عملیات ساخت نخستین پردیس تئاتر شهر روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی در محل بوستان وفا واقع در بلوار فکوری کلانشهر مشهد آغاز شد.

پایگاه خبری تئاتر: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: پروژه پردیس تئاتر شهر مشهد که در مقیاس ملی تعریف شده، پاسخ به یکی از دغدغه‌های همیشگی شورای شهر مشهد مبنی بر ایجاد فضایی مطلوب برای هنرمندان است.

احسان اصولی افزود: جامعه هنرمندان مشهد از پیشینه غنی برخوردارند اما امکانات موجود پاسخگوی نیاز این قشر نیست. به همین خاطر از ابتدای فعالیت پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر مشهد اعتباری برای ساخت پردیس تئاتر در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری مشهد اختصاص یافت و مطالعه پیرامون ساخت آن آغاز شد.

وی ادامه داد: از آنجا که قرار است یکی از زیرساختهای بزرگ حوزه فرهنگی هنری در مقیاس ملی تحت عنوان پردیس تئاتر شهر ساخته شود، بر روی جانمایی این پروژه حساسیت، دقت زیاد و کار کارشناسی گسترده‌ اعمال شد.

عضو شورای شهر مشهد گفت: در حوزه طراحی پردیس تئاتر شهر نیز اعلام فراخوان در سطح کل کشور صورت گرفت و هیاتی از معماران به ارائه نظر در خصوص طراحی این پروژه پرداختند تا طرح نهایی به تصویب رسید. طرح پردیس تئاتر شهر مشهد برگرفته از باغهای ایرانی و مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی است.

وی افزود: پردیس تئاتر مشهد که امروز کار ساختش آغاز شد ۱۲ هزار مترمربع زیربنا و ۱۰ هزار مترمربع فضا برای توقفگاه خودرو دارد. سالن اصلی این مجموعه نیز از پنج هزار مترمربع زیربنا و ۷۰۰ صندلی برخوردار است.

اصولی ادامه داد: همچنین پردیس تئاتر شهر مشهد سه سالن فرعی در مجموع با زیربنای پنج هزار مترمربع دارد که گنجایش هریک از آنها ۱۶۰ است. فضاهایی همچون کتابخانه، موزه، گالری و مکان فراغتی نیز در مجموعه پردیس تئاتر شهر مشهد پیش‌بینی شده‌اند.

وی گفت: پیش‌بینی اعتبار اولیه ساخت پردیس تئاتر شهر مشهد بدون در نظر گرفتن قیمت زمین و صدور پروانه ساخت ۹۵۰ میلیارد ریال است اما برآورد هزینه کلی پروژه به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می‌رسد که در قالب بودجه سال آینده شهرداری مشهد تامین می‌شود. مدت زمان اجرای مرحله نخست پروژه پردیس تئاتر شهر مشهد ۱۷ ماه و مدت زمان اتمام کل پروژه نیز ۵۲۰ روز پیش‌بینی شده است.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد پنج مجموعه سینمایی فعال با نامهای "هویزه، آفریقا، قدس، سیمرغ و پیروزی" دارد که در مجموع دارای ۱۵ سالن نمایش فیلم هستند.

همچنین ۳۲ گروه فعال نمایشی در عرصه تئاتر خراسان رضوی فعال هستند که از این تعداد ۱۸ گروه مربوط به مشهد است.

همچنین ۲۶ انجمن هنرهای نمایشی در شهرستانهای استان خراسان رضوی فعالیت دارند. ۱۸۰ آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در رشته‌های هنرهای تجسمی و خوشنویسی، سرود و آهنگهای انقلابی، هنرهای نمایشی و هنرهای سنتی در سطح این استان فعالیت دارند. ۸۰ آموزشگاه از این تعدا در مشهد مستقر و فعالند.

خراسان رضوی همچنین از ۲۵ آموزشگاه موسیقی و پنج شرکت تولید و تکثیر آثار موسیقایی برخوردار است.