پایگاه خبری تئاتر: دومین جشنواره سراسری تئاتر مان فراخوان خود را منتشر کرد. در این فراخوان چنین آمده است:
«درآمد (در پی چه هستیم؟)
«دومین جشنواره تئاتر مان» با دبیری محمدحسین میربابا و با محوریت «تئاتر ایدهها» دی ماه ۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره بناست در دو رده سنی بزرگسال و نیز کودکونوجوان و در چهار عرصه مستقل اما همافزا پیش رود؛ ۱) بخش ایده- تئاتر (اعم از بخش عمومی و بخش ویژه)، ۲) بخش ایده-اجرا، ۳) بخش نقد- تئاتر و ۴) بخش کارگاه- تئاتر.
رویکرد اساسی این جشنواره در بخشِ داوری است که بهجا آورده میشود. به تعبیر دیگر، ارزیابی آثار به اتکای چشمی صورت میگیرد که در هر اثر در پی امکانها و بالقوگیهایی است که به «خوانش/گفتگوی بینارشتهای» مجال ظهور و بروز میدهد. بر وفقِ این رویکرد، هیئت داوران که متشکل از پژوهشگرانی از حوزههای مختلف هنر و علوم انسانی است، مشخصا هر اثر را از چشمانداز ظرفیتهای درونی که برای دامنزدن به تأملات و درنگهای بینارشتهای دارد مَدِ نظر قرار میدهد. در اینجا منظور از بینارشتهای بودن اثر، چیزی نیست مگر افقهایی که خودِ اثر برای گفتگوی صریح یا ضمنی با دانشهای پیرامونی خود (از فلسفه و جامعهشناسی تا سیاست و اقتصاد و غیره) میگشاید. آنچه علاقه ما را برمیانگیزد آثاری است که این گفتگوی تودرتو را به واقع ممکن میکنند.
ایده- تئاتر
مُراد از ایده- تئاتر رویکردی است که تئاتر را به اعتبار ایده یا ایدههایی که عرضه میکند، بازمیخواند. منظور از ایده نیز، در سادهترین بیان، هر مسئلهای است که به تفکر دامن میزند و مخاطب همگانی تئاتر را درگیر میکند. با این اوصاف، ایده- تئاتر در واقع تئاترِ تأثر است یا به تعبیر دیگر، تئاتری که به میانجی تئاتریکالسازی ایده (به اتکای همه آنچه یک تئاتر برای عرضه خود در اختیار دارد: متن، بازیگران، صدا، نور، ژست، حرکت و غیره) «تأثیر» تولید میکند. با این تفاصیل، تفاوت آثار در واقع تفاوت نیروی درونیشان برای تولید تأثر است.
ایده- تئاتر در دو بخش عمومی و ویژه و در دو رده سنی بزرگسال و نیز کودکونوجوان برگزار میشود. در بخش عمومی هر اثری با هر موضوع ممکنی میتواند پا پیش بگذارد. در بخش ویژه اما به موضوع «قدرت» فکر میکنیم. از خود میپرسیم تئاتر امروز چه امکانهای تئاتریکالی برای مسئلهسازی از قدرت دارد، آنهم قدرت به گستردهترین معنای کلمه (در محدوده دولت، در مناسبات بینافردی، در خانواده، در نهادها، در شهر، در قلمرو اسطورهها، در مدرسه، در دانشگاه، در کارخانه و غیره). اولویت پذیرش آثار در دوره دوم «تئاترِ مان» با آثاری است که با ابزارهای تئاتر به «قدرت» اندیشیده باشند.
ایده- اجرا
در این بخش نیز که در دو رده سنی بزرگسال و همچنین کودکونوجوان برگزار میشود، تلاش بر این است تا برخلاف رویۀ تاکنون مرسوم، شکلی از تئاتر تجربه شود که نه تنها کامل، نهایی و «آماده» نیست، که دستِ بر قضا، ناتمام، نابسنده و «ناآماده» است؛ رویکرد این بخش اساسا دوسویه است؛ از یکسو قرار است به امرِ در مسیر، گیرافتاده و در حالِ تقلا «فرصت» دهد تا به میدان بیاید و «خودِ» قوامنیافتهاش را نمایش دهد و از سوی دیگر، بتوان به اتکایِ این نمایشِ نابهنگام، درباره ادامه یا واسازیِ ایدۀ اثر، به نقد/گفتگویی جمعی دامن زد که خودِ پروسۀ «مسیرِ» تکوینِ ایده-اثر را، به تجربۀ قسمی ساختوپرداختِ جمعی گره بزند. این امر البته مشروط به این است که ایده-اثر شرکتکننده دستکم نیمی از «مسیرِ» ایده تا اجرا را پیشاپیش طی کرده باشد.
