نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌های دیده نشده عباس کیارستمی با عنوان «مداد عباس»، پیش از ظهر امروز در مؤسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌های دیده نشده عباس کیارستمی با عنوان «مداد عباس»، پیش از ظهر امروز (یکشنبه 12 آبان) با حضور لیلی گلستان (مدیر گالری گلستان) و محمودرضا بهمن‌پور (مدیر نشر نظر)، در مؤسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این نشست، مدیر گالری گلستان گفت: آقای کیارستمی از دوستان قدیمی من بودند و همیشه این افتخار را به من می‌دادند که نمایشگاه عکس‌هایشان را در گالری گلستان بگذارند؛ من گاهی که نقاشی‌هایش را می‌دیدم، به وی می‌گفتم نمایشگاه بگذارد اما او می‌گفت باید فرصت پیدا کنم تا کارهایم را تکمیل کنم؛ یک‌بار پیشنهاد کردم 6 ماه کارهایش را تعطیل کند و فقط به نقاشی بپردازد اما او نپذیرفت.

"ایده برپایی نخستین نمایشگاه نقاشی‌های کیارستمی را با فرزندانش در میان گذاشتم و آنها استقبال کردند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم نقاشی‌ها را جمع‌آوری کنیم؛ حدود 12 نقاشی در خانه خودشان بود و باقی را با جست‌وجوی بسیار پیدا کردیم. سه نقاشی را هم در خارج از کشور یافتیم و چون امکان ارسالشان وجود نداشت، عکس باکیفیت آنها را دریافت و چاپ کردیم که در نمایشگاه و کتاب مجموعه نیز حضور دارند. 

این گالری‌دار با بیان مطلب فوق، گفت: اکنون 33 اثر در نمایشگاه است که همه با مدادرنگی خلق شده؛ به جز یک اثر که با آبرنگ است. البته تا جمعه ممکن است تعداد آثار بیشتری هم به دستمان برسد اما کتاب نمایشگاه چاپ شده است و کارهای جدید امکان انتشار در کتاب را ندارند و فقط در نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد.

"از آنجا که اکثر آثار حاضر در نمایشگاه به‌صورت امانت گرفته شده و دارای ابعاد کوچک است، بحث فروششان برایمان مطرح نیست و این نمایشگاه، صرفاً نمایشگاهی از نقاشی‌های کیارستمی است."

گلستان با بیان مطلب فوق، درباره کیفیت آثار موجود و اینکه آیا نام کیارستمی در برپایی نمایشگاه تأثیر داشته است یا خیر، گفت: کارهای کیارستمی خوب است و اگر نام او هم روی آنها نبود، باز هم امکان برگزاری نمایشگاهی از این آثار وجود داشت؛ چراکه واقعاً نقاشی‌های مدادرنگی خوبی‌اند؛ به این فکر نکردم که دیگران راجع به این آثار قضاوت کنند؛ چراکه تاکنون هیچ نمایشگاهی نگذاشته‌ام که خودم از آن خوشم نیاید و نتوانم از آثارش دفاع کنم.

"کیارستمی در دانشگاه نقاشی خوانده بود و بعد از انقلاب نیز مدتی روی نقاشی متمرکز شد؛ البته او چندجا اشاره می‌کند که خلق این نقاشی‌ها برای امرار معاش بوده است و حتی در دوره‌ای روی بشقاب نقاشی می‌کرد تا از طریق فروش آنها در مغازه‌ای در خیابان دولت، روزگار بگذراند."

گلستان با بیان مطلب فوق، یادآور شد: به یاد دارم آقای کیارستمی یک‌بار با من تماس گرفت و گفت با چند نفر از دوستان بیایید و نقاشی‌هایم را ببینید و اگر دوست داشتید بخرید، چون به پولش احتیاج دارم. رفتیم و خودم 2 کار خریدم، باقی دوستان هم همه کارهایش را خریدند و او از بابت آن خوشحال بود. کیارستمی صندوق‌های چوبی بزرگ و زیبایی هم ساخته که در خلق آنها مانند نجاری حرفه‌ای عمل کرده است؛ او در مقطعی برای امرار معاش، آنها را هم فروخت که من یکی از آنها را خریدم؛ چندسال بعد، روزی به او گفتم رنگ صندوقم رفته است؛ فردای آن روز با سطل رنگ و قلم‌مو آمد و آن را ترمیم کرد. 

محمودرضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر نیز که کتاب آثار نمایشگاه «قلم عباس» را با عنوان «داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد عباس؛ گزیده‌ای از نقاشی‌های عباس کیارستمی» چاپ کرده است، درباره دلیل نامگذاری کتاب گفت: نام کتاب توسط بهمن کیارستمی (فرزند عباس کیارستمی) پیشنهاد شد که برداشتی از عنوان کتاب «داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد قرمز» است که اولین‌بار در ابتدای دهه 1360 با طراحی کیارستمی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شد.

"ایده‌ای که خانم گلستان درباره مدادرنگی‌های آقای کیارستمی دادند، خلاقانه بود چون کیارستمی کمتر با آنها شناخته می‌شود و بیشتر او را با عکس‌ها و فیلم‌هایش می‌شناسند؛ مجموعه‌ای که با همت خانم گلستان جمع‌آوری شده، بیانگر عشق کیارستمی به طبیعت است که در فیلم‌ها و عکس‌هایش هم دیده‌ایم؛ آنطور که شنیده‌ام، او از موضوعات مورد علاقه‌اش عکاسی می‌کرد و بعدها از روی آن نقاشی می‌کشید؛ وی از کودکی در گندمزارهای اطراف اختیاریه که آن زمان خارج از محدوده شهری تهران بود، همیشه مشغول گردش بود و خود گفته است که گاهی در آنجا خوابم می‌برد و مادرم مرا در میان گندم‌زارها می‌یافت."

بهمن‌پور با بیان مطلب فوق، درباره اتفاقات جالبی که حین جمع‌آوری نقاشی‌های کیارستمی رخ داده است، یادآور شد: خانم گلستان در مقدمه کتاب اشاره کرده‌اند که خانمی تصادفی در منزلی قابی را می‌خرد و بعدها متوجه می‌شود نقاشی متعلق به کیارستمی است؛ وی در ادامه تلاش می‌کند آن را به امضای کیارستمی برساند اما به نتیجه نمی‌رسد. امیدوارم روزی به همت لیلی گلستان صندوق‌های چوبی کیارستمی هم به نمایش درآیند.

"همجواری با آیدین آغداشلو باعث شد کیارستمی در مقام مقایسه خودش با او، نقاشی را جدی نگیرد؛ اما وی در مصاحبه‌ای گفته است که از میان تمام هنرها اگر مجبور بود تنها یکی را انتخاب کند، آن هنر نقاشی بود. 

این ناشر با بیان مطلب فوق، ضمن اشاره به گرانی کاغذ گفت: سرمایه‌بری کتاب هنری از کتاب‌های معمولی بیشتر است اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر، گرایش‌های هنری جای خود را در جامعه پیدا کرده‌اند؛ به همین دلیل، گالری‌ها توسعه پیدا کرده‌اند و این اتفاق، در بسیاری از شهرهای کشورمان با رویکرد هنر معاصر تسری یافته است.

نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی با عنوان « قلم عباس» از 17 تا 29 آبان جاری در گالری گلستان برپا می‌شود.