پروفسور احمد کامیابی مسک از استادان برجسته تئاتر ایران، برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی را اتفاقی پاک و خالص دانست که در آن بیشتر افکار و اندیشه های دانشجویان روی صحنه می‌آید

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که این روزها هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در حال برگزاری است. احمد کامیابی مسک در گفت و گویی اظهار کرد: تئاتر دانشگاهی، برای درآمد نیست و با بودجه بسیار کم توسط  دانشجویان شکل می گیرد، بنابر این جنبه تجاری ندارد، بلکه اقدامی است در جهت بیان افکار و اندیشه های دانشجویان بر روی صحنه نمایش.

وی برگزاری در خصوص زمان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی عنوان کرد: دانشجویان و علاقمندان به حضور در جشنواره ها، برای حضور در این رویدادهای هنری مجبورند از کلاس ها غیبت کنند و این مسئله، به ضرر آنهاست. این نکته را بایستی در نظر گرفت که ابتدا باید تئاتر را خوب یاد بگیرند و بعد آن را انجام بدهند. بارها این مسئله عنوان شده است که جشنواره ها همزمان با تعطیلات عید نوروز  و تابستان صورت بگیرد که تاکنون عملی نشده است و این به نفع دانشجویان نیست.
وی افزود: زمانیکه دانشجویان تئاتر به شکلی ضعیف بالا می آیند، امکان دارد در یک مقطع زمانی در جشنواره بدرخشند، اما بعدها نمی توانند وارد بازار حرفه ای شوند. دانشجویان در طول سال تحصیلی در جشنواره های متفاوتی مانند فجر، دانشجویی و ...حضور می یابند و این امر به آنان آسیب می رساند.
این استاد دانشگاه با اشاره به عدم وجود اتحادیه های تئاتر در ایران بیان کرد: در ایران اتحادیه های قوی تئاتر نداریم، در نتیجه افرادی‌که قصد ساخت سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی یا به صحنه بردن تئاتر دارند، بودجه دولتی می گیرند؛ بنابراین می خواهند نهایت استفاده از آن را داشته باشند و بنابراین با نزدیکان و اقوامشان کار را انجام می دهند تا بتوانند از تمام بودجه ای که می گیرند بهره ببرند. در این میان کسی نیست که جلوی این کار را بگیرد و مدیریت کند.
کامیابی مسک، آموزش پایه ای تئاتر در جامعه و ایجاد شناخت و آگاهی عمومی را امری مهم و تاثیرگذار در گسترش و بهبود شرایط عنوان و خاطرنشان کرد: در گذشته، از کودکستان تا بزرگسالی تئاتر وجود داشت، به گونه ای که حتی آموزگارانی که تربیت می شدند بایستی تئاتر می دانستند تا بتوانند کار کنند و آموزش بدهند. ما بازیگر و کارگردان تربیت نمی کنیم، کارشناس تئاتر پرورش می دهیم. اگر می خواهیم در آینده تماشاگر حرفه ای تئاتر داشته باشیم، ابتدا باید بازار برای تئاتر داشته باشیم و بعد کارگردان و بازیگر  خوب پرورش دهیم. مسائل و مشکلات مانند زنجیر به هم متصل هستند.
وی ادامه داد: زمانی‌که دانشجویان به دانشگاه می آیند تصور می کنند می توانند به عنوان یک بازیگر یا کارگردان حرفه ای از دانشگاه بیرون بروند. در حالیکه، اینگونه نیست. دانشجویانی که در جشنوارها شرکت می کنند، بیشتر دانشجویان ادبیات نمایشی‌اند که خودشان کارگردانی و بازیگری می کنند؛ در صورتیکه دانشجویان این گرایش های تخصصی  کمتر در آن شرکت می کنند.
این استاد دانشکده هنرهای زیبا با تاکید بر اینکه شرکت در جشنواره ها و فستیوال های هنری نیازمند قوانین مشخصی است تصریح کرد: دانشجویان تئاتر و علاقمندان به هنر تئاتر می توانند در کنار یکدیگر در جشنواره ها شرکت کنند، البته این اتفاق در نوع خود خوب است و سبب بیان دیدگاه ها و ذهنیات اجتماعی این افراد می شود. اما باید مشخص تر و با شکل صحیح تری باشد، زیرا در چند سال گذشته این اتفاق روند رو به ضعفی داشته است.

پروفسور احمد کامیابی مسک ادامه داد: از دیگر سو دانشجویان سال اول معمولا در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت می کنند، در حالی‌که در تمام دنیا این روند بر عکس است و دانشجویان دو سال اول حق شرکت در جشنواره را ندارند، زیرا باید کار کنند و آماده گی پیدا کرده و بعد کار اجرایی ارائه دهند.  دانشگاه‌های ما باید به همه این مسائل بیاندیشند. اگر تعاریف مشخص بشود، دانشجویان با همراهی و همفکری اساتید برتر دانشگاه می توانند تصمیم منطقی و درستی بگیرند و در ایجاد مسیر حرفه ای گام بردارند.