روح‌الله جعفری اعلام کرد که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده معمولان جمع‌آوری شده که برای بازسازی روستای بابازید هزینه می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: شهریور امسال رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان با سرپرستی روح‌الله جعفری و با مشارکت بیش از صد هنرمند در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

رپرتواری که به گفته جعفری، از محل فروش بلیت به شکل همت عالی و همچنین حمایت معنوی شرکت هارمونی و حمایت مادی جمعیت امام‌رضایی‌ها، ۲۰۰ میلیون تومان عایدی داشته است که برای تجهیز کارگاه کارآفرینی بانوان شهر معمولان و مشارکت در بازسازی روستای بابازید صرف می‌شود.

در این راستا، روح‌الله جعفری در قالب یادداشتی به ذکر جزئیات فروش این رپرتوار و حمایت‌های معنوی و مالی که از آن شده، پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«اگر جامعه‌ای از داشتن آرمان و همچنین از ترویج و دمیدن روح حمایت از هم‌نوع در آن برای رسیدن به فردایی بهتر تهی شود، لاجرم تن به فرو غلتیدن به جامعه‌ای می‌دهد که راضی به وضع موجود و متزلزل و ناکارآمد و عقیم است و در نهایت به سرنوشت روزمرگی دچار خواهد شد.

گروه تئاتر گیتی در تمام سال‌های فعالیت خود، ‌حمایت از هم‌نوع را به‌عنوان یک ارزش و سرمایه فرهنگی در دستور کار خود قرار داده است. گروه با برگزاری رپرتوارهایی که به نیت کار خیرخواهانه انجام می‌دهد، قصد ترویج گفتگو را در جامعه‌ای دارد که هنوز برای رسیدن به دموکراسی در حال هزینه دادن است.

با توجه به جاری شدن سیل ویرانگری که در آغازین روزهای سال جاری، تعداد زیادی از هموطنان عزیز و نجیب ما را در کشور دچار خسران مادی و معنوی کرد، گروه بر آن شد تا با همکاری بیش از صد هنرمند با اخلاق و کاربلد، «رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان، استان لرستان» را در حمایت از این عزیزان برگزار کند و تمامی عواید مادی برنامه را به این مهم اختصاص دهد.

در این رپرتوار در طی ۱۰ روز به‌ ترتیب ۱۰ نمایشنامه «تاجماه» از فریده فرجام، «بلبل سرگشته» علی نصیریان، «قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر» علی حاتمی، «سگی در خرمن‌جا» نصرت‌الله نویدی، «حالت چطوره مش‌رحیم؟» اسماعیل خلج، «گلدونه‌خانوم» اسماعیل خلج، «گمشدگان» بهرام بیضایی، «آسیدکاظم» محمود استادمحمد، «شاپرک خانم» بیژن مفید و «لبخند باشکوه آقای گیل» اکبر رادی خوانش شد.

گروه برای برگزاری این رپرتوار ۱۲۰ روز زمان صرف کرد تا بتواند خوانش این نمایشنامه‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

این رپرتوار از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ روز در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. با توجه به ظرفیت تعداد صندلی تماشاخانه سنگلج که ۲۳۶ عدد است، قیمت فروش هر بلیت ۲۰ هزار تومان، البته به شکل همت عالی در نظر گرفته شد. با حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه مردم، همه بلیت‌ها به وسیله آنها از طریق سایت تیوال خریداری شد.

در برگزاری این رپرتوار، شرکت «هارمونی» به‌عنوان حامی معنوی در کنار گروه تئاتر گیتی قرار گرفت و با صمیمیت، هر آنچه در توان داشت به این کار عام‌المنفعه اختصاص داد. همچنین جمعیت امام رضایی‌ها نیز با تمام توان و امکانات مردمی که در اختیار دارد، با ما برای حمایت از هم‌نوع در این راه، همراه شد. مبلغی که از فروش بلیت‌ها و البته حمایت مردمی که به‌صورت همت عالی در این ۱۰ شب به دست آمد، «۵۵ میلیون تومان» بود که از این مبلغ، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر شد.

به‌عنوان سرپرست گروه تئاتر گیتی و کارگردان این رپرتوار، تلاش و پیگیری زیادی کردم که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بلیت‌ها کسر نشود، اما گویا برای مدیران و مسئولان دولتی مربوطه، انجام کار خیر و عام‌المنفعه معنایی ندارد و چون دغدغه این قِسم از کارها را ندارند، به‌هیچ وجه حاضر نشدند که از گرفتن این مبلغ هرچند ناچیز، در راستای حمایت از هم‌نوع چشم‌پوشی کنند.

جمعیت امام رضایی‌ها در راستای هدفی که گروه تئاتر گیتی در برگزاری این رپرتوار داشت، مبلغ «۱۴۵ میلیون تومان» را به این مهم اختصاص داد. ماحصل مبلغ جمع شده از این رپرتوار، «۲۰۰ میلیون تومان» است.

بلافاصله بعد از برگزاری رپرتوار، به همراه تنی چند از اعضای گروه و جمعیت امام‌رضایی‌ها به استان لرستان رفتیم.

در آن سفر، بعد از بازدیدی که از محل‌های آسیب دیده از سیل ویرانگر داشتیم، با اخذ تصمیم جمعی اعضای گروه، به این نتیجه رسیدیم که مبلغ جمع‌شده را برای حمایت از «تجهیز کارگاه کارآفرینی بانوان شهر معمولان» و همچنین برای مشارکت در «بازسازی روستای سیل‌زده بابازید از توابع شهرستان پل‌دختر» اختصاص بدهیم. سپس مبلغ جمع شده را در اختیار جمعیت امام‌رضایی‌ها قرار دادیم تا کارهای لازم را در این خصوص انجام دهند.

داشتن حمایت و اعتماد مردم، سرمایه گران‌قدری برای گروه تئاتر گیتی در انجام کارهای عام‌المنفعه است که قدر این سرمایه ارزشمند را با همه وجود می‌دانیم. خداوند را شاکرم که این رپرتوار با استقبال از سوی مردم و حمایت و اعتماد آنها به ما، و نه مدیران و مسئولان دولتی، برگزار شد.

از همه عزیزانی که در این رپرتوار با من و ما همراه شدند تا بار دیگر بتوانیم عشق‌ورزیدن به هم‌نوع را معنا کنیم، تشکر می‌کنم و قدردان مهر و محبت بی‌دریغ و خالص و پاک و ناب آنها هستم.»