شامگاه یکشنبه 14 ارديبهشت، آیین بزرگداشت استاد رحیم هودی، پیشکسوت تئاتر و سینمای فارس با حضور گرم و پرشور اهالی هنر شیراز در تالار احسان برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای این آیین مستند "آموزگار شهر من" به کارگردانی مهگان فرهنگ به نمایش در آمد. پس از اکران این فیلم که مورد تقدیر جشنواره فیلم رشد نیز قرار گرفته بود، کیکی مزین به نشانه‌ي تئاتر پارس توسط رحیم هودی با همراهی رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس بریده شد.

بهمن سلیمانی با ابراز خرسندی از اینکه نخستین برنامه انجمن هنرهای نمایشی فارس در دوره جدید مسئولیت وی به پاسداشت هنرمند بزرگ و پدر تئاتر فارس اختصاص یافته، گفت: تکریم بزرگتر در فرهنگ ایرانی یک آیین کهن است.

وی با اشاره به اینکه تئاتر از با قدمت ترین هنرها در شیراز است، افزود: پاس داشتن هنری که از سال 1328 در دبیرستان حیات پای گرفت و نتیجه تلاش های پیشینیان این هنر است موجب شده که امروز همچنان تئاتر پابرجا بماند.

مجوز 20هزار مترمربع پی ریزی تالار مهر شیراز صادر شد

پس از متولی تئاتر فارس، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با ارزشمند برشمردن هنرمند، گفت: گرامی داشتن فرد ارزشمند و بزرگی چون رحیم هودی که نیم قرن عمر خود را صرف آموزگاری هنر کرد قطعا نام وی را در تاریخ ماندگار می‌کند.

این مقام فرهنگی استان در ادامه با اعلام اینکه تالار بزرگ مهر شیراز علیرغم همه دست اندازها در مسیر ساخت قرار دارد، خبر داد: با اینکه تلاش ها برای لغو مصوبه دولت جهت ساخت این تالار در سیلوی قدیم شیراز به جایی نرسید، بالاخره دولت به صورت قطعی مجوز ساخت را صادر کرد تا قرارداد 20 هزار متر مربع پی ریزی پروژه بسته شود.

وی ادامه داد: گنجایش این تالار که امکانات گسترده ای برای فعالیت های تئاتری دارد 5/2 برابر فضای تالار حافظ است که به همراه سالن های تخصصی هنرهای نمایشی می تواند کمبود تالارهای نمایش شیراز را برطرف کند.

مثلث طلایی تئاتر فارس با رحیم هودی ساخته شد

پس از صحبت های مدیرکل ارشاد فارس، نمایندگان اصناف فرهنگ و هنر فارس يك به يك برای ادای دین به روی سن آمدند.

نماینده‌ي فرهیختگان استان، کورش کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: استاد رحيم هودي به همراه زنده یاد جعفر توکل و محی الدین لایق مثلث طلایی تئاتر فارس را ساختند و با تشکیل تئاتر سعدی، گروه هنرمندان دراماتیک و گروه تئاتر ملی پایه های هنرهای نمایشی را استوار کردند.

وی به سال های 46 و همکاری زنده یاد محمد بهمن بیگی و استاد هودی اشاره کرد و گفت: این دو با راه اندازی برنامه گلگشت شو زمینه های پرورش هنرمندان بزرگی را فراهم کردند.

احمد سپاسدار ، نویسنده تاریخ تیاتر فارس نیز استاد رحیم هودی را شناخته شده ترین فرد تئاتری فارس عنوان کرد و با اعلام اینکه او یک استثنا در تئاتر کشور است، تاکید کرد: در ایران مگر چد نفر داریم که 60سال به صورت مستمر در این عرصه کار کرده اند.

وقتی نوبت به نماینده دانش آموختگان دبیرستان عشایری شیراز رسید، مهندس حمید کیانی که شاگردی استاد هودی را کرده است روی سن قرار گرفت و گفت: از نظر ما دانش آموختگان دبیرستان عشایری هودی همیشه پدیده بوده و هست. او در 6سالی که در این دبیرستان بود علاوه بر اینکه بر امور آموزشی نظارت داشت، مانند والدین دانش آموزان رفتار می کرد.

وی با بیان اینکه هودی به مدت 6سال آثار بزرگان ادبیات نمایشی را در میان دانش آموزان با سنین مختلف بر اساس شناختی که از آنها می یافت آموزش داد، افزود: او با بهره بردن از آثار ویکتور هوگو، مولیر و موش و گربه عبید زاکانی گروهی از دانش آموزان را در قالب نمایش در برنامه گلگشت شو معرفی کرد.

یکی از چهره های هنرهای نمایشی شیراز که همواره وابستگی خود را به این شهر در بیشتر برنامه های تئاتری اذعان داشته اصغر همت است که از دانش آموختگان مکتب هنری هودی و دبیرستان حیات است. او با بیان اینکه رحیم هودی همه خصوصیات یک بازیگر خوب را یکجا داراست، افزود: هودي همواره نزد من الگو بوده و صدای رسای تئاتر است.

همت یکی از ویژگی های مهم بازیگری را صداقت دانست و گفت: رحیم هودی در حد کمال و تمام در زندگی روی صحنه و پشت صحنه این صداقت را حفظ کرده است. او این صداقت را همواره داشته و در عین حالیکه روح پاک و خصلت زاهدانه داراست، هیچگاه زهد فروشی نکرده است.

این بازیگر سینما و تئاتر با گلایه از کمرنگ شدن نقش کانون پرورش فکری در عرصه تئاتر و فراموشی نقش هنرهای نمایشی در مدارس، گفت: کجاست مدارسی چون حیات، شاپور یا دبیرستان عشایری که بزرگان فرهنگ و هنر را در خود پرورش داد.

وی ابراز امیدواری کرد شرایطی فراهم شود که دیگر شاهد کوچ هنرمندان به تهران نباشیم، چراکه اگر اینها هم بروند چیزی از تئاتر شیراز باقی نخواهد ماند.

استاد رحیم هودی روی صحنه قرار گرفت

استاد رحیم هودی هم در پایان این بزرگداشت روی صحنه قرار گرفت و گفت: قلم و کارگردانی انگیزه من برای قرار گرفتن در صحنه تئاتر بوده و هست. اگر من روی صحنه هستم به خاطر فعالیت قلم به دستان و کسانی است که کارگردانی می کنند. این حس است که هنوز به من انگیزه پرواز می دهد.

در این آیین که بیش از 5 ساعت به درازا کشید چهره های چون یونس آبسالان، محمود عالیشوندی، اصغر زیبایی نژاد، زهرا سعیدی نیز به بیان نقطه نظر و خاطره هایی از دوران همراهی با استاد رحیم هودی پرداختند.

در این برنامه که با تلاش انجمن هنرهای نمایشی فارس و آکادمی بازیگری پارس برگزار شد چهره هایی چون احمد علامه دهر، نادر شهسواری، امین فقیری، علینقی رزاقی، کاظم روزی طلب، مسعود شناسا و اعضای انجمن موسیقی فارس حضور داشتند .در پایان مراسم از عوامل فیلم مستند "آموزگار شهر من"، اصغر همت، زهرا سعیدی، احمد علامه دهر، یونس آبسالان و استاد رحیم هودی و همسر وی تجلیل شد.

به گزارش سایت خبری تئاتر،رحيم هودي در سال 1314 در شيراز متولد شده؛ وي در بیش از ده ها فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده و از بنیانگذاران تئاتر در دبیرستان نمازی شیراز است