پایگاه خبری تئاتر: سمیه سنقری گفت: متأسفانه با وجود فعالیتهایی که در تلویزیون و سینما صورت گرفته است، باز هم شاهد هستیم که به عوامل فنی و از جمله به طراحان لباس کم لطفی و بی مهریهای فراوانی میشود. وی اظهار کرد: در برخی پروژهها و به ویژه در تولید فیلمهای تلویزیونی، طراحان لباس بیشتر نقش جامهدار را ایفا میکنند. علت اصلی این وضعیت نامطلوب هم به این بازمیگردد که برخی تهیهکنندگان با هزینههای کم شروع به ساخت پروژه میکنند و در مقابل هم در بخش لباس هزینه نمیکنند، به همین دلیل طراحان را ترغیب به خریدن لباسهای مناسب و معقول نکرده و از هرنوع لباسی برای پروژه استفاده میکنند.
سینما میتواند در حوزه طراحی لباس متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، جریانساز باشد
این طراح لباس عنوان کرد: گاهی برخی بازیگران بر استفاده از لباسهای شخصی خود در پروژهها اصرار دارند. آنها به پوشیدن لباسهایی که از سوی فیلمنامهنویس و کارگردان برای آن شخصیت در نظرگرفته شده است رضایت نمیدهند؛ این موضوع امروزه چالشی بزرگ پیش روی طراحان لباس در سینما و تلویزیون است. طراح لباس فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» به کارگردانی خداداد جلالی گفت:از منظر مفهومی و حرفهای، قاعده کار همه پروژه های بزرگ و کوچک ایجاب میکند که یک طراح لباس در آنها به طراحی و ایدهپردازی بپردازد و لباس هر نقش را متناسب با کاراکتر تعریف کند. وی که در حال حاضر طراحی لباس فیلم «شاه ماهی» به کارگردانی نادر مقدس را بر عهده دارد عنوان کرد: تهیه کنندگان بیشترین بودجه را صرف هنرپیشگان میکنند و دیگر بودجه کافی برای مقوله لباس و طراحی آن ندارند در حالی که پوشش متناسب بازیگر با کاراکتر اهمیت فراوانی دارد. سنقری که از طراحان برگزیده بنیاد ملی پوشش اسلامی نیز هست افزود: در همه جای دنیا هر تخصصی، شرایط خاص خود را دارد و متخصصان فقط در حوزه کاری خود دخالت و اظهارنظر می کنند، اما در کشور ما همه عوامل یک پروژه بدون داشتن اطلاعات حداقلی درباره پوشش بازیگران کار طراح لباس را انجام می دهند. وی تصریح کرد: طراحی لباس در یک اثر سینمایی میتواند آن را به موفقیت یا شکست برساند، اما متاسفانه در سینمای امروز کمتر به آن بها میدهند. سنقری اعتقاد دارد که سینما میتواند در حوزه طراحی لباس متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی جریانساز باشد و الگوی پوششی صحیح را در جامعه امروز رواج دهد. همانطور که سینما، تئاتر و دیگر هنرها، رسانه است طراحی لباس نیز یک رسانه به شمار میآید.
طراحی لباس در یک اثر سینمایی میتواند آن را به موفقیت یا شکست برساند
وی افزود:اگر تهیه کنندگان سینما و تلویزیون در حد توان و لازم پروژه هزینه نکنند، نباید توقع زیادی از طراح لباس داشته باشند؛ طراح لباس بدون بودجه و حمایت لازم نمی تواند هنر خود را در معرض نمایش بگذارد. طراح لباس چوب جادویی ندارد که بدون هزینه به همساز تهیه کننده شده و طبق نظر او پیش رود. طراح لباس فیلم سینمایی «میگرن» با اشاره به این موضوع که در برخی پروژهها،صاحبان مزون و حتی کسانی که فروشگاه لباس دارند به عنوان طراح لباس معرفی میشوند گفت: گاهی دیده شده که کارگردان خود طراحی لباس پروژه را به عهده میگیرد.این موضوع شاید در دهههای قبل جوابگو بود اما در حال حاضر با توجه به این که مد و لباس امری تخصصی و هنری است باید متخصصان خود را داشته باشد.