت)، سارا حدادی و مجید مهرآبادی (مشاور رسانه‌ای و تبلیغات you studio) و فریبا جدیدی (روابط عمومی) اشاره کرد.

نمایش «آل زا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و تهیه‌کنندگی محمد حسنی از ۲۴ شهریور در پردیس تیاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود و بلیت‌فروشی این اثر روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۱۲ در سامانه بلیت فروشی ایران نمایش به آدرس WWW.IRANNAMAYESH.COM آغاز می‌شود.