کارگردان فیلم مستند "زیر صفر مرزی" مدعی شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مانع ادامه اکران فیلمش در پردیس سینمایی هویزه این شهر شده اما مسئولان ذیربط این ادعا را رد کردند.

پایگاه خبری تئاتر: مهدی افشار نیک روز شنبه با انتشار مطلبی در فضای مجازی مدعی شد "فیلم زیر صفر مرزی به دستور اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در این شهر توقیف شد و از ادامه نمایش آن در پردیس سینمایی هویزه جلوگیری به عمل آمد، این در حالی است که فیلم در گروه هنر و تجربه در شهرهای دیگر مانند بابل و گرگان و تهران روی پرده است. "

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد عصر شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا پیرامون این ادعا، گفت: مگر این اداره می تواند فیلمی را توقیف کند، فیلمی را که ما اصلا مجوز اکران نداده باشیم چگونه می توانیم اکرانش را متوقف کنیم.

جواد استادی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نه مجوزی برای اکران فیلم "زیر صفر مرزی" داده و نه مانع ادامه آن شده است. این اداره مرجع صدور مجوز برای اکران هیچ فیلمی نیست، لذا باید از مدیر سینما یا معاونت سینمایی سئوال شود. بر این اساس گفته کارگردان فیلم "زیر صفر مرزی" مبنی بر اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مانع اکران فیلمی شده را کاملا تکذیب می کنم.

وی ادامه داد: مجوز اکران فیلمهای سینمایی به صورت متمرکز توسط گروه هنر و تجربه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود و خود مالکان سالنهای سینمایی تصمیم می گیرند از بین فیلمهایی که مجوز اکران گرفته اند کدام را برای نمایش بخرند و یا نخرند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: هم اینک نیز اگر به سالنهای سینمایی دقت کنید سینماداران به اختیار خود فیلمهای متفاوتی را اکران می کنند و این موضوع در اختیار صاحب سالن سینما است که براساس سیاستهای فروش خود از بین فیلمهای دارای مجوز نمایش کدامیک را اکران کنند و کدامیک را اکران نکنند.

وی افزود: هیچ اطلاعی در مورد اکران فیلم مستند "زیر صفر مرزی" ندارم. با این اداره نیز مکاتبه ای نشده که مانع ادامه اکران آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد شود.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولیت پردیس هویزه در مشهد با "موسسه بهمن سبز" وابسته به "سازمان سینمایی سوره" حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور است.

میثم مرادی افزود: هیچ اطلاعی در ارتباط با اکران فیلم مستند "زیر صفر مرزی" در پردیس هویزه یا جلوگیری از ادامه اکران آن ندارم.

وی ادامه داد: جلوگیری از اکران یک فیلم به مدیر سینما ارتباطی ندارد زیرا مجوز اکران فیلم توسط گروه هنر و تجربه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود، این گروه فهرست فیلمهای قابل اکران را مشخص و به سینماهای سراسر کشور اعلام می کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: تنها مرجعی که می تواند اعلام کند چه فیلمی پخش شود گروه هنر و تجربه است و اگر قرار بر جلوگیری از اکران فیلمی باشد باز هم همین گروه تصمیم گیرنده است، سینما هم وظیفه قانونی اش را انجام می دهد.

وی افزود: برای هماهنگی بیشتر باید با موسسه بهمن سبز در تهران تماس گرفته شود و از آنها جویای موضوع شد اما آنها هم در جریان نیستند زیرا گروه هنر و تجربه مستقلا نسبت به اکران فیلمها تصمیم می گیرد.

واکنش کارگردان فیلم "زیر صفر مرزی" به سخنان مسئولان

کارگردان فیلم مستند "زیرصفر مرزی" در در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تنها این فیلم در تاریخ دوم مهرماه در سینما هویزه مشهد اکران شده و از ادامه اکران آن در تاریخ های تعیین شده توسط گروه هنر و تجربه جلوگیری شده است.

مهدی افشار نیک افزود: من نسبت به سخنان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مبنی بر اینکه سینمادار خودش تصمیم گرفته که فیلم را اکران نکند اعتراض دارم.

وی ادامه داد: من از آقای استادی سوال می کنم که مگر سینما هویزه نسبت به اکران فیلم زیر صفر مرزی که در برنامه گروه هنر و تجربه قرار داشت در چهار نوبت شامل دوم، هشتم، ۱۴ و ۲۰ مهرماه رضایت نداده بود؟

کارگردان فیلم مستند "زیرصفر مرزی" گفت: اگر به برنامه گروه هنر و تجربه مهرماه امسال نگاه کنید چهار مرتبه اکران "زیر صفر مرزی" را برای پردیس سینمایی هویزه تعیین کردند پس طبق قاعده با مدیر سینما هماهنگ شده و سینمادار پذیرفته که فیلم را اکران کند.

افشار نیک افزود: چه طور می شود که یک شبه مدیر سینما هویزه تصمیم می گیرد که فیلم "زیر صفر مرزی" که دارای مخاطب ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره است را اکران نکند مگر سینمادار جز سود کردن از فروش بلیت فیلمی که با مجوزهای قانونی روی کار آمده است هدف دیگری نیز دارد که رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفته است سینمادار خودش این تصمیم را گرفته است؟

وی اضافه کرد: وقتی فیلم مستند "زیر صفر مرزی" در روز دوم مهرماه در پردیس سینمایی هویزه اکران شد دو سوم سالن سینما از جمعیت پر شده بود. مگر این فیلم بی مخاطب بوده که سینمادار تصمیم به توقف اکران آن در نوبت های بعدی بگیرد؟

کارگردان فیلم مستند "زیر صفر مرزی" گفت: افرادی که علاقه مند به دفاع مقدس و مباحثی از این دست بودند قصد داشتند در روز هشتم مهرماه نشست نقد و بررسی برای این فیلم برگزار کنند که دقیقا همین افراد باعث شدند که متوجه شویم از ادامه اکران فیلم در سینما هویزه جلوگیری شده است.

افشارنیک افزود: سینما هویزه برای نمایش فیلم "زیر صفر مرزی" در روز هشتم مهرماه با توجه به جلسه نقد و بررسی که قرار بود در همان روز برگزار شود باید سالنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره را مهیا می کرد و در این شرایط چه طور می شود که سینمادار تصمیم می گیرد اکران فیلم را متوقف کند؟ پس سخن آقای استادی مبنی بر اینکه سینمادار این فیلم را اکران نکرده است منطقی نیست.