دبیر بیستمین جشنواره تئاتر «تجربه» درباره جزئیات برگزاری این رویداد هنری و تاکیدی که در این دوره بر کارگروهی و کارگاهی شده است، توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: شبنم کیشانی فراهانی که به عنوان دبیر بیستمین دوره‌ جشنواره تئاتر «تجربه» فعالیت می‌کند درباره‌ ویژگی این دوره از جشنواره گفت: مشخصه‌ بیستمین جشنواره تئاتر «تجربه» غیررقابتی بودن آن است و رویکرد اصلی جشنواره نیز برگزاری کارگاه و فضای کارگاهی در امر اجرا خواهد بود. با توجه به در تضاد بودن شکل رقابتی با مفهوم تجربه‌گرایی و امر کارگاهی، تمامی بخش‌های این دوره از جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فراخوان جشنواره ۱۸ مهر ۱۳۹۸ منتشر و مهلت ثبت نام در بخش های تجربه و سلسله سمینار کارگاه نمایش تا ۵ آبان ۱۳۹۸ تمدید شده است. ثبت نام در بخش متن اجرا تا ۲۹ آبان و در بخش رپرتوار کارگاه نمایش تا ۱۸ آبان ادامه دارد. جشنواره درسه بخش «تجربه»، «متنِ اجرا» و بخش ویژه «کارگاه نمایش» برگزار می‌شود.

کیشانی درباره بخش «تجربه» این جشنواره توضیح داد: ۲۸ مهرماه یک ورکشاپ پروپوزال نویسی برای این بخش برگزار شد که دلیل برپایی این ورکشاپ این بود که شرکت کنندگان با نحوه نگارش پروپزال برای این بخش آشنا شوند. با توجه به رویکرد کلی جشنواره و ذیل اهداف آن، جشنواره در این بخش پذیرای تجربه‌هایی در هر یک از گونه‌های اجرایی اعم از صحنه‌ای، خارج از صحنه، تئاتر عروسکی، اجراهای بینارشته‌ای و ... است و راه‌یافتگان به این بخش رسیدن از ایده به اجرا را با کمک مشاوران علمی و هنری خود تجربه خواهند کرد.

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر «تجربه» درباره بخش «متنِ اجرا» نیز بیان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی بیستمین جشنواره‌ تئاتر تجربه تحت عنوان «متنِ اجرا» برگزار خواهد شد. در این بخش متقاضیان تا ۲۹ آبان ۱۳۹۸ فرصت دارند برای شرکت در کارگاه پروپوزال نویسی ثبت نام کنند که برخلاف بخش «تجربه» شرکت در این کارگاه الزامی است. عبارت «متنِ اجرا» به متن‌هایی اشاره می‌کند که با توجه به رویکردهای تئاتر پست دراماتیک به نگارش درمی‌آیند. در بخش «متنِ اجرا» قرار بر این است که راه‌یافتگان به این بخش در کنار مشاوران خود  نگارش یک «متنِ اجرا» را تمرین و تجربه کنند.

وی ادامه داد: این ۲ بخش کاملا به شکل کارگاهی برگزار می‌شود. بخش سوم جشنواره بخش ویژه «کارگاه نمایش» است. کارگاه نمایش دوره‌ای از تئاتر ایران است که در آن هنرمندان جوان در پی کشف و اجرای فرم‌های تازه و ریشه‌های تئاتر ایرانی بودند. دبیرخانه بیستمین جشنواره تئاتر تجربه ذیل رویکرد کلی این دوره و با هدف پرداخت به مقوله‌ کارگاه نمایش و بازخوانی و آسیب‌شناسی آن، بخش ویژه‌ کارگاه نمایش را در ۲ بخش مجزای سلسله‌سمینارهای بازخوانی تئاتر ایران و کارگاه نمایش و رپرتوار متون کارگاه نمایش برگزار می کند.

کیشانی با اشاره به تلاش دبیرخانه‌ بیستمین جشنواره تئاتر تجربه برای حمایت از گروه‌ها و افراد، بیان کرد: در بخش «تجربه» علاوه بر اهدای مبلغی به عنوان حمایت مالی، با توجه به رویکرد هنرگردانی curatorial دبیرخانه خود را موظف می داند تا برای تمامی گروه‌های راه یافته به این بخش امکان ارائه آثار خود را به تهیه کنندگان، مدیران سالن‌ها و ... در قالب اجرای عموم فراهم کند. در بخش «متن اجرا» نیز علاوه بر اهدای مبلغی به عنوان حمایت مالی، پس از پایان جشنواره نیز به حمایت از متن اجراهای تولید شده ادامه خواهیم داد. این حمایت‌ها در بخش سلسله سمینار کارگاه نمایش و رپرتوار کارگاه نمایش نیز به همین شکل ادامه می یابد.

وی در پایان صحبت هایش درباره بخش آموزش جشنواره نیز توضیح داد: این بخش از ۱۶ مهر آغاز شده و تا پایان جشنواره ادامه خواهد داشت و شامل برگزاری سلسله سمینارها، ورکشاپ‌ها و نشست‌ها می شود که برخی از این‌ها مرتبط با رویکرد جشنواره که همان کارگاه است و برخی با موضوع آزاد برگزار می شود. تلاش ما این است که در بیستمین دوره از جشنواره تئاتر «تجربه» با توجه به رویکرد اصلی جشنواره که برای رسیدن به آن ماه ها بحث و تبادل نظر با اساتید و دانشجویان داشته ایم به جای توجه به فردیت افراد به کار گروهی توجه داشته باشیم. همچنین به جای بحث رقابت مساله تعامل مطرح شود و به جای اینکه افراد را به شکل فردی در نظر بگیریم و یا روی کارها ارزش گذاری کنیم از فعالیت های گروهی حمایت داشته باشیم.

بیستمین جشنواره تئاتر تجربه از ۱۰ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر