پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۱۳ آبان ماه در سازمان سینمایی برگزار شد.
در ابتدای این نشست آرش عباسی مشاور دبیر و روابط عمومی جشنواره گفت: امسال قرار است بلیت فروشی داشته باشیم و این بلیت ها از طریق سایت سینما تیکت قابل خریداری است هرچند بچه های فیلم کوتاه هم ناراضی اند اما نمی شود انتظار داشت که این فیلم ها به رایگان به تماشا گذاشته شود. سال های گذشته به همین دلیل ازدحام زیادی ایجاد می شد و این مسأله همه را عذاب می داد از همین رو احساس می کنم تصمیم خوبی گرفته شده است.
وی ادامه داد: نگرانی که بین فیلمسازان وجود دارد این است که خریداری بلیت ممکن است برای سانس های داستانی کمک کننده باشد و جلوی ازدحام را بگیرد اما فیلم های تجربی و مستند را نابود می کند اما این نظر قابل نقد است چون فیلمساز تجربی فیلمش را برای مخاطب عام نمی سازد و مردمی کردن فیلم کوتاه اشتباه فاحشی است که در این چند وقت اخیر اتفاق افتاده است. در یکی دو سال گذشته اکران فیلم کوتاه سیاست قابل نقدی است که این موضوع را از جانب خودم می گویم. بحث اقتصادی و مردمی کردن فیلم کوتاه به فاجعهای ختم می شود که سال های بعد اثرش را خواهیم دید. همین نگاه تبلیغاتی و ساده انگارانه باعث شده فیلمساز کوتاه تجربی که نباید ذرهای به مخاطب فکر کند اینچنین اعتراض کند.
نمیتوان با تخمه به تماشای فیلم کوتاه و تجربی نشست
عباسی یادآور شد: فیلم کوتاه و تجربی چیزی نیست که با تخمه به تماشای آن بنشینیم. نکته دیگر این است که کسانی که فیلمشان باز مانده حق اعتراض دارند در حالی که در هیچ جشنوارهای در جهان چیزی به نام اعتراض به انتخاب ها وجود ندارد. هنرمند باید قاعده بازی را بپذیرد. برای کسی کارت دعوت فرستاده نمی شود، کسی نمی تواند بگوید حق من خورده شده است در حالی که هیچ حقی وجود ندارد. برخی می گویند جشنواره با بیت المال برگزار می شود در همه جای جهان ایونت ها و فستیوال ها با پول مردم برگزار می شود و کسی نمیتواند بگوید پول مردم خورده می شود. دبیر حق دارد که انتخاب کند یا نکند.
سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران سخنان خود را با لبخند آغاز کرد و گفت: صحبت های آقای عباسی برای خودشان محترم است. البته اگر قرار بود مشاور مثل دبیر صحبت کند که دیگر چه نیازی به مشاور بود. به هر حال فیلم کوتاه فرصتی برای نقد کردن است و اختلاف دیدگاه وجود دارد.
وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران بی تردید مهمترین جشنواره غرب آسیا و میراث ملی است. سومین سالی است که من دبیر این جشنواره هستم اما پیش از ما دبیران دیگر از این رویداد محافظت کرده اند. ما امسال فکر می کنیم با خرد خودمان و دیدگاهی که در شورای سیاستگذاری وجود دارد کارهای متفاوتی انجام داده ایم که در دراز مدت به نفع جشنواره است.
۵۰ درصد کاهش اعتبار برای این دوره از جشنواره
دبیر جشنواره اظهار کرد: سه مولفه مهم در جشنواره وجود دارد یکی اینکه جشنواره قدمت دارد در حالی که هشتاد درصد جشنواره های فیلم کوتاه جهان تنها ۱۰ سال عمر دارند. تعداد آثار ارسالی که هر سال در جشنواره تهران داشتیم بین ۴ تا ۶ هزار فیلم بوده است بنابراین اگر برای آرتیست های جهان این جشنواره مهم نباشد فیلمشان را نمی فرستند. سطح داوران و مهمانان و جوایز نقدی نیز از دیگر نکات مهم یک جشنواره است. ما امسال به دلایل مختلف به میزان ۵۰ درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما ۲ میلیارد تومان داده شده اما با تلاش هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه ها را دربیاوریم با این همه سطح خوبی از مهمانان را دعوت کرده ایم از همین رو باید بگویم امسال داوران جشنواره از سطح خوبی برخوردار هستند.
