مریم اسماعیلی گفت: نمایش "اصل 44 قانون" را به صورت تقریبی در یک فضای رئالیسم جادویی کار کرده‌ایم اما بستر نمایش غیر رئال است.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش "اصل 44 قانون" به نویسندگی مریم اسماعیلی و حسین فرخ‌زاده و کارگردانی مریم اسماعیلی از 11 مهرماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و بازیگران این نمایش سها آردم، امین محمودی، پیروز محمدی و مریم علی‌یار هستند.

مریم اسماعیلی درباره روند شکل‌گیری نمایش "اصل 44 قانون" گفت: در حال آماده‌سازی یک پرفورمنس درباره نفت بودیم که ایده نگارش داستان نمایش "اصل 44 قانون" برای من و حسین فرخ‌زاده شکل گرفت و همچنان که جلو رفتیم بخش مالکیت خصوصی اصل 44 قانون برای‌مان پررنگ‌تر شد.

او داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: خانواده‌ای متوجه می‌شوند که از زیر پاهای آنها نفت بالا زده و حالا درگیر خلاص شدن از خانه هستند اما مادر خانواده اجازه فروش خانه را نمی‌دهد...

اسماعیلی در ادامه افرود: داستان این نمایش مواجهه شخصیت‌ها با نوعی مالکیت است که ما آن را در این نمایش تعریف می‌کنیم اما در لایه‌های زیرین سعی کرده‌ایم تا به مالکیت تن، بدن و تفکر نیز بپردازیم. سوال اصلی نمایش این است که مالک چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

این کارگردان با بیان اینکه تمرینات نمایش "اصل 44 قانون" حدود 5 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر یادآور شد: این نمایش را به صورت تقریبی در یک فضای رئالیسم جادویی کار کرده‌ایم اما بستر نمایش غیر رئال است. سعی‌مان بر این بوده تا تضاد و تناقضی در فضا با بازی‌های رئال با بستری غیر رئال ایجاد کنیم.

مریم اسماعیلی درباره طراحی صحنه نمایش "اصل 44 قانون" اظهار کرد: تا حدودی طراحی صحنه این نمایش رئال است. باکسی طراحی شده که از دریچه آن این خانواده دیده می‌شوند. شکل باکس و نورپردازی این نمایش برای من متفاوت است. عنصر اصلی صحنه، میز بزرگی است که نماد تصمیم‌گیری است. شخصیت‌های نمایش تصمیم می‌گیرند چه کسی مالک باشد و این میز به شکلی نماد تصمیم‌گیری شخصیت‌ها درباره خود و سرنوشت‌شان است.

او درباره موسیقی این نمایش گفت: امید سعیدی آهنگساز این اثر است که خود جنوبی است و اتفاقات این نمایش نیز در خانه‌ای نزدیک پالایشگاهی در جنوب کشور رخ می‌دهد و فضای موسیقی نیز جنوبی است.

مریم اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش گفت: فضای کلی این نمایش بسیار برای‌مان حائز اهمیت بود تا این اصل از قانون را در بدن خودمان ملغی کنیم. مخاطبان می‌توانند پی دی اف اصل 44 قانون را از طریق اینترنت دریافت کنند و بخوانند اما تفسیر این اصل قانونی را می‌توانند در نمایش ما ببینند.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: علی فرازی و مهسا صابری، طراح لباس: خورشید شیخوند، طراح صحنه: حسام حسینی، دستیار صحنه: محمدحسین خسروی و سعید هنرمند، مدیر صحنه: کمند کرامت، موسیقی و طراحی صدا: امید سعیدی، دستیار موسیقی: پوریا باباعلی‌پور، طراح گریم: یاسمن باقری، ایده وساخت تیزر: محمد نوحی، طراح پوستر و گرافیک: حامد رسول آبادی، روابط عمومی و تبلیغات: ندا کاوندی و مهران عشریه و تبلیغات مجازی:امیر قالیچی.


منبع: هنرآنلاین