حواشي پوشش متين ستوده گريبان ديگر هنرمندان را هم گرفت حجت‌الاسلام سيدصادق طباطبايي‌نژاد (نايب‌رييس كميسيون فرهنگي مجلس) اعلام كرد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شورايي را براي بررسي پوشش و عملكرد سلبريتي‌ها و چهره‌ها تشكيل داده است از اين جهت كه حضور بازيگران و نحوه پوشش آنها در مراسم‌هاي اكران‌هاي خصوصي و ساير مراسم‌ها واكنش‌هايي را به دنبال داشته است.

پایگاه خبری تئاتر: ماجرا از فرش قرمز يا همان اكران خصوصي فيلم «مسخره‌باز» به كارگرداني همايون غني‌زاده آغاز شد. سازندگان اين اثر طي برگزاري مراسمي همچون ميهماني‌هايي كه ديگر فيلم‌هاي روي پرده ترتيب مي‌دهند تا به يمن اكران و نمايش فيلم‌شان در سينماها كنار جمع گسترده‌اي از هنرمندان سينما تئاتر و تلويزيون فيلم‌شان را روي پرده عريض سينما ببينند، اكران خصوصي گرفتند. البته مردم هم با خريد بليت فيلم در اين ميهماني شركت داشتند به اين نكته اشاره كنيم كه اساسا هدف از تشكيل چنين گردهمايي تبليغ و معرفي فيلم‌هاي روي پرده به مخاطبان است و تقريبا همه فيلم‌هاي روي پرده چنين گردهمايي را تشكيل مي‌دهند. خب پس تا اينجاي كار با چيز عجيبي مواجه نبوديم.

بعد از برگزاري اين مراسم باز هم به سبك همه اكران خصوصي فيلم‌ها عكس‌هاي هنرمندان در اين ميهماني به صورت گسترده در فضاي مجازي بازتاب داده شد و كاربران در جريان چگونه برگزار شدن اين اكران قرار گرفتند اما در اين وسط آنچه نمود بيشتري پيدا كرد نوع پوشش غيرمتعارف متين ستوده بود كه بيشتر از هنرمندان ديگر به چشم مي‌آمد. برخي كاربران شبكه‌هاي مجازي نوع ايستادن و قرار گرفتن متين ستوده روي فرش قرمز فيلم مسخره‌باز را به نمايش مد لباس زنانه (فشن شو) تعبير كردند و بعضي هم معتقد بودند پوشش و حجاب متين ستوده در اكران خصوصي فيلم مسخره‌باز با ديگر ميهمانان در اين جلسه همخوان نبوده است.

دقيقا از همين جا بود كه حواشي و سر و صدا حول نوع پوشش خانم‌ها روي فرش قرمز فيلم‌ها آغاز شد. البته كه متين ستوده شب بعد در اكران خصوصي فيلم «هزار تو» به كارگرداني اميرحسين ترابي با ظاهري موجه مقابل دوربين عكاسان قرار گرفت و چند بار هم در فضاي مجازي از نوع پوشش خود عذرخواهي كرد اما ماجرا خاتمه نيافت و اين موضوع باعث شد مجلس نيز به نوع پوشش بازيگران ورود كرده و وزير ارشاد را براي بدحجابي برخي بازيگران كه هرازگاهي مساله‌ساز مي‌شوند به مجلس احضار كند. نه تنها وزير ارشاد كه متين ستوده هم در جريان اين موضوع به دادسراي ارشاد تهران احضار شد. تسنيم در همين رابطه نوشت: «متين ستوده در جريان اكران خصوصي يك فيلم سينمايي با ظاهري نامتعارف حاضر شده بود كه همين امر موجب درخواست‌هاي متعدد مردمي براي تعقيب وي شد.» گويا ستوده پس از مراجعه به دادسراي ارشاد «با قرار وثيقه آزاد شد.»

اما در جريان احضار وزير ارشاد به مجلس، سيدعباس صالحي در حاشيه جلسه هيات دولت پيش از ظهر چهارشنبه ۲۴ مهرماه درباره‌ تصميم برخي نمايندگان مجلس براي پرسش از او درباره‌ وضعيت پوشش تعدادي از بازيگران سينما در اكران خصوصي فيلم‌ها معتقد بود اين افراد از كساني هستند كه در برنامه‌هاي تلويزيوني نيز حضور دارند. از نظر وزير ارشاد فضاي اكران خصوصي فيلم مسخره‌باز فضاي رسمي نبوده كه اين بازيگران بخواهند از وزارت ارشاد براي حضور اجازه بگيرند.»

حواشي پوشش متين ستوده گريبان ديگر هنرمندان را هم گرفت حجت‌الاسلام سيدصادق طباطبايي‌نژاد (نايب‌رييس كميسيون فرهنگي مجلس) اعلام كرد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شورايي را براي بررسي پوشش و عملكرد سلبريتي‌ها و چهره‌ها تشكيل داده است از اين جهت كه حضور بازيگران و نحوه پوشش آنها در مراسم‌هاي اكران‌هاي خصوصي و ساير مراسم‌ها واكنش‌هايي را از طرف مردم به دنبال داشته است.

شبكه سه طي گفت‌وگويي با مسعود نجفي، روابط عمومي سازمان سينمايي از آماده‌سازي يك دستورالعمل خبر داد كه بر اساس آن چهره‌هاي هنري، سينمايي، ورزشي كه در برنامه‌هاي مختلف حضور پيدا مي‌كنند اصول و چارچوب‌ها را رعايت كنند و طي آن از لباسي رسمي بهره گيرند.

استفاده از لفظ «لباس رسمي» براي هنرمندان بلافاصله با انتقاداتي همراه شد برخي معتقد بودند كه وادار كردن اهالي سينما به هر نوع پوششي در حوزه اختيارات وزارت ارشاد و سازمان سينمايي نيست.

روابط عمومي سازمان سينمايي بلافاصله سخنان خود را تصحيح كرد اما اين‌بار درباره تهيه شيوه‌نامه درباره پوشش بازيگران در مراسم‌هاي سينمايي خبر داد وگفت كه پيش‌نويس اين شيوه‌نامه طي روزهاي آينده با مشورت و دعوت از همه سازمان‌ها و اصناف مرتبط از قبيل خانه سينما، خانه تئاتر، خانه موسيقي، وزارت ورزش، صدا و سيما و ساير حوزه‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي تهيه خواهد شد.

انتشار خبر تهيه شيوه‌نامه درباره پوشش بازيگران در مراسم‌هاي سينمايي كه قرار بود با مشاركت خانه سينما همراه شود با واكنش اين خانه همراه بود. هيات‌مديره خانه سينما هرگونه دخالت در تهيه شيوه‌نامه طراحي و پوشش هنرمندان را رد و تاكيد كرد كه اين اولين بار نيست كه خانه سينما با اظهارنظرها، بخشنامه‌ها و بيانيه‌هايي مواجه مي‌شود كه شائبه دولتي بودن اين نهاد صنفي را در ذهن مخاطبان سينماي ايران متبادر مي‌سازد.

حالا سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، سيده‌فاطمه ذوالقدر خبر داده كه پوشش نامتعارف در اولين جلسه كميسيون بعد از تعطيلات يعني دوازدهم آبان ماه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.