موسوی ادامه داد: حضور نماینده هایی از جشنواره برلینانه، شورت شورتس، کلرموند از نکات مهم جشنواره ماست. هفت فیلم به بخش بینالملل راه پیدا کرده و مجموعا ۵۰ فیلم خارجی از ۲۵ کشور انتخاب کرده ایم که اسپانیا، فرانسه و آلمان از بیشترین فیلم های ارسالی برخوردار هستند البته مجموعا ۱۱۰ کشور برای ما اثر ارسال کرده اند.
وی با اشاره به بخش ملی جشنواره بیان کرد: کلا ۱۴۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرده است و بیش از نود درصد آثار راه پیدا نکردند و اینچنین تعداد زیادی ناراضی و دلشکسته هستند. انصافا هم پاسخ دادن به این جوانان که با سختی فیلم ساختهاند، دشوار است. ما سال های قبل مشکلی داشتیم که سعی کردیم آن را اصلاح کنیم. اینکه داوران بیش از هزار فیلم را ببینند ریسک و خطا در انتخاب دارد و این موضوع را سال های قبل هیات انتخاب به ما می گفتند که داوری این تعداد سخت است اما امسال سعی کردیم ۲ گروه با آرامش بیشتر بتوانند آثار را انتخاب کنند تا خطا کاهش پیدا کنند. همچنین امسال برای اولین بار ۱۰ نفر عضو هیات انتخاب داشتیم اما دویست فیلم مرحله نهایی را همه این ۱۰ نفر دیدند و در نهایت ما ۶۷ فیلم داستانی انتخاب کردیم.
وی گفت: از این ۶۷ فیلم در مجموع ۲۷ اثر متعلق به انجمن سینمای جوانان است. هر چند ما بزرگترین بنگاه تولید فیلم کوتاه هستیم اما ۷۳ درصد آثار ارسالی متعلق به بخش خصوصی است هرچند این انجمن بانی و برگزارکننده جشنواره است اما به تمام اعضای هیات انتخاب گفته ایم مهم نیست چه کسی تولیدکننده اثر باشد. تا آنجا که توانستهایم در این سه سال به همه فیلم ها فارغ از اینکه تولیدکننده اش انجمن است یا نه، توجه کردهایم.
موسوی تاکید کرد: هرچند ما برگزارکننده جشنواره هستیم اما این جشنواره متعلق به همه مردم است بنابراین نمی شود کوته بینانه نگاه کرد و گفت تنها فیلم های انجمن به جشنواره راه پیدا کنند. تمام آثار به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال شده و باید روند قانونی آنها طی شود. امسال درباره بلیت فروشی صحبت شده است.
بلیت فروشی برای تشخص بخشیدن به جشنواره و جلوگیری از ازدحام
دبیر این جشنواره عنوان کرد: ازدحام عجیب و غریب پارسال ما را غافلگیر کرد و نقدها را پذیرفتیم. در برخی شب ها تا ۲ صبح اکران داشتیم و بسیار شلوغ بود. فیلم کوتاه یک تولید عامه پسند نیست اما می تواند حمایت بخشی از مردم را داشته باشد. هرچند ازدحام خوشحال کننده بود اما سرگردانی بچهها خوب نبود به همین دلیل امسال می خواستیم مردم شماره صندلی داشته باشند و روی صندلی خود بنشینند. بیمه این سالنها بر اساس تعداد صندلی هاست و اگر واقعهای در راهرو رخ دهد شامل بیمه نمیشود. تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. امسال سینماتیکت همه فیلم ها را معرفی می کند ضمن اینکه به بهترین فیلم از نگاه مردم هم جایزه میدهد.
وی بیان کرد: نیت ما پول درآوردن نیست چون در هر سالن تنها دویست بلیت فروخته می شود که اصلا رقمی نمی شود اما به خاطر نظم و انضباط گفتگو کردیم تا قیمت بلیت هر سانس پنج هزار تومان باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهار کرد: جشنواره رویکرد انتفاعی ندارد. فکر می کنم نهایت فروش ما پنجاه میلیون تومان باشد که اصلا رقم بزرگی نبود. آیین اختتامیه امسال هم در برج میلاد برگزار میشود. امسال برای پنجمین سال با خانه کتاب همکاری می کنیم. در این دوره از جشنواره ۳۰۲ اثر خواهان حضور در بخش اقتباس بودند.
