کارگردان نمایش «امشب اینجا» با انتقاد از رفتارهای چندگانه و متناقض مدیران تئاتری و لغو مجوز کارش گفت: با وجود اصلاح تمام موارد مورد نظر شورای نظارت و ارزشیابی، خواهان بازبینی دوباره نمایش خود هستم گرچه هنوز نمی‌دانم چرا کارم توقیف شده است.

پایگاه خبری تئاتر: خالقی با اشاره به اینکه پس از بازبینی‌های اولیه، مجوز اجرای نمایش تنها با حذف یک کلمه صادر شد، گفت: آن یک کلمه برای اجرا حذف شد ولی در همان شب‌های ابتدایی دو ‌گزارش مخالف با اثر در دو رسانه منتشر شد که پیگیری من با مدیران یکی از آن رسانهها به اینجا رسید که چنین موضوعی نباید روی صحنه بیاید و درواقع آنها فراتر از یک خبرنگار و رسانه عمل کردند. اما نکته عجیب این بود که بلافاصله در یکی از همین رسانهها از رییس شورای نظارت و ارزشیابی مصاحبهای خلاف واقع منتشر شد مبنی براینکه چند مورد اصلاحیه به کار وارد شده است اما پیرو پیگیری و تماسم ایشان گفتند مصاحبه جعلی است و چنین صحبت هایی را مطرح نکرده اند. در همین راستا قرار شد آن مصاحبه توسط روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی تکذیب شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و مصاحبه همچنان قابل مشاهده است.

وی با انتقاد از بازی رسانهای و تاثیری که به نظر میرسد برخی گزارشها حتی اگر واقعیت نداشته باشد بر مدیران تئاتر میگذارد، ادامه داد: بعد از این اتفاقات جلسات طولانی در اداره کل هنرهای نمایشی داشتم و چند اصلاحیه‌ را به کار وارد کردند که همه آن ها اعمال شد ولی باز یک گزارش دیگر با انتقاد از ترویج خیانت منتشر شد و ما دوباره جلسه دیگری در اداره کل تشکیل دادیم که صورتجلسه آن را هشت نفر تأیید و امضا کردند که نمایش «امشب اینجا» ترویج خیانت نیست. تاکید می کنم نمایش درباره تحکیم خانواده است و تقبیح خیانت. شخصی خیانت می‌کند و از میزان عذابی که می کشد، خودش را می کشد. خودش به دست خودش فرجام تلخی را رقم می‌زند؛ کجای این قصه رواج خیانت است. اگر رواج خیانت بود که آن زن به زندگی ادامه می داد و خودکشی نمی کرد!

خالقی با اشاره به استقبال خوبی که از اجرایش در این مدت شده بود، گفت: این جمع بندی نهایی شورای نظارت و ارزشیابی از کار من بود با چند اصلاحیه جزئی که آن ها را هم انجام دادم و نمایش روی صحنه رفت و ظاهرا هیچ مشکلی نبود تا اینکه دیروز ظهر، پنجشنبه چهارم مهرماه، از سایت فروش بلیت (تیوال) با من تماس گرفتند که اداره‌کل هنرهای نمایشی کار را لغو مجوز کرده و آن ها بلیت‌فروشی را بستند و به کسانی که برای دو روز پرمخاطب ما بلیت خریداری کرده بودند اطلاع خواهند داد که نمایش تعطیل شده است.

او افزود: برای من جای تعجب داشت که کارگردان که مجوز به اسم او صادر می‌شود اصلا جایگاهی ندارد که حتی شفاهی به او اطلاع دهند و سایت فروش هم ظاهرا اعتباری برای کارگردان قائل نیست و بدون دریافت نامهی کتبی و تنها با یک تلفن فروش را متوقف کردند. بعد از این اتفاق با رئیس شورای ارزشیابی و نظارت تماس گرفتم که پس از چند بار پیگیری گفتند اجازه اجرا نمی‌دهند و باید فیلم که توسط سالن فیلمبرداری شده دیده شود. این در حالی است که یک روز قبل مدیرکل هنرهای نمایشی به من گفتند اگر اصلاح های لازم را انجام دهم از مجوز خود صیانت میکند و من تمام موارد را رعایت کردم ولی این صیانت اتفاق نیفتاد.

خالقی با اشاره به اینکه مدیرکل هنرهای نمایشی خودش نمایشنامه نویسی است که متن‌های تلخ اجتماعی هم نوشته و انتظار برخورد دیگری با آثار اجتماعی در دوران مدیریت او می‌رود، گفت: این یک توافق و اعتماد دو طرفه بود که فقط از جانب گروه ما انجام شد و شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی علی رغم اینکه تایید و تصریح و امضا کردند که مضمون این کار رواج خیانت نیست اما تنها پس از توقیف یک پاسخ به من دادند و آن اینکه از دست ما خارج است و باید موارد اصلاحی را رعایت میکردم در حالی که این اصلاحات انجام شده و حتی جای تعجب است که به مدیر تماشاخانه ایرانشهر، آقای مسافر آستانه نیز اعتماد نشد. در طول ۱۰ شب اجرا، شش نفر در شب های مختلف از طرف شورای نظارت کار را دیدند و این میزان بی اعتمادی آن هم به کسی که از خانواده تئاتر است، ناامید کننده است.

او در پایان گفت: نکته جالب توجه دیگر انتشار زودهنگام خبر توقیف نمایش در یکی از رسانه‌ها است که احتمالا فقط در همان زمانی که در شورا چنین تصمیمی گرفته شده خبردار شده اند اما با این حال من تقاضای بازبینی مجدد این نمایش را دارم و باید بدانم بر اساس رعایت نشدن کدام موارد این نمایش، پس از ۱۰ شب لغو مجوز شده است. لازم به ذکر است بنده طرح شکایت از همه رسانه‌هایی که اتهام ترویج بی بند و باری به بنده وارد کردند را برای خود محفوظ می دانم. در آخر یک سوال دارم، مسئولیت توقیف نمایش به عهده‌ی چه کسی است؟ مدیرکل هنرهای نمایشی؟ مدیر شورای نظارت و ارزشیابی؟ یا دیگری؟


منبع: خبرگزاری ایسنا