سرپرست گروه «یاس تمام» اعلام کرد که نمایش «خاک و تاج» را در فستیوال بین‌المللی شار ویل مزیه فرانسه روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که تمام اجراهای آن به زنده‌یاد مریم میرزاخانی تقدیم می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: زهرا صبری سرپرست گروه «یاس تمام» درباره جدیدترین اجرای بین‌المللی این گروه نمایشی، به خبرنگار مهر گفت: نمایش «خاک و تاج» را که اثری با شیوه عروسک کاغذی است، برای اولین بار سال ۹۷ در جشنواره عروسکی کاغذی شارل ویل مزیه اجرا کردیم. طی ۳ اجرایی که داشتیم، دبیر جشنواره تئاتر عروسکی شارل ویل مزیه کار را دید و از ما برای حضور در جشنواره دوسالانه شار ویل مزیه که بزرگترین جشنواره‌ تئاتر عروسکی در جهان است، دعوت کرد.

وی درباره موضوع نمایش «خاک و تاج» توضیح داد: «خاک و تاج» برگرفته از نمایشنامه‌های «هملت» و «مکبث» از بزرگترین آثار ویلیام شکسپیر است به شیوه عروسک کاغذی اجرا می‌شود که اولین تجربه من در این شیوه است. نگاهی که در این اثر به نمایشنامه بزرگ شکسپیر داریم، خیانت و دروغ است؛ دروغ به عنوان سرآغاز تمامی مشکلات.

صبری که طراحی کلی «خاک و تاج» را بر عهده دارد، درباره گروه بازیگری و عوامل این اثر نمایشی افزود: سعید ابک و فهیمه باروتچی بازیگران و رفعت هاشمی سیسخت و مرضیه سرمشقی طراحان عروسک این نمایش هستند. طراح این نمایش را هم به گیتی صفرزاد ارائه دادم و او نگارش نمایشنامه اثر را انجام داد. حداد حیدری آهنگساز، علی کوزه‌گر طراح نور و محسن ولیحی طراح پوستر و بروشور نمایش «خاک و تاج» هستند.

سرپرست گروه «یاس تمام» اعلام کرد که «تاج و تخت» روزهای ۲۳ و ۲۴ سپتامبر (۱ و ۲ مهر) ، ۵ اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی شارل ویل مزیه دارد.

کارگردان نمایش «خاک و تاج» درباره اجرای این اثر نمایشی در داخل کشور، گفت: قرار است آذرماه این نمایش را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببریم که امیدوارم شرایط برای اجرای اثر فراهم شود.

صبری ضمن قدردانی از معصومه آرواز، علی ذاکری، مهرداد باقری، آهو قدس، سعید زین‌العابدینی و امیر مشهدی عباس که برای تولید این اثر نمایشی کمک کردند، تأکید کرد: تمامی اجراهای نمایش «خاک و تاج» در داخل و خارج از کشور و همچنین جشنواره‌های مختلف، به زنده‌یاد مریم میرزاخانی تقدیم می‌شود؛ نازنین بانوی ایرانی که دوست دارم با دیدن این نمایش یادش دوباره زنده شود که البته یاد و خاطرش همیشه زنده است.