آمار فروش فیلم‌های اکران تابستانی نشان‌دهنده افت شدید فروش فیلم‌های سینمایی در تابستان ۹۸ نسبت به سال گذشته است؛ فصلی که بعد از نوروز می‌توانست مناسب‌ترین فصل اکران باشد.

پایگاه خبری تئاتر: آمار فروش فیلم‌های اکران تابستانی نشان‌دهنده افت شدید فروش فیلم‌های سینمایی در تابستان ۹۸ نسبت به سال گذشته است؛ فصلی که بعد از نوروز می‌توانست مناسب‌ترین فصل اکران باشد.

چند سالی است که با افزایش قیمت بلیت‌های سینما، فروش‌ میلیاردی فیلم‌ها، به یک امر عادی در سینمای کشور تبدیل شده است. انتشار خبرهایی مانند فروش بالای ۵۰۰ میلیون تومان یک فیلم در یک روز و رکورد زدن فروش یک اثر، دلالت بر گیشه پررونق آثار سینمایی و استقبال مردم از آنها دارد. فارغ از اینکه این آثار از نظر حرفه‌ای و هنری تا چه اندازه ارزشمند و قابل بررسی هستند، اما باید اشاره کرد که پرفروش‌ها عمدتاً از آثار کمدی هستند و سینما همچنان بر دوش مردم عوام و مخاطب عمومی حرکت می‌کند.

ابتدای سال ۹۸ با توجه به نوع فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فجر، انتظارات بسیاری برای داشتن گیشه‌های‌ پررونق وجود داشت. تنوع ژانرها و حضور بازیگران مطرح کشور از نسل‌های متفاوت، از خصوصیات جشنواره سال گذشته بود که به‌تنهایی می‌توانست گیشه ۹۸ را تضمین کند. اما...

انتظاراتی که برآورده نشد

تابستان یکی از بهترین فصل‌های موقعیت‌ساز، برای نمایش هر اثر سینمایی محسوب می‌شود. در این فصل به دلیل تعطیلات و روزهای بلند و فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان، مردم بیشتر فرصت سینما رفتن دارند، اما این ویژگی‌ها هم نتوانست آمار قابل توجهی برای گیشه سینماها به همراه داشته باشد. اما پرفروش‌ها و کم‌فروش‌های امسال کدام فیلم‌ها بودند و در مقایسه با تابستان سال گذشته اوضاع چطور بوده است؟

اولی‌های پرفروش که اکرانشان تابستانی هم شد

فیلم تگزاس را البته از آن جهت که اکرانش با پایان یافتن تابستان همچنان ادامه دارد، جزو آثار این فصل قرار دادیم. این اثر که نمایشش از بیست و هشتم فروردین‌ماه و بعد از جنجال‌های بسیار به‌جای «رحمان ۱۴۰۰» شروع شد، توانست به فروش ۲۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومانی دست پیدا کند و پرفروش‌ترین فیلم تابستان ۹۸ شد. بعد از آن، اثر تحسین‌شده و پرهزینه نرگس آبیار در جایگاه دوم قرار گرفت. «شبی که ماه کامل شد» توانست حدود ۱۹ میلیارد برای گیشه به ارمغان آورد. اما نیما جاویدی که فیلمش(سرخپوست) مورد توجه منتقدان هم قرار گرفت، از زمان شروع اکرانش یعنی پانزدهم خردادماه تا الان، به فروشی بیش از ۱۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت، به دلیل حضور بازیگران و سلبریتی‌های مطرح سینما توانست به فروش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برسد.

کام «قصر شیرین» تلخ شد

دو کمدی «زهرمار» و «ایکس‌لارج» هر دو با فروشی بالای ۶ میلیارد تومان پرفروش‌های جدول اکران تابستان را تشکیل می‌دهند. اما فروش «قصر شیرین» رضا میرکریمی، چندان شیرین نبود و این اثر قابل توجه که تا کنون موفق به کسب جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی خارجی شده، نتوانست در گیشه به اندازه فستیوال‌ها موفق شود و تا حالا به فروش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بسنده کرده است.