نقد- تئاتر
همۀ آثار پذیرفتهشده در جشنواره پس از اجرای صحنهایشان درگیر فرآیند نقد جمعی میشوند. جشنواره با دعوت از اهالی هنر و علوم انسانی هر اثر را در معرض محک داوری نقادانه میگذارد تا عیار آن به اتکای گفتگوهای بینارشتهای سنجیده شود. با این وصف، آثار به حال خود رها نمیشوند بلکه، خود، به موضوع نقادی بدل میشوند. روشن است که داوریِ داورانِ جشنواره از نقادی منتقدان جداست و هر یک از آنها اعضای مستقل و رویههای جداگانۀ خودشان را دارند.
کارگاه- تئاتر
در ادامۀ رویکرد بینارشتهای دورۀ دوم تئاترِ مان، در جنب جشنواره کارگاههای چندگانهای برگزار خواهد شد به هدف گشودنِ افقهای تازهای پیشارویِ تئاتر و علوم انسانی از مجرای تأمل بر دقایقِ تلاقیِ نظری-تاریخی آنها با یکدیگر. کارگاهها خواهند کوشید با ایستادن در حدّ فاصلِ تئاتر با دانشهای همسایهاش به گفتگوهای میانرشتهای دامن بزنند و طرفین این گفتگو را وادارند از محدودههای بستۀ خود پا فراتر بگذارند و صدای همسایگانشان را بشوند و به آن پاسخ دهند. محوریت تماتیک این کارگاهها مشخصاً با موضوع بخش ویژۀ جشنواره، یعنی «قدرت» خواهد بود.
به اطلاع میرساند، متقاضیان حضور جشنواره، آثار خود را شامل متن نمایشی برای بخش ایده- تئاتر و همچنین متن نمایشی یا رویکرد اجرایی به همراه ایده کارگردان در مواجهه با اثر برای بخش ایده- اجرا، تا ۲۵ آبان به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. بدینترتیب یا دو نسخه از متن به دبیرخانه تحویل داده شود و یا متن بهصورت فایل پیدیاف برای دبیرخانه ایمیل و یا تلگرام گردد. اسامی متون پذیرفته شده در تاریخ ۳ آذر اعلام میگردد. بازبینی صحنهای آثار از ۱۷ آذر آغاز میشود و ۲۳ آذر اعلام نهایی آثار پذیرفته شده صورت خواهد گرفت.
دومین جشنواره تئاتر مان در تاریخ ۸ تا ۱۳ دیماه در محل تماشاخانه استاد جمشید مشایخی برگزار خواهد گردید و ۱۴ دیماه مراسم اختتامیه جشنواره را پیش روی خواهیم داشت.
هیئت انتخاب آثار، داوران جشنواره، جوایز برگزیدگان و زمان برگزاری کارگاهها و نشستها در اطلاعیههای بعدی اعلام خواهد شد. شایان ذکر است جشنواره در رده سنی کودک و نوجوان، از حضور و همراهی هیأت علمی «دپارتمان تئاتر چَکاد» بهره خواهد برد.
آدرس پستی دبیرخانه: تهران- ضلع شمالغرب چهارراه ولیعصر- جنب رستوران حاج محسن- پلاک ۱۴۷۸- طبقه سوم- مرکز آفرینشهای هنری تئاتر مان
آدرس پست الکترونیکی دبیرخانه:maantheater۱۴۷۸@gmail.com
آدرس تلگرامی دبیرخانه: @maantheater
شماره تماس دبیرخانه: ۶۶۹۷۹۴۷۵-۶۶۹۷۹۴۶۸-۰۲۱»