فیلم «حوا، مریم، عایشه» محصول سینمای افغانستان و به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی به عنوان نماینده سینمای این کشور در نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شد.

پایگاه خبری تئاتر: این فیلم که امسال در بخش افق‌های جشنواره ونیز رونمایی شد، اولین فیلم بلند ساخته صحرا کریمی مستندساز افغان است که ساخت مستند «زنان افغان پشت فرمان» را در کارنامه دارد.

صحرا کریمی در این فیلم کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان و خصوصاً زنان را به چالش می‌کشد و از نگاه سینما روایت و تصویری از زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را ارائه می‌دهد که هر کدام با چالش‌های متفاوتی رو به رو هستند.

«حوا، مریم، عایشه» تولید سینمای مستقل افغانستان است و به رغم ناامنی‌ها که فیلمبرداری را در افغانستان دشوار کرده، در شهر و کوچه پس‌کوچه‌های کابل در لوکیشن‌های واقعی با بازیگران و نابازیگران افغانستانی ساخته شده است.

کتایون شهابی، تهیه‌کننده مستقل ایرانی که دو شرکت تهیه‌کنندگی و پخش بین‌الملل در ایران (رسانه بین‌المللی شهرزاد) و فرانسه (نوری پیکچرز) دارد، تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده داشته و کلیه کارهای پس تولید آن در ایران انجام شد. او «حوا، مریم، عایشه» را گامی جدی و نگاهی متفاوت در سینمای این کشور می‌داند که می‌تواند نماینده خوب نسل جدید سینماگران افغانستان باشد.

«آنجلینا جولی» بازیگر و کارگردان هالیوودی با حمایت از فیلم «حوا، مریم، عایشه» پیش از نمایش در جشنواره ونیز آن را اثری توصیف کرده که ظرافت، زیبایی و روح زنان افغان را در راه ازدواج، عشق، دوستی، خانواده و مادرانگی نشان می‌دهد و همچنین عنوان کرد که هر فیلمی که در افغانستان ساخته می‌شود یک پیروزی علیه نابرابری به شمار می‌رود و در زمانی که آینده افغانستان در شرایط پرمخاطره‌ای است، یادآور همه چیزهایی است که به میلیون‌ها زن افغان مرتبط است، زنانی که شایسته استقلال، آزادی و امنیت برای انتخاب در خانه‌اشان و در جامعه‌اشان هستند.

عوامل فیلم «حوا، مریم، عایشه» عبارت‌اند از: کارگردان: صحرا کریمی، تهیه‌کنندگان: کتایون شهابی، صحرا کریمی، فیلمنامه‌نویس: صحرا کریمی، سامی حسیب نبی‌زاده، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، صدابردار: اصغر آبگون، سرپرست صدا گذاری: محمدرضا دلپاک، تدوینگر: مستانه مهاجر، موسیقی، صبا ندائی، علی توکلی، مدیر تولید: احمدشاه سلطانی، سامی حسیب نبی زاده، دستیار کارگردان: محمد (کاوه) آیریک، طراح صحنه: سکینه غلامعلی، طراح گریم: مریم فقیرزاده، عکاس: محمد عقیل پاییز، سرمایه‌گذار: احمدشاه سلطانی بازیگران: آرزو آریاپور (حوا)، فرشته افشار (مریم)، حسیبا ابراهیمی (عایشه).

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار، اول اکتبر ۲۰۱۹ (۱۰ مهرماه) تعیین شده است تاکنون ۸۵ کشور فیلم برگزیده خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار ۲۰۲۰ روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.