«ایده اصلی» که نام بازیگران مطرح و چهره سینما را یدک می‌کشد، نسبت به فیلم‌های دیگر، اکرانش دیرتر آغاز شد و از شانزدهم مردادماه روی پرده سینماها رفت. جدول فروش سینما تیکت از فروش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی دومین اثر آزیتا موگویی خبر می‌دهد.

فیلم‌هایی که مردم خوب ندیدند

اما «قسم» محسن تنابنده که اثری موفق در جشنواره بود و مورد تأیید منتقدان هم قرار گرفت، بعد از گذشت ۵۴ روز از نمایشش، حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون به گیشه سینماها اضافه کرد تا همچنان انتظارها از فروش فیلم‌های جشنواره سی و هفتم برآورده نشود. «نیوکاسل» کمدی دیگری بود که نهایتاً فروشش به دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان رسید و تنها اثر کودک و نوجوان این فصل هم یعنی «تپلی و من» به فروش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دست پیدا کرد. «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران هم به گفته سینماتیکت بیشتر از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نفروخت. «دختر شیطان» فیلم گیشه‌ای محمدرضا قربانی هم که از نیمه خردادماه به صف آثار در حال اکران اضافه شد، نتوانست به فروشی بیشتر از ۸۸۰ میلیون تومان دست پیدا کند و «کار کثیف» اثر اجتماعی خسرو معصومی هم که از تیرماه اکران شد، در گیشه شکست سنگینی خورد و تنها ۱۹۷ میلیون تومان درآمد داشت.

«روسی» و دیگران

فیلم‌های تابستانی دیگری هم وجود دارند که از شهریور به پرده سینماها اضافه شدند و تاکنون هم زیر یک میلیارد تومان برای گیشه دستاورد داشته‌اند. «روسی» از ۳۰ شهریورماه نمایش داده شد، اثری که تا کنون حدود ۷۳۷ میلیون تومان فروخته است. «جانان»، «چاقی»، «کلوپ همسران»، «شکستن همزمان بیست استخوان»، «مردی بدون سایه»، «شاه‌کش»، «کروکودیل»، «برمودا» و «صدای منو می‌شنوید» از فیلم‌هایی هستند که از نیمه دوم شهریورماه اکران شده‌اند و اگر کف فروش را احراز کنند، اکرانشان را در ماه آینده ادامه خواهند داد که البته این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.

مقایسه دو اثر پرفروش

اما پرفروش‌ترین فیلم اکران تابستانی سال گذشته (۹۷) که به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشور هم معرفی شد، «هزارپا» بود. اثر کمدی ابوالحسن داوودی که اکرانش از ۱۳ تیرماه سال ۹۷ آغاز شد و توانست به فروش ۴۰ میلیاردی هم برسد. تنها با یک مقایسه ساده می‌توان به تفاوت زیاد فروش این اثر پرفروش تابستان سال ۹۷ و پرفروش‌ترین فیلم تابستان امسال رسید.

«تگزاس» ۲۵ میلیاردی سال ۹۸ در مقابل «هزارپا»ی ۴۲ میلیاردی سال گذشته نشان از افت اقبال مردم به سینما دارد. حال اگر به افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت سینما در سال اخیر هم توجه داشته باشید، به‌راحتی معلوم است که سینما نسبت به سال گذشته با افت تماشاگر مواجه شده است. مشکلات اقتصادی و گرانی کالاهای اصلی خانواده‌ها، شاید یک دلیل این افت شدید باشد که دودش در اولین مرحله به چشم سینماگران خواهد رفت. حال باید دید که مسئولان چه راهکارهایی برای ترغیب مردم به سینما رفتن و جلوگیری از شکست فیلم‌ها در نظر خواهند گرفت.