سمینار «معرفی بخش کوتاه جشنواره فیلم برلین» با حضور «سیمونه اسپانی»؛ نماینده جشنواره فیلم برلین، در دومین روز از برگزاری سی‌وششمین جشنواه بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:سمینار «معرفی بخش کوتاه جشنواره فیلم برلین» با حضور «سیمونه اسپانی»؛ نماینده جشنواره فیلم برلین، در دومین روز از برگزاری سی‌وششمین جشنواه بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

اسپانی در این نشست گفت: «یکی از مواردی که برای کمیته انتخابی جشنواره برلین مهم است برابری جنسیتی است، سعی می‌کنیم نیمی از فیلم‌های جشنواره ساخته فیلمسازان زن باشند.»

نماینده جشنواره فیلم برلین در ابتدای این نشست، توضیح داد: «این اولین بار است که به ایران آمده‌ام و بسیار خوشحالم که اینجا حضور دارم. امشب می‌خواهیم درباره جشنواره برلین و دیگر جشنواره‌های فیلم کوتاه صحبت کنیم که استراتژی هر کدام از این جشنواره‌ها و نحوه ثبت‌نام در آن‌ها چگونه است.»

وی گفت: «فرض کنید شما فیلم خود را ساخته‌اید و می‌خواهید آن را به جشنواره‌ها بفرستید. اولین قدم این است که در سایت Short film festival Germany ثبت‌نام کنید. در ابتدا باید بگویم برلین تنها جشنواره فیلم آلمان نیست و جشنواره‌های فیلم کوتاه دیگری نیز وجود دارد. اگر فیلمتان در این جشنواره انتخاب نشد به این معنی نیست که فیلم خوبی نبوده، بلکه ممکن است در چارچوب این جشنواره نبوده باشد. بهترین راه این است که از طریق اینترنت جشنواره‌ها را پیدا کنید و پروفایل آن‌ها را ببینید. از جشنواره‌های کوچک نیز غافل نشوید، کوچک‌تر بودن برخی از جشنواره‌ها به معنی کم‌اهمیت بودن نیست.»

نماینده جشنواره فیلم برلیناله ادامه داد: «در قدم اول باید برای جشنواره‌هایی که در رده A قرار دارند ثبت‌نام کنید. این جشنوارها معمولاً یک هیأت داوران ویژه بخش بین‌الملل و بخش نمایش‌های بین‌المللی دارند. بعد از آن می‌توان سراغ جشنواره‌های کوچک‌تر رفت. اگر برای فیلم اولتان می‌خواهید اقدام کنید به شما پیشنهاد می‌کنم از جشنواره وینترتور سوئیس شروع کنید که بخش گزینش حرفه‌ای دارد.»

وی عنوان کرد: «در مرحله بعد باید ببینید که شما از یک جشنواره چه می‌خواهید و آیا می‌خواهید آثار را ببینید یا تلاش می‌کنید به سایر فیلمسازان وصل شوید؟ برای این منظور پروفایل‌ جشنواره‌ها را می‌توانید مطالعه کنید. یک سری جشنواره‌های کوچک‌تر هستند که روی ژانرهای بخصوصی تمرکز دارند، شما با توجه به ژانر فیلم خود می‌توانید اثرتان را برای آنها بفرستید.»

سیمونه اسپانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جشنواره‌های فیلم کوتاه در آلمان خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه در این زمینه که مورد علاقه من است، اوبرهازن آلمان بوده که بیشتر به جنبه هنری فیلم‌ها اهمیت می‌دهد. پلتفرم این جشنواره بیشتر چهره‌های صنعت فیلمسازی است یکی از بهترین جشنواره‌های آلمان محسوب می‌شود. استراتژی‌های جشنواره‌های دیگر مانند اینترفیلم با جشنواره برلین متفاوت است و بیشتر سمت فیلم‌های روایی کمدی می‌رود، همچنین بخش بازار فیلم وسیعی نیز دارد. یکی دیگر جشنواره‌ها جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ است که یکی از بهترین جشنواره‌ها است. جشنوارهای دیگر نیز هستند که انوع فیلم کوتاه داستانی و مستند و انیمیشن دارند. برخی از بخش‌های دیگر جشنواره نیز به موضوعات زنان و کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. این بخش در برلیناله بخش جالبی است و در آن سینماها پر از نسل جوان و همیشه پر است. همچنین شامل حقوق بشر، مد، فیلم های ترسناک، فوتبال و... هم است.»

وی در ادامه با مقدمه‌ای از جشنواره برلین گفت: «اول این که نحوه نمایش یک جشنواره باید در سطح استاندارد و آن کشور در زمینه کپی رایت هم فعال باشد. با این حال جشنوارهای مهم ساندنس و تورنتو جزو جشنواره‌های مهمی هستند که البته جزو A فستیوال نیستند.»

اسپانی در ادامه گفت: «سالیانه ۸ هزار فیلم به این جشنواره فرستاده می‌شود که ۴ هزار فیلم به بخش کوتاه این جشنواره می‌رسد، از این بین تعداد ۴۰۰ فیلم نمایش داده می‌شود که ۸۰ فیلم از این تعداد فیلم کوتاه هستند. این جشنواره ۱۱۰۰ نمایش عمومی دارد و حدود ۲۰ هزار نفر افراد حرفه‌ای صنعت فیلم‌سازی از ۱۳۵ کشور متفاوت به جشنواره دعوت می‌شوند. تفاوتی که این جشنواره با جشنواره کن دارد این است که جشنواره برلین تماشاگر عام نیز دارد. هزینه ثبت‌نام برای جشنواره برلین ۷۵ یورو است ولی به دلیل اینکه ثبت نام توسط کارت اعتباری بین‌المللی باید انجام شود و شرایط آن در کشور شما فراهم نیست می‌توانید برای ما ایمیل بزنید تا از این حضور بهره‌مند شوید. نکته‌ای که باید در مورد فیلم‌های ارسالی رعایت کنید اینکه باید آن فیلم اولین نمایش را در جشنواره داشته باشد و قبل از این جای دیگری بجز کشور خودتان نمایش داده نشده باشد. ما معمولاً به جشنواره‌های مختلف می‌رویم و علاقمندان را معرفی می‌کنیم. در نتیجه تماس و دسترسی به ما آسان است.»

وی در پایان اضافه کرد: «ما در جشنواره برلین دنبال یک زاویه جدید در فیلم‌ها هستیم و این به آن معنی نیست که فیلم‌های روایی را نمایش نمی‌دهیم ولی همیشه به نگاه و زاویه جدید توجه ویژه‌ای داریم. برای همین اگر فیلم شما در جشنواره برلین انتخاب نشد نباید ناراحت شوید! با این حال برنامه‌ریزان جشنواره سعی می‌کنند کارایی خود را از طریق ارتباط با برنامه‌ریزان جشنواره‌های دیگر بالا ببرند. ما با جشنواره‌های دیگر در ارتباط هستیم و گاهی فیلمی که در چارچوب جشنواره ما نباشد را به جشنواره‌های دیگر می‌فرستیم. یکی از مواردی که برای کمیته انتخابی جشنواره مهم است برابری جنسیتی است و سعی می‌کنیم نیمی از فیلم های جشنواره ساخته فیلم‌سازان زن باشند.»

پس از این نشست، چند فیلم منتخب از جشنواره فیلم برلیناله نمایش داده شد و بعد از آن سیمونه اسپانی به پرسش فیلم‌سازان پاسخ داد.

سی‌­و­ششمین جشنواره بین­المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه در پردیس­ گالری ملت در حال برگزاری است.