وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اینکه اهمیت جشنواره تئاتر فجر را دلیل وسواس بیشتر در انتخاب دبیر این جشنواره دانست به مظلوم بودن این هنر تأکید کرد

پایگاه خبری تئاتر: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ مبنی بر اینکه موضوعاتی چون جابجایی مدیر تئاترشهر، مشکلات حریم مهم‌ترین مرکز تئاتر کشور و مشخص نشدن دبیر جشنواره تئاترفجر شائبه بی توجهی دولت به عرصه تئاتر را ایجاد می‌کند در این زمینه چه برنامه‌ریزی دارید؟ اظهار کرد: ما فرصت زیادی تا دهه فجر داریم و دبیر جشنواره به زودی تعیین می‌شود. گاهی به خاطر اهمیت یک مسئولیت، مسئولان بالاتر با وسواس بیشتری با آن برخورد کرده و تا بگردند و فرد مناسبی را پیدا کنند که شایستگی لازم را داشته باشد، زمانی طول می‌کشد.

وی افزود: به همین دلیل گاهی طول می‌کشد و کاری با تأخیر انجام می‌شود اما این دلیل بی توجهی نیست بلکه همین موضوع دلیل توجه بیشتر به آن مسئولیت است که مسئولان با توجه به حساسیت آن خواسته‌اند فرد مناسب‌تری را پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه معتقد است حوزه تئاتر یکی از حوزه‌هایی است که مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: کمتر به حوزه تئاتر توجه شده است و ایجاب می‌کند همه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند. بسیاری از پیشکسوتان ما حتی در حوزه سینما برخاسته از حوزه تئاتر هستند و عموما هم از اینکه آنطور که باید و شاید به آنها توجه نمی‌شود، گله دارند. گلایه آنها درست است و باید توجه و عنایت بیشتری به آنها داشته باشیم.

حراج کریستی فاسد نیست

جنتی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نظارت دولت بر وجود باندهای مافیایی در حراج‌های هنری از جمله حراج کریستی که اجازه شرکت همه هنرمندان در این حراج‌ها را نمی‌دهند، تأکید کرد: ما برگزارکننده حراجی که در خارج از کشور است نیستیم و نمی‌توانیم روی آن نظارت کنیم. البته در خود حراج کریستی که فسادی وجود ندارد و شرکت کریستی بیش از 200 سال سابقه دارد و هنرمندان از همه جای دنیا آثار خود را  در آن عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: این حراجی در نزدیکی ما در دوبی برگزار می‌شود و اکثر هنرمندان شرکت کننده با نظر خودشان آثارشان را فرستاده‌اند. هرکسی که بخواهد می‌تواند در این حراج شرکت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این مثل سلف خری محصولات کشاورزی نیست که کشاورزی در بابل خودش قادر به عرضه پرتقالش در بازار تهران نباشد و کسی را واسطه کند. در نزدیکی ما حراجی در دوبی برگزار می‌شود که افراد در آن شرکت می‌کنند و هر کسی می‌تواند اثر خودش را آنجا ببرد. مگر اینکه کسی خودش را از حضور در آنجا ناتوان ببیند که طبیعتا به یک واسطه نیازمند است و ممکن است آن واسطه‌ها دخالت بیشتری کنند.

در تلاشیم کریستی را به جزیره کیش بیاوریم

جنتی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم این حراجی را به داخل کشور بیاوریم و مذاکراتی انجام داده‌ایم تا بتوانیم حراج را در جزیره کیش برگزار کنیم. این اتفاق امکانی برای هنرمندان خودمان ایجاد می‌کند که حضور بیشتری داشته باشند و هنرمندان دیگر هم به این ترتیب وارد خاک ما می‌شوند و این برایمان یک امتیاز است.