اسماعیل میهن‌دوست منتقد و کارگردان سینما که به‌تازگی مستند بلند «سرخپوستان نجفی» را کارگردانی کرده است، درباره جزییات این مستند توضیحاتی ارائه کرد.

پایگاه خبری تئاتر: اسماعیل میهن دوست کارگردان سینما  درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: به تازگی ساخت یک مستند بلند ۸۰ دقیقه‌ای با عنوان «سرخپوستان نجفی» را به اتمام رسانده‌ام که اولین نمایش آن در ۲۸ آبان در خانه هنرمندان تهران خواهد بود. فیلمبرداری این فیلم حدود ۳ سال طول کشید که ما در مقاطع مختلف در ارومیه و تبریز و به میزان اندکی هم در تهران مشغول به  کار بودیم.

وی درباره سوژه این مستند توضیح داد:‌«سرخپوستان نجفی» به طور کامل به زبان ترکی با  زیرنویس فارسی تهیه شده است و درباره شروع دوستی مجدد جمعی بعد از ۵۰ سال است. این گروه که بین ۶۵ تا ۶۷ سال دارند ۵۴ سال پیش با هم همکلاسی بودند.

این کارگردان با بیان اینکه این افراد که حدود ۳۰ نفر هستند، بعد از این همه سال علاوه‌بر تشکیل گروه در فضای مجازی، هر سه ماه یکبار دور هم جمع می‌شوند، اظهار کرد: اکثر آنها ساکن ارومیه، تعدادی تبریز و تهران و تعدادی هم در خارج از کشور از جمله، کانادا، استرالیا، آلمان، اسکاتلند و...بسر می‌برند. ساکنان خارج از کشور حداقل سالی یک بار به ارومیه می‌آیند و در دورهمی گروه شرکت می‌کنند. اعضای این گروه ترکیب جالبی دارند در بین آن‌ها از کارگر ساده کشاورزی تا کارخانه‌دار، از بازنشسته آموزش و پرورش تا پزشک و مهندس و پروفسور ارولوژیست به چشم می‌خورد ولی این افراد وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند اختلاف طبقاتی‌شان رنگ باخته و برخورد و مناسباتشان مشابه ۵۴ سال پیش در داخل کلاس می‌شود.

میهن‌دوست ضمن بیان این مطلب که آن‌ها در سال ۹۶ بعد از ۵۰ سال به همان مدرسه‌ای که بودند، رفتند و جشن پنجاهمین سال تشکیل کلاسشان را به اتفاق خانواده‌هایشان آنجا برگزار کردند توضیح داد: من به صورت تصادفی این  دوستان را پیدا کردم به این صورت که یکی از همکلاسی‌ها، از دوستان قدیمی و  همشهری من بود و من به تدریج و آرام‌آرام به دل قصه آنها و جمعشان راه یافتم. آنها در خلوت و در جمع خودمانی خود کارهایی می‌کنند که ابتدا راحت نبودند غریبه‌ای شاهد آن باشد و یا دیگران از آن باخبر شوند. طبیعی است به اقتضای سنشان ابتدا دوست نداشته باشند کسی این کارها را ببینند.

وی درباره شرایط اکران این مستند هم گفت: وزارت ارشاد متاسفانه برای نمایش عمومی این مستند ممیزی زیادی اعلام کرده که در صورت اعمال فیلم کاملا ابتر خواهد شد. لذا من نپذیرفتم و فعلا در حال مذاکره هستیم. خوشبختانه با تک نمایش بدون ممیزی در خانه هنرمندان موافقت شده است.

این کارگردان در پایان گفت: برای من به‌عنوان یک فیلمساز مستقل امکان تامین سرمایه، گرفتن مجوز و عبور از موانع بوروکراتیک برای ساخت فیلم سینمایی پشت سرهم به راحتی فراهم نیست، به همین دلیل در فاصله فیلم‌های سینمایی، مستند کار می‌کنم. در حال حاضر در حالی‌که مستند تازه‌ام با موضوع مهاجرت در مرحله تدوین قراردارد، مشغول نگارش فیلمنامه سینمایی بعدی‌ام با یکی از شاگردانم هستم.