کتاب «دو نمایشنامه کارگاهی تجربی» نوشته مسعود طیبی در انتشارات ایده نو منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: کتاب «دو نمایشنامه کارگاهی تجربی» نوشته مسعود طیبی در انتشارات ایده نو منتشر شد.

ایده نو ناشر کتاب‌های بین‌المللی به ۱۷ زبان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری کتاب منتشر می‌کند.

مسعود طیبی کارگردان تئاتر،‌ منتقد و مدرس دانشگاه می‌گوید: این کتاب شامل دو نمایشنامه کارگاهی تجربی است که در روند اجرا بر اساس یک ایده متولد شده و به مرور زمان شکل نهایی یافته‌اند،‌ در این فضای تجربی موقعیت‌های دراماتیک مختلف در طول نمایش به چالش کشیده می‌شود.

طیبی نمایشنامه اول با عنوان «هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» را بر اساس تفکر یان کات نسبت به هملت نوشته است. یان کات در نگاه به هملت شکسپیر معتقد است در دنیای امروز دیگر هملت نمی‌تواند همان تصویر سنتی در نمایشنامه شکسپیر را داشته باشد بلکه پسر جوانی است که به محیط اطراف خود معترض است. از سوی دیگر، نویسنده با اقتباس از تفکر نظم نوین اراده معطوف به قدرت میشل فوکو این واخوردگی و سرخوردگی نسل جوان را در این نمایشنامه کارگاهی به تصویر می‌کشد. همچنین، طیبی این نمایشنامه را در فضایی کاملا مدرن و امروزی با ساختار بیماری سایکوسوماتیک یعنی بیماری روان تنی ترکیب می‌کند و از این رهگذر می‌کوشد به بررسی تاثیرات بسیار بد یک اتفاق دردناک بیرونی روی روان و تن انسان و پیامدهای اجتماعی آن بپردازد.

نویسنده در نمایشنامه دوم «جدایی/رومئو/ژولیت» معضلات ازدواج‌هایی که زود به طلاق می‌انجامند را بررسی می‌کند، این نمایشنامه نیز در فضای کارگاهی شکل می‌گیرد و تلاش می‌کند تا در مدت زمان کوتاه نمایش، برش‌های گزینشی از مقطع زمانی بلند مدت از سوء‌تفاهم‌ها و کج رفتاری‌ها در روابط یک زوج را به تماشاگر و خواننده ارائه بدهد.

مسعود طیبی نویسنده این کتاب، هر دو اثر نمایشی را در اجرای عمومی روی صحنه برده است، علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند به وب‌سایت نمایش نت و وب‌سایت آپارات مراجعه کنند.

جهت خرید کتاب نیز می‌توانند با شماره ۶۶۴۱۴۴۱۵ – ۰۹۲۱۱۴۸۰۴۲۸ تماس بگیرند یا به صورت حضوری به دفتر انتشارات ایده نو در خیابان انقلاب،‌ خیابان ۱۲ فروردین، کوچه نوروز،‌ پلاک ۷،‌ طبقه اول مراجعه کنند.‌