وی ادامه داد: جای دیگری که با آن همکاری کردیم بنیاد ادبیات داستانی است که تفاهمنامه ای امضا کردیم و مسابقه داستان گویی برای اقتباس خواهیم داشت که در کنار جشنواره نتایج آن اعلام می شود. ۶۵۰ داستان کوتاه با این شکل به جشنواره ارسال شده است. امیدوارم این مسیر سالهای بعد ادامه داشته باشد چون فکر می کنم یکی از راهکارهایی که مشکل فیلمنامه را حل می کند چنین کارهایی است. علاوه بر این می خواهیم تازههای نشر را هم معرفی کنیم.
موسوی تاکید کرد: از سال گذشته همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، این جشنواره را در سایر استان ها هم برگزار کردیم که البته رضایت فیلمسازان را گرفتهایم. امسال نشست «۲۰,۳۶» برگزار می کنیم که نشستهای تعیین کننده و پژوهشی بوده و ورودی آن یک میلیون تومان است و تاکنون ۹۶ نفر شرکت کردهاند. این نشست هر روز یک دبیر علمی دارد، دبیر علمی روزهای مختلف محمود کلاری، شهرام مکری، مجید برزگر و ... است.
عباسی در ادامه گفت: اکران یک تعریف دارد که یعنی وارد چرخه اقتصادی شدن و به جز این تعریف دیگری ندارد. اکران یعنی اینکه شما چیزی را به مخاطب عرضه کنید و از او پول بگیرید و برای ترغیب او باید کارهایی کنید که او به تماشای فیلم شما بنشیند به همین دلیل به نظرم فیلم کوتاه نباید به چرخه اکران بیفتد. حتی تئاتر هم برای همه نیست بلکه برای خواص است.
موسوی ابراز کرد: فروش بلیت فیلم ها برای خبرنگاران نیست بلکه مکانیزم حضور خبرنگاران و فیلمسازان اینطور است که آنها با همان کارتی که در اختیارشان میگذاریم به تماشای فیلم ها بنشینند.
وی متذکر شد: سایت سینماتیکت از فردا برای فیلمسازان و از ۱۵ آبان برای مخاطبان باز خواهد شد تا علاقهمندان بتوانند بلیت های خود را تهیه کنند. هزینه ای که به سینماتیکت برای فروش بلیت ها دادهایم، ۲۰ میلیون تومان بوده است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه نشستهای «۲۰,۳۶» به صورت آنلاین در دفاتر سینمایی پخش میشود، اظهار کرد: در همه فستیوالهای معتبر دبیر تعیین کننده است اما من عباس کیارستمی یا چهره مهم سینمایی نیستم و چنین توهمی هم ندارم بنابراین فکر میکنم باید مدیریت صحیح اتفاق بیفتد. این روزها برخی گلایه می کنند و می گویند با سختی فیلم ساختهاند که البته درست است و عاطفه آدم جریحهدار میشود اینها از من می خواستند با امتیاز دبیر یک باکس پیشنهاد بدهم که این کار را نکردم در عوض از هیات انتخاب تقاضا کردم به اعتراض ها رسیدگی کنند. من حتی در انتخاب یک فیلم دخالت نکردهام، نظر دادهام اما دخالت نکردهام و تمام این مکانیزم را به دل هیات انتخاب بردهام. ضمن اینکه دیگر باکس ها بسته شده اند و انتخاب مجدد برای آثار وجود ندارد. نمیشود نظرات دوستان را محترم نشمرد و نظر خودم را دخالت بدهم. من میخواهم مکانیزم عادلانه باشد.
عباسی هم در این زمینه توضیح داد: اصلا این موضوع یک عمل حرفهای نیست که به خاطر اعتراضها یک فیلم را به جشنواره اضافه کنیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران در رده جشنوارههای درجه یک دنیاست. مگر در کن دبیر جشنواره به کار هیات انتخاب دخالت میکند.
موسوی در پایان گفت: من واقعا چند فیلم را دوست داشتم اما هیات انتخاب دوست نداشتند و انتخاب نشد.
در پایان این نشست از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.