نمایش طنز- انتقادی «سه‌روایت از زندگی» نوشته یاسمینا رضا، نویسنده ایرانی- فرانسوی، که نمایش‌هایش در سطح جهانی شهرت دارد، به کارگردانی و بازیگری سیما تیرانداز و بازی لیلی رشیدی، رضا مولایی، امیرکاوه آهنین‌جان و ندا گلرنگی هر شب ساعت 20 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.
پایگاه خبری تئاتر: نمایش «سه‌روایت از زندگی» با دیگر نمایش یاسمینا رضا، «خدای کشتار»، شباهت‌هایی دارد. هر دو طنز هستند، هر دو انتقادی‌اند، هر دو در فضای آپارتمانی می‌گذرند، هر دو نقاب از چهره ظاهرفریب شهروندانی برمی‌دارند که با ظاهری موجه، رفتار و زندگی مبتذل و روبه‌زوالی دارند، هر دو نمایش معاصرند و هر دو به مساله انسان معاصر می‌پردازند: مساله لمپنیسم رفتاری. چه رفتار در قدرت، چه رفتار خارج قدرت و چه رفتار بی‌قدرت.

و تفاوت این دو نمایش اما در آن است که در خدای کشتار، لمپنیسم رفتاری افراد و خانواده‌ها به سیاست و قدرت هم مربوط می‌شد، در حالی‌که در سه روایت فقط انحطاط روابط میان-انسانی، هدف طنز و نقد قرار گرفته است.

بازی‌ها در سه‌روایت، حرفه‌ای‌ است و متناسب با دشواری‌های روایتی و شخصیت‌پردازی نمایش. به‌ویژه بازی لیلی رشیدی و امیرکاوه آهنین‌جان که از پیچش‌های ویژه حسی و کاراکتری برخوردارند؛ بازی‌هایی که پیچش‌های نقش را به‌خوبی بازی می‌کنند. به‌ویژه در نیمه‌های آغازین نمایش که به‌نظر می‌رسد با ریتم کندی اجرا می‌شود؛ ریتمی که از نیمه دوم به بعد، به‌طور انفجاری تند شده و تا به آخر هم در اوج می‌ماند. ‌ای‌کاش ریتم نمایش با یک کارگردانی و دراماتورژی مناسب‌تر، سرعت مناسب‌تری هم به خود می‌گرفت.
  
ریتم در خدای کشتار منظم‌تر و حساب‌شده‌تر بود و به همین دلیل هم به نظر می‌رسد اقبال مخاطبان به خدای کشتار بیشتر و بهتر بود و البته نه به این دلیل که آن نمایش، عامه‌پسند و عامه‌فهم بود.
از منظر نمایشی باید گفت یاسمینا رضا یک‌بار دیگر خوش درخشیده و نشان داد که بی‌دلیل یکی از بهترین نمایشنامه‌نویسان جهان نشده است. او به‌خوبی قادر است مفاهیم پیچیده جهانی را در فرمی از سخنان ساده بیان کند و بی‌دلیل هم نبود که رومن پولانسکی فیلم کشتار را بر مبنای نمایش خدای کشتار یاسمینا ساخته است.طراحی صحنه، طراحی لباس و انتخاب موسیقی هم در نمایش سه‌روایت، در حد و اندازه‌های نمایش یاسمینا رضا بود.

 


منبع: روزنامه